Inlägg från: Anonym (a) |Visa alla inlägg
  • Anonym (a)

Sambo eller gifta

Anonym (S) skrev 2021-07-12 19:06:21 följande:

Ja för det finns inget bakom det där... Som att fler inte anmäler sin äkta make/maka.

Att inte bo ihop innan äktenskap är inget annat än galenskap och gör inte att förhållandet håller bättre för fem öre.

Bra att du säger emot!

Håller absolut med dig, själv tycker jag att man ens inte behöver gifta sig.

Men respekterar de som gör det
  • Anonym (a)
    Anonym (123) skrev 2021-07-12 19:13:35 följande:
    I Sverige bor den absoluta majoriteten ihop som sambos innan de gifter sig. 
    Hur ska man annars veta om man fungerar ihop i vardagen?
    Sant!!

Man behöver inte ens gifta sig, och socialt accepterat är det. 

Sååå nice. 

Och det är vanligt av en anledning. 

Man vill ju först testa varandra samtidigt som man är två ekonomiskt skilda enheter!

#Samboskapärbättre
  • Anonym (a)
    Anonym (S) skrev 2021-07-12 19:14:49 följande:
    Det är precis vad jag skrev. ANMÄLER. Jag läser tråd efter tråd, inlägg efter inlägg på forum och hör folk pratar om hur de inte vill anmäla för " de är gifta". Så många som inte passar ihop alls också som gift sig för tidigt.  Många av dom skulle behövt ha ett betydligt längre förhållande/+samboskap innan de gifte sig. Fler är även sambos, många i förtid pga akuta skäl och då blir det slitningar, ja. 
    Ellerhur. Håller med dig till 100

Men det bästa av allt är att man inte ens behöver gifta sig. 

Och det är en TRYGGHET att vara sambos innan man ger sig in på äktenskap

och det bästa av allt är att sambos är socialt accepterat att vissa som har andra bekymmer orkar inte ens gifta sig
  • Anonym (a)
    SweeneyToad skrev 2021-07-12 20:53:46 följande:
    #Äktenskap är bättre! 
    Nej, du är säkert bara en invandrare som tycker detta!

Om man gifter sig så ärver man varandra, detta är dåligt särskilt när många makar inte snackar ekonomi.

Ta t.ex. att jag köper en bil från mina egna pengar och sen så skiljer jag mig men då ska jag ge halva priset till min för detta man. suger.

Att man liksom ärver varandra gör så att man är mer bunden till varandra och inte vill ta steget till skillsmässa när man väl känner att man behöver det- detta leder till mer våld och otrohet. Andra gifter sig för hastighet utan att testa varandra.

Massor av mina vänner vars föräldrar har skiljt sig flera gånger pga otrohet. Medan de vars föräldrar är sambos känner bättre igen varandra och lever mer stabilt. 

Att vara två skilda ekonomiska enheter är bättre!

#Sambosärbättrealladagariåret 
  • Anonym (a)
    SweeneyToad skrev 2021-07-12 21:09:46 följande:

Varför tar du upp att jag är invandrare? Är du rasist eller? 

Tycker att man ska bo i sitt egna land. 

Att inte tycka om invandrare betyder inte att man är rasist.

Tycker inte om när dåliga idéer kommer in, så som att samboskap är dåligt. Hör inte till vår kultur. Om det inte passar åk tillbaka hem.
  • Anonym (a)
    Anonym (??) skrev 2021-07-12 21:12:47 följande:
    Spelar det någon roll om personen är invandrare? Jättekonstig formulering.

Jag har själv utländsk bakgrund och respekterar om andra hellre är sambos men jag föredrar äktenskap och tycker det är bättre. Skulle min åsikt vara mindre värd pga mitt ursprung eller?
    Asså sluta reagera som barn

Jag sa invandrare för att då kanske man kommer från en kultur där detta inte är vanligt/ omtyckt och därmed blir ens åsikter typ så.

Men vi i Skandinavien accepterar samboskap, .slut

Så är man emot detta kan man åka hem. 
  • Anonym (a)
    SweeneyToad skrev 2021-07-12 21:16:01 följande:
    Den formuleringen tyder på att du är rasist. 
    Ähh varför?

Invandrare är en belastning, de har dessutom ingen saklig skäl så som flyktingar. Så varför stannar man inte bara i sitt hem???????

Invandraren, sluta vara känslig som små barn och säga att allt är rasistiskt. + detta är inte en diskussion om invandring. 

Du kan sprida din åsikt om att vara emot samboskap i  ditt hemland, här kommer den inte få ett fäste. För att här är vi realistiska och låter folk testa att bo tillsammans innan de ger sig på äktenskap, vi till och med låter folk vara sambos hela sitt liv! 

Så hejdå
  • Anonym (a)
    cosinus skrev 2021-07-12 21:22:08 följande:

För oss var det juridiska avgörande. Man kanske kan krångla sig hyffsat nära ändå men har man barn ihop och vill att ens partner ska ärva om man dör är det ju absolut enklast att vara gifta.

Vi gifte oss borgerligt med bara vittnen, jag har kvar mitt flicknamn. Det var ingen stor sak för oss men väldigt praktiskt för det vi ville uppnå.

Ganska ovanligt att man dör, men förstår vad du menar. 

Jag själv tänker inte gifta mig i framtiden. Mina barn och min "mans" syskon (om ej gemensamma barn) har mer rätt till hans arv än mig.

Av juridiska skäl ser jag att samboskap är bättre då man inte ärver varandra. Man vet ju inte om man kommer gilla varandra länge. Även om man tror att man hittat sin livkärlek kan man aldrig vara helt säker hur framtiden ser ut. 

Därför är det en ekonomisk trygghet att vara två skilda ekonomiska enheter. 

Respekterar dock ditt val. Och tycker också att borglig vigsel är bättre.
  • Anonym (a)
    SweeneyToad skrev 2021-07-12 21:26:06 följande:
    Du är inte bara rasist, du är efterbliven också. 
    Ser att du är en invandrare. Du har ju inte lärt dig hur man använder ett lämpligt språk. 

Du kommer till mitt land för att ditt land suger- inte mitt problem att ditt land suger. 

Juste jag tänker aldrig lämna mitt land till ditt land, så bra om fler som dig kan hålla sig hemma. 

Så är det bättre för vårt land som belastas. 

#Samboskapärbättre #Minskainvandring
  • Anonym (a)
    Anonym (a) skrev 2021-07-12 21:32:34 följande:
    Ser att du är en invandrare. Du har ju inte lärt dig hur man använder ett lämpligt språk. 

Du kommer till mitt land för att ditt land suger- inte mitt problem att ditt land suger. 

Juste jag tänker aldrig lämna mitt land till ditt land, så bra om fler som dig kan hålla sig hemma. 

Så är det bättre för vårt land som belastas. 

#Samboskapärbättre #Stoppanvandring
  • Anonym (a)
    SweeneyToad skrev 2021-07-12 21:33:50 följande:
    #Äktenskap är bäst!!

#Stoppainvandring #Samboskap är bättre än det som anses bäst av invandraren 
  • Anonym (a)
    SweeneyToad skrev 2021-07-12 21:54:52 följande:
    Och? Att säga som du säger är som att säga ''jag röker och har inte upplevt några negativa konsekvenser av det''. Statistiskt sett är sambor ofta otrogna än gifta, sambor går oftare isär än gifta, samt personer som bor ihop innan giftermål har ökad risk för skilsmässa. 

#Äktenskap är bäst 
    Ja och ??? vad fan är ditt problem att du har fastnat på detta

Det är bra då vet man att personen inte passar en!

Du är varken realistisk eller vettig
  • Anonym (a)
    SweeneyToad skrev 2021-07-12 21:54:52 följande:
    Och? Att säga som du säger är som att säga ''jag röker och har inte upplevt några negativa konsekvenser av det''. Statistiskt sett är sambor ofta otrogna än gifta, sambor går oftare isär än gifta, samt personer som bor ihop innan giftermål har ökad risk för skilsmässa. 

#Äktenskap är bäst 
    Juste att gå isär är bra när man känner för det, och det är enklare att gå isär som sambo. 
  • Anonym (a)
    Anonym (K) skrev 2021-07-13 07:44:04 följande:
    Om den ena dör. Är man inte gifta ärver barnen den avlidnas del.
    Barnen har mer rätt till pengarna än hustrun. 

Det är osannolikt att man dör. Mer sannolikt att man skiljer sig. 
  • Anonym (a)
    Anonym (123) skrev 2021-07-13 12:08:13 följande:
    Vilket är en fördel!
    Sant.

Barnen har mer rätt till pengarna än hustrun. 

Jag tycker bara att man kan göra undantag ifall hustrun har det väldigt ekonomiskt svårt pga sakliga skäl. 
  • Anonym (a)
    Anonym (Gift) skrev 2021-07-13 13:06:09 följande:
    Men det beror väl helt på omständigheterna?
    Ibland är det precis det man vill och ibland är inte alls det man vill.

T ex när en äldre släkting dog vid 85 års ålder nyligen och han och hans fru varit tillsamman i nästan 60 år, dom har delat livet, haft det sämre ekonomiskt när dom var unga, bott trångt i en liten lägenhet, fått sina barn och uppfostrat dom tillsammans och sparat i hop till bil och semestrar, fått sina barnbarn och varit barnvakter, jobbat i hop pengar under sin tid för att kunna flytta till större och bättre bostad, hjälpt barn och barnbarn under åren, som pensionärer har dom kunnat unna sig lite extra genom att lånen varit betalda och kunnat göra vissa resor trots att pensionen inte är hög och kvinnan under flera år som det var då var hemma med barnen och skötte hemmet innan hon började att jobba igen.
    När mannen dog hade om dom inte varit gifta deras barn rätt till arv på en gång efter sin pappa och kvinnan då fått sälja deras bostad som dom bott i tillsammans länge för hon har inte pengar att köpa ut barnen.
    Är det rätt?
    Varför ska barnens arv kunna göra så att kvinnan (eller i andra fall mannen) inte får bo kvar i sin bostad som paret under många år sparat till och tillsammans jobbat i hop för?
    Tror inte att den som dör efter så många år vill att sin partner ska få flytta i från sitt hem för att barnen ska pengar.

Men detta är ett exempel, i andra fall t ex när man har barn sen innan vill man att barnen ska ärva direkt.

Det är därför det passar olika för olika par, om man har barn sen innan, barn tillsammans, inga barn, hur länge man levt i hop osv.

Det som passar dom ena passar inte dom andra.
    Det är därför det är så viktigt både om man gifter sig eller blir sambo att man tar reda på vad som gäller juridiskt.

Inget är rätt eller fel utan man avgör själv vad som passar för sig själv och sin partner.
    Sant. 

Jag själv tycker att man kan göra undantag när det gäller arv ifall hustrun/ mannen har det ekonomiskt svårt!! Och även ta hänsyn till ålder dvs om man är i pension. 

Hallå, barnen har ju också ansvar för deras mor. 

Inget är rätt eller fel som du sa, men för mig anser jag att sambos är bättre då det är mer ökad risk för skilsmässa än att dö.

Men har man levt väldigt länge ihop och börjar komma i pension/ komma upp i åren så kan man gifta sig ifall man är rädd från att ha det ekonomiskt svårt och ifall man vet att man har oansvariga barn. Samt ifall lagen inte gör undantag just för de som kan bli efterlämnade med en svår ekonomiskt situation. 
  • Anonym (a)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2021-07-13 17:22:00 följande:

Varför?

Kom igen, så uppenbart

Man vill ju testa om man funkar med sin partner i vardagen/ att bo tillsammans i
  • Anonym (a)
    Anonym (K) skrev 2021-07-13 15:31:14 följande:
    Jobbigt om man står där och måste köpa ut sin treåring, eller tvingas flytta.
    Man kan skriva testamente!

Mannens/kvinnans barn har mer rätt till pengarna än sambon. Men om hen vill ge hen pengar kan hen skriva ett testamente!

Tänk om den där "maken" var otrogen i hemlighet? Eller att hen var en dålig person som makan/maken inte vill att hen ska ärva sina pengar? Ska hen ha rätt till pengarna? Nej.

Man är två skilda ekonomiska enheter. 

Har man ekonomiska svårigheter/skäl kan man i dessa fall göra undantag i lagen att maken/makan får arvet från barnet / dela arvet med barnet!

Glöm ej heller det här med särkullsbarn som gör att sambos är att föredra. 

Och glöm ej skilsmässa och dödsfall är inte samma sak!
Svar på tråden Sambo eller gifta