Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Malta leker Nordkorea - hindrar folk från att lämna ön

Jag tycker de har rätt att göra så. Det är en ö med ganska lite befolkning och många turister. Om du inte vill vaccinera dig, så får du väl avstå från att åka till Malta! 

• AndreaBD
    Rebecca2001 skrev 2021-07-11 14:04:50 följande:
    Och vad händer med svenskar, britter och tyskar som redan är där? De får inte åka hem igen. Tänk till lite innan du svarar.
    Det kan jag inte tänka mig. Vad skulle det bidra till Maltas skydd? 
  • AndreaBD

Enligt det som står i din länk måste man i 14 dagars karantän om man inte är vaccinerad. Det är samma sak i Tyskland (ungefär, jag tror det är 10 dagar där )- prova och åk dit! Och det är säkert så i flera andra länder.

Själv måste jag till Tyskland - till min mammas begravning. Jag fick t.o.m. kremera min mamma istället för jordbegravning så att jag hinner vaccinera mig helt 14 dagar innan jag åker dit. Och vissa klagar att de inte får åka på semester utomlands, när de inte vill vaccinera sig! 

• AndreaBD
    Rebecca2001 skrev 2021-07-11 13:04:42 följande:
    timesofmalta.com/articles/view/health-minister-to-speak-at-4pm-amid-rapid-rise-in-virus-cases.885415

Ingen som inte är fullvaccinerad får lämna ön, turister såväl som boende. Enda undantaget är om du bor på Malta och redan har lämnat landet innan dessa nazi-fasoner offentliggjordes. Då har du rätt att komma tillbaka.
    Lämna får man ju. Man får bara inte komma in i landet om man inte är vaccinerad. Jag förstår dem. Det är en ö, det är stora risker för dem. 
  • AndreaBD
    Rebecca2001 skrev 2021-07-11 14:04:50 följande:
    Och vad händer med svenskar, britter och tyskar som redan är där? De får inte åka hem igen. Tänk till lite innan du svarar.
    Nej, det står inte någonstans att det skulle vara så. Det handlar om folk som ska IN i landet, inte ut. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2021-07-11 17:26:37 följande:
    De boende måste ansoka om tillstånd om de inte är vaccinerade for att få lämna.

"Unvaccinated people must have permission from the Superintendence of Public Health to enter or exit the country"
    timesofmalta.com/articles/view/health-minister-to-speak-at-4pm-amid-rapid-rise-in-virus-cases.885415
    Antagligen vill de inte att den inhemska befolkningen får för sig att åka iväg, för då måste de ju komma tillbaka igen också. Och har med sig virus(-varianter). 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2021-07-11 17:40:31 följande:

Sen verkar Malta bara acceptera vaccin tagna inom EU eller UK. De accepterar inte vaccin tagna i t ex USA enligt vad de sager i artikeln. Hade jag släkt på Malta och behövde resa in pga något akut hände dem skulle jag då definitivt vara upprörd.

"Malta only recognises vaccination certificates issued by the EU and the UK." (ref. artikel redan linkad av TS)

Så har det väl varit hela tiden under pandemin - att man inte har fått resa in och ut hur som helst? Tro mig, jag vet. Jag har haft två dödsfall i min familj under pandemin, i Tyskland. Och jag har inte kunnat göra som jag annars skulle ha gjort. Dvs. det blev nödlösningar. En gång en digital begravning och kremering i båda fallen. Vilket är emot deras religion (katoliker) - inte så att man inte får göra det, men de flesta vill inte göra så. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2021-07-11 18:29:19 följande:

Jovisst, med krav på tester, karantän etc. Men ska det vara krav på vaccin tycker man ju inte de ska ha krav på just i vilket land man tagit vaccinet. Det känns inte rättvist.

Nej, jag håller i princip med där. Men jag antar att det är bara en första åtgärd, de kommer säkert att acceptera fler. De måste väl granska först vilka länder som har vilka vacciner och om man kan lita på dem. 
  • AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-12 10:10:29 följande:

Alltså, en sådan här pandemi är ju en extrem situation för alla. Man får nog acceptera, att olika länder gör sitt bästa, på det sätt de själva finner bäst, för att skydda sin egen befolkning - och även andra länders. Att folk reser runt i världen nu och utbyter virusvarianter är ju verkligen inte bra. 

För övrigt har UD varnat i 1,5 år nu för att resa någonstans, och sagt mycket tydligt att gör man det ändå så är det på egen risk. Man kan råka ut för utegångsförbud på semesterorten, fastna i karantäner, bli sjuk och hamna sist i vårdkön efter landets egen befolkning, inte kunna ta sig hem... Jag skulle alltså vilja säga att de svenskar som sitter fast på Malta, har sig själva att skylla...

Precis! Då läser man i artikeln som TS länkade till först, att personen hade bokat sin resa tre månader innan och då verkade han tycka att det är en slags säkerhet. Tvärtom, skulle jag säga, i dessa tider! Just nu, under en pandemi, kan man inte planera långsiktigt. Man vet aldrig vad som händer om tre månader.

Kanske kan man snart börja planera resor och sånt igen. Men att boka resor under våren när pandemin fortfarande var mitt i och vaccinationerna inte hade kommit så långt - då får man ju räkna med att det kan bli hur som helst. 
Svar på tråden Malta leker Nordkorea - hindrar folk från att lämna ön