Malta leker Nordkorea - hindrar folk från att lämna ön
Jag tycker de har rätt att göra så. Det är en ö med ganska lite befolkning och många turister. Om du inte vill vaccinera dig, så får du väl avstå från att åka till Malta!
Jag tycker de har rätt att göra så. Det är en ö med ganska lite befolkning och många turister. Om du inte vill vaccinera dig, så får du väl avstå från att åka till Malta!
Enligt det som står i din länk måste man i 14 dagars karantän om man inte är vaccinerad. Det är samma sak i Tyskland (ungefär, jag tror det är 10 dagar där )- prova och åk dit! Och det är säkert så i flera andra länder.
Själv måste jag till Tyskland - till min mammas begravning. Jag fick t.o.m. kremera min mamma istället för jordbegravning så att jag hinner vaccinera mig helt 14 dagar innan jag åker dit. Och vissa klagar att de inte får åka på semester utomlands, när de inte vill vaccinera sig!
Sen verkar Malta bara acceptera vaccin tagna inom EU eller UK. De accepterar inte vaccin tagna i t ex USA enligt vad de sager i artikeln. Hade jag släkt på Malta och behövde resa in pga något akut hände dem skulle jag då definitivt vara upprörd.
"Malta only recognises vaccination certificates issued by the EU and the UK." (ref. artikel redan linkad av TS)
Jovisst, med krav på tester, karantän etc. Men ska det vara krav på vaccin tycker man ju inte de ska ha krav på just i vilket land man tagit vaccinet. Det känns inte rättvist.
Alltså, en sådan här pandemi är ju en extrem situation för alla. Man får nog acceptera, att olika länder gör sitt bästa, på det sätt de själva finner bäst, för att skydda sin egen befolkning - och även andra länders. Att folk reser runt i världen nu och utbyter virusvarianter är ju verkligen inte bra.
För övrigt har UD varnat i 1,5 år nu för att resa någonstans, och sagt mycket tydligt att gör man det ändå så är det på egen risk. Man kan råka ut för utegångsförbud på semesterorten, fastna i karantäner, bli sjuk och hamna sist i vårdkön efter landets egen befolkning, inte kunna ta sig hem... Jag skulle alltså vilja säga att de svenskar som sitter fast på Malta, har sig själva att skylla...