Inlägg från: Sommarsuperhärligt |Visa alla inlägg
  • Sommarsuperhärligt

Det onda ögat

Tror ni på "det onda ögat"- det är när någon ser dig och blir avundsjuk och så liksom släpps en gnista från hens ögon att något dåligt händer dig.

Har ni upplevt det någon gång? 

Kanske svårare att koppla det dåliga som händer med någons onda blickar om det sker många dagar efter, men typ en dag efter, eller minuterna efter / liknande 

Jag har upplevt det. Det är vår natur men det är läskigt .... 
  • Svar på tråden Det onda ögat
  • Sommarsuperhärligt
    Drottningen1970 skrev 2021-07-11 10:58:03 följande:

Nej. Jag är psykiskt frisk.

Kan du ha en lite mer trevlig ton??

Jag har upplevt det fyra tydliga gånger. Så sluta. Jag tror på avundsjuka. Jag tycker att man ska önska en annan person väl och inte bara vara avundsjuk för att jag tror på den gnistan som ens onda/ själviska blickar kan drabba en person negativt, Och detta är för att jag har upplevt det. 

Inte alls samma sak som att tro på tomten som någon skrev! Tomten går inte att uppleva, men detta går att uppleva. Man ser aldrig riktig tomte, men man ser avundsjuka blickar. 
  • Sommarsuperhärligt
    Virriga Vera skrev 2021-07-11 14:46:53 följande:
    Avundsjuka är i mitt tycke en positiv drivkraft som får dig att kämpa för det du vill ha. Däremot missunnsamhet är en destruktiv och negativ känsla.
    Fast det är en annan sak att vara avundsjuk för att vilja bli bättre på t.ex. att ta ansvar. 

En att man är avundsjuk för att man vill se snygg ut som personen och vill att den ska vara fulare än en själv för att man får då mer självsäkerhet eller vara det kan vara 
  • Sommarsuperhärligt
    KittyK80 skrev 2021-07-11 14:41:14 följande:
    Fast avundsjuka blickar och onda ögat är inte samma sak. Inte heller jag tror på onda ögat förresten.
    Vad är skillnaden då? 

Negativ avundsjuka släpper en gnista för att den kommer från onda ögon (därav namnet det onda ögat)

Vad får dig att inte tro på detta? 
Svar på tråden Det onda ögat