Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

Svart/brun blödning + metallsmak?

Embryot fäster när det blivit en hatching blastocyst vilket sker mellan 5-7 dagar efter äl. En nidblödning infaller då även om blodet förstås kan komma ut nån dag senare. Du kan alltså helt utesluta nidblödning. Hur stor var äggblåsan när den mättes? Ibland släpper inte ägget förrän blåsan är uppåt 30 mm så du kan ju haft lite senare äl än du trodde och därmed visar inte gravtestet nåt. 

• Jag är bara jag

Jag har gjort insemination och mätt äggblåsor och då haft äl när äggblåsan absolut var en bra bit över 20 mm så det är fullt möjligt. Före 20 mm släpper de inte ägg. Ibland växer de lite saktare än de brukar också så det går inte som läkaren tvärsäkert säga att äl kommer ske en viss dag. Dina övriga frågor har inga självklara svar så det får bli bara spekulation.
    1: det går inte säga alls. För vissa som har bara lite klägg i äggledarna kan det försvinna efter en spolning och då ökar chansen att bli gravid, men det hänger ju helt på äggets kvalitet om man blir gravid. Det kan ske månaden efter eller ta 10 år eller inte gå alls.
    2: jag har noll koll på tempmetoden. Jag bedömde när äl skett utifrån äl-flytningar och det funkade i 35 år.
    3: metallsmak som gravid kommer långt senare. Före BIM är det väldigt ovanligt med symptom öht. Så det känns mer som en slump.
    4: ta äl-test så har du mer koll. Missa äl gör man bara om man har väldigt sällan sex. Varannan/ var tredje dag under äl-veckan räcker.
    5: det kan finnas unga män med usla spermier och äldre med bra spermier så om han inte gör ett spermatest går det inte uttala sig generellt. Hur det var för 10 år sen är helt irrelevant. Spermier är färskvara och på 3 månader har män en helt ny uppsättning.

• Jag är bara jag

Äl-test visar positivt 12-48 timmar före ägget släpper. Ägglossningssmärta kan komma både före ägget släpper, under tiden och efter det släppt. Förstoppning har inget med äl i sig att göra.

Jag hänger inte riktigt med i alla dina resonemang. Hur länge har ni försökt få barn? Har ni inte gjort en fullständig infertilitetsutredning? Då ingår spermaprov nämligen. Och alla andra blodprover. Jag försöker svara igen då så gott jag kan.
    1: äl-test visar negativt när äl är närmare än 12 timmar bort och sen visar det negativt.
    2: extrem träning kan ge utebliven äl och därmed sparsam mens
    3: äggblåsor över 10 mm brukar släppa ägg. Alla känner inte av äl utan man får ta äl-test eller kolla äl-flytningar. Men som kuriosa kan jag nämna att jag alltid fick munsår när jag hade äl.  
    4: hur mycket och när man går upp som gravid är väldigt individuellt. Men de flesta går inte upp nämnvärt första veckorna.
    5: nja, inte kvaliteten som sådan, men fertiliteten. Folsyra är bra för att minska risken för fosterskador, men det gör inget för fertiliteten. Inte övriga vitaminer heller förutom möjligen d-vitamin. Äta allsidigt är alltid bättre än att ta extra vitaminer- utom just då folsyra när man försöker bli gravid.
    6: man får visst ta spermaprov utan att göra IVF. Det ingår i en fertilitetsutredning. Vid infertilitet beror felet lika ofta på mannen som kvinnan så det är viktigt att det kollas. Gå till en annan gynläkare i så fall om han vägrar. Progesteron ska tas ca 7 dagar efter äl ja, men har man regelbunden mens eller tatt äl-test brukar man kunna pricka in rätt dag ganska bra.

Jag gjorde 2 inseminationer. Minns inte om jag tog nån medicin första gången. Andra gången hade jag gjort en misslyckad IVF-behandling så läkaren tyckte vi kunde göra insemination med den enda äggblåsan som blev. Storleken på äggblåsan har inget med äggkvaliteten att göra. De släpper ägg när ägget är moget helt enkelt, men ett moget ägg betyder inte att det är befruktningsbart.

• Jag är bara jag

Du har äl dag 16 el. 17 med positivt test dag 15. Under alla år jag försökte bli gravid och läst här har jag aldrig träffat en läkare som sagt att högt progesteron ger förstoppning. Och då har jag ändå tagit progesteron under många behandlingar och till v.13 som gravid. Men nåväl. Gör ett spermatest på mannen, fortsätt försöka och går det inte så sök hjälp då. Jag tror du övertänker lite med tanke på dina frågor. Du har äl, ni prickar äl och har inte alls försökt länge än. Ge det tid. Glad  

Nej, i stort sett kan man inte göra nåt åt äggkvalitet. Då hade ju jättemånga inte behövt hjälp och inte behövt göra IVF. Man föds ju med alla ägg man har och de åldras. Långt ifrån alla är befruktningsbara helt enkelt. Det är därför det i snitt tar 7 månader att bli gravid. Män kan göra mer vad gäller sin fertilitet eftersom spermierna bildas nya hela tiden. Som kvinna kan man undvika bli överviktig, självklart inte röka, inte äta NSAID. Om man sen har äl och sex kan man bara försöka och hoppas och sen ev. söka hjälp om det inte går bra.

• Jag är bara jag

Kära ts- ta det här på rätt sätt nu snälla du: du övertänker och krånglar till det här med att försöka få barn nåt oerhört. Var tredje dag samlag runt äl räcker. Skit i tester, temp och annat och ha bara sex. På så vis blir 85% gravida inom ett år. Ät folsyra också förstås. Att du ens fick göra en utredning är jättemärkligt och en regelrätt utredning är det ju aldrig heller om man inte kollar spermierna. 

Alla ägg en kvinna har är inte befruktningsdugliga. Det är därför det tar tid för nästan alla att bli gravida. Går det inte inom 1-2 år får man söka hjälp då.

Svar på tråden Svart/brun blödning + metallsmak?