Äl-test visar positivt 12-48 timmar före ägget släpper. Ägglossningssmärta kan komma både före ägget släpper, under tiden och efter det släppt. Förstoppning har inget med äl i sig att göra.
Jag hänger inte riktigt med i alla dina resonemang. Hur länge har ni försökt få barn? Har ni inte gjort en fullständig infertilitetsutredning? Då ingår spermaprov nämligen. Och alla andra blodprover. Jag försöker svara igen då så gott jag kan.
1: äl-test visar negativt när äl är närmare än 12 timmar bort och sen visar det negativt.
2: extrem träning kan ge utebliven äl och därmed sparsam mens
3: äggblåsor över 10 mm brukar släppa ägg. Alla känner inte av äl utan man får ta äl-test eller kolla äl-flytningar. Men som kuriosa kan jag nämna att jag alltid fick munsår när jag hade äl.
4: hur mycket och när man går upp som gravid är väldigt individuellt. Men de flesta går inte upp nämnvärt första veckorna.
5: nja, inte kvaliteten som sådan, men fertiliteten. Folsyra är bra för att minska risken för fosterskador, men det gör inget för fertiliteten. Inte övriga vitaminer heller förutom möjligen d-vitamin. Äta allsidigt är alltid bättre än att ta extra vitaminer- utom just då folsyra när man försöker bli gravid.
6: man får visst ta spermaprov utan att göra IVF. Det ingår i en fertilitetsutredning. Vid infertilitet beror felet lika ofta på mannen som kvinnan så det är viktigt att det kollas. Gå till en annan gynläkare i så fall om han vägrar. Progesteron ska tas ca 7 dagar efter äl ja, men har man regelbunden mens eller tatt äl-test brukar man kunna pricka in rätt dag ganska bra.
Jag gjorde 2 inseminationer. Minns inte om jag tog nån medicin första gången. Andra gången hade jag gjort en misslyckad IVF-behandling så läkaren tyckte vi kunde göra insemination med den enda äggblåsan som blev. Storleken på äggblåsan har inget med äggkvaliteten att göra. De släpper ägg när ägget är moget helt enkelt, men ett moget ägg betyder inte att det är befruktningsbart.