• Flurris

Bf juli/augusti 2021

Hej :) jag har bf den 20e Augusti. Har mått rätt bra förutom foglossningen som kommer och går. Sommarvärmen är ett ämne för sig,, puuhh :/ längtar och räknar ner!! Vilket barn i ordningen är det för dig? Andra för mig. Har inte testat profylax, är ändå lite nyfiken,, har du gått en sån kurs? :)

• Flurris
    Jojjo87 skrev 2021-07-11 09:33:43 följande:

Hej! Härligt att du har mått bra :) haha ja värmen har varit kämpig. Har också i det stora hela mått bra, fick lite ont i höften under tre veckor men en dag va det helt borta så jag kunde röra mig som vanligt igen. Nu är det mest kämpigt med svullnaden i kroppen pga värmen då! Det är mitt första barn. Hur förberedd du dig inför din första förlossning? Har inte heller gått någon kurs. Känner mig så förbered man kan vara men börjar tänka att det kanske kan va bra med någon form av kurs innan ändå!

Hej Inför första förlossningen förberedde jag mig genom att läsa bloggar om hur andras förlossningar varit och kolla klipp på Youtube. Inga grafiska grejer men lite så att jag fick en känsla för det hela. Jag testade också diverse husmorskurer för att hjälpa kroppen inför. Denna gång kör jag på någon kopp hallonblads te lite då och då. Fick hem nattljusolja idag. Ska testa det denna gång. Har ni provat några huskurer?

Vi har kollat kön och det ska bli en pojke. Har en flicka sen tidigare så det ska bli spännande.
  • Flurris
    tjoppan skrev 2021-07-14 21:26:44 följande:

Jag kör bara på hallonbladste. Men efter att ha googlat nattljusolja, så blev jag ju nästan lite sugen på att testa det oxå! :)

Spännande med en liten pojke <3

Jag har flicka, pojke, pojke, pojke, och väntar nu en flicka, enligt ul. Så hoppas det stämmer. Vore lite roligt att avsluta det hela med en flicka efter 3 busiga pojkar på rad :D

Ja det finns mycket intressant information ang att ta nattljusolja. Jag har just börjat och kommer att öka på dosen vecka för vecka :)

Ja det ska bli spännande, det kommer att bli 1år9månader mellan barnen så vi hoppas att dom kommer ha kul ihop. Hur långt är det mellan dina barn?
  • Flurris
    Jojjo87 skrev 2021-07-15 13:54:11 följande:

Hej! Kände du i efterhand att det räckte som förberedelse inför din första förlossning? :) när är du beräknad denna gång?

Jag har försökt mig på att äta 6st dadlar om dagen men nej, jag spyr nästan för att jag tycker att det är så äckligt haha. Är sugen på att beställa hem hallonbladste också :)

Kul med en av varje :)

Ja när det kom till själva förlossningen så räckte det jag gjorde, jag kollade även på något norskt förlossnings program på tv. Tyckte det gav en rätt ärlig bild och man fick se hur olika förlossningar kan vara och olika typ av smärtlindring. Sen kanske sånna program inte är för alla. Har en kompis som ska ha första i oktober och hon vill absolut inte se något, eller ens prata om förlossningar.

Men det som verkligen saknades när det kom till att vara förberedd var all info om hur kroppen mår efter förlossningen. Min barnmorska nämnde inte det alls. All fokus i våra samtal handlade om förlossningen och lite om förlossnings depression. Jag fick höra från andra som fått barn lite skämtsamt att man skulle bli svullen osv. Men jag hade verkligen behövt veta hur man bäst tar hand om sig själv efter förlossningen och hunnit köpa hem det jag behövde. Som det blev nu så fick jag ta mig till apoteket o se vad de hade, kunde inte skicka sambon när jag knappt själv visste vad jag ville ha förutom förlossningsbindor. Minns att jag gick som en stel pingvin från bilen och in :)

Jag klarade inte heller av dadlar i sånna mängder, blev för sliskigt. Ja läs på lite om hallonbladste, det kan va värt att prova :)
  • Flurris
    tjoppan skrev 2021-07-15 19:22:55 följande:

Ja, det lät verkligen intressant. Måste nog ta å köpa hem det :)

Ja, att få barn rätt tätt har sina för och nackdelar ;)

De kommer mest troligt ha bra nytta av varandra och leka/bråka tillsammans :D

Mina barn är 13, 11, 9 och 6 år. Så kommande barnet blir en liten "sladdis" :)

Än så länge så är jag nöjd med nattljusoljan, jag läste att vissa kan må illa eller bli lösa i magen och att man då ska minska dosen men jag har mått bra :) ska bli intressant att se om det blir någon skillnad sen.

Ja vi ville ha tätt, jag och min sambo är 37 så vi kände att det var lite nu eller aldrig med nr 2. Ska bli kul att se vilken typ av relation dom får :) spännande med en sladdis, mysigt med en liten igen.
  • Flurris
    tjoppan skrev 2021-07-18 12:48:39 följande:

Låter bra! Jag har just hämtat ut min burk med nattljusolja. Tog just första tabletten, så vi får väl se hur/om kroppen reagerar nånting på de.

Ja, jag förstår er. Jag är 36 och maken 39. Så jag sa oxå att det är nu eller aldrig. Jag var den som va mest sugen på ett barn till, och tog upp diskussionen :)

På ett sätt känns det ju lite jobbigt att "börja om" med blöjor å dålig sömn, men det roliga och underbara i ett barn till väger ändå så mycket tyngre i slutändan :)

Spännande, hoppas vi får bra resultat nu :) hur känns det för dig nu när ditt bf närmar sig! Några känningar än? Kom dina tidigare barn runt bf? Jag gick 10dagar över med min första :/

När vi tog barn snacket så kände vi båda också förutom åldern att de va lika bra att köra på nu när vi ändå va trötta och inne i alla bebis rutiner. Hoppas att det blir bra. Och att vi ville att dom skulle följas åt i ålder/utveckling.
  • Flurris
    Holy93 skrev 2021-07-19 20:57:55 följande:

Beräknad 10/8, är så himla trött på att vara gravid. Första barnet här!

Jag har kollat gratis "profylaxkurser" på youtube och använder mig av andningen mycket när jag får sammandragningar, det hjälper en del och känns som att magen slappnar av mera. Måste nog dock ta upp med sambon att han absolut inte får röra mig/hålla om mig när jag väl får värkar, blir galen när han ska försöka trösta mig när jag får onda sammandragningar, räcker med en lätt hand på min arm eller så haha.

Haft en del hugg nere i magen igår och idag, funderar på om det är barnet som borrat ner sig i bäckenet? Känns precis som att det gör ont i tarmarna, gör svinont när det kommer (oftast bökar bebisen samtidigt som huggen kommer).

Har era fixerat sig ännu? Förra veckan hos barnmorskan var min lilla fortfarande rörlig så är orolig att den kommer hinna vända sig till sätes.. Kände mig orolig när barnmorskan sa att jag behöver ringa förlossningen om jag får värkar så de kan kolla att han ligger rätt.

Hej :) känner lika dant ang att börja tröttna på att vara gravid. Jag har 4veckor kvar :/ köpte en pilatesboll idag på Rusta som jag kommer att sitta och gunga på, rätt skönt för kroppen ändå, kan rekommendera!

Vid mitt senaste besök så hade inte bebisen fixerat sig än, har nästa om en dryg vecka. Hoppas verkligen att han fixerat sig tills dess. Lite därav pilatesbolls inköp. Hoppas att din lilla plutt fixerar sig snart.
  • Flurris
    HenneGrek skrev 2021-07-20 10:21:14 följande:

Hej! Jag är beräknad till 29/7 så det är inte långt kvar nu. 9 dagar till BF. Tiden går såå sakta men mår i alla fall hur bra som helst. Jag var hos BM förra veckan och min bebis är inte fixerad än, hans huvud gick fortfarande att rucka på men hon sa att han i alla fall inte har plats så att han kan vända sig åt fel håll och att det inte gör något att huvudet inte är fixerat för det kommer tvingas att bli det när jag får värkar, hehe.

Hej va skönt att snart vara i mål! :) skönt att höra att dom inte kan vända sig om när det gått så långt, det visste jag inte. Hoppas bara att min plutt vänder sig om snart.
  • Flurris
    tjoppan skrev 2021-07-19 20:25:13 följande:

Jaaa!

Mina barn är ju tjuriga å har aldrig haft någon brådska ut. 3 av barnen kom typ dagen efter beräknat. Fjärde gången gick ja över 6 dagar. Så ja har inga som helst förhoppningar om att den här damen ska få för sig att komma tidigare heller :)

Nääe, jag har inga känningar än. Har haft lite småblödningar/rosa flytningar tidigare. Vilket fick BM att säga att hon inte tror jag kommer gå över tiden. Va hon nu grundar det på, utan att ha gjort nån kontroll osv. Så ja sa bara åt henne att min kropp å bebis kommer motbevisa det hon sa :P :)

Men dagen efter beräknat är ju jätte bra! Ja ni får väl se sen vem av er som har rätt ;) bebisen har ju sin vilja också. Jag ska bli igångsatt på bf. Träffade en läkare vid senaste besöket och fick det beviljat. Känns som en lättnad att inte behöva gå 10dagar över igen. Sen har dom ändrat rutinerna här så som man sätts igång i 41+0 istället för 42.
  • Flurris
    HenneGrek skrev 2021-07-21 01:48:11 följande:

Ja det är skönt! Men känns ändå som att tiden står still. Har typ städat hela lägenheten och "bunkrat" med mat hemma så vet knappt vad jag ska sysselsätta mig med längre haha. Hur fördriver ni andra tiden?

Vi har en 1.5åring hemma att underhålla så hon får dagarna att gå ;) mitt problem är snarare att kunna smita iväg och få en vilostund. Men vi försöker att turas om och ge varandra egentid. Det ska bli så skönt att inte längre känna sig stor och klumpig helatiden X)
  • Flurris
    tjoppan skrev 2021-07-21 15:38:13 följande:

Åhh! Skönt att bli igångsatt vid den tiden. Härligt att veta att man inte behöver gå över tiden :)

Var hos BM idag. Bebis är inte fixerad än, men har sjunkit ner lite iaf. Så, nästa besök är om 2v hos en annan BM. Hon kommer få ansvara för att skicka remiss till spec.mödravården för en tid för igångsättning 2 veckor efter bf om inget hänt innan dess. Så här kan det va närmre 5 veckor kvar innan det blir nån bebis! :/

Ja det känns bra, men jag har ändå funderat lite kring igångsättning nu när jag har en tid och det bästa för kroppen är väl att den får komma igång av sig självt. Har läst lite och för vissa har det gått snabbt och bra och för andra har det blivit mer utdraget pga att kroppen inte varit redo just då. Så jag ska försöka att göra mig så redo som jag bara kan och hoppas på det bästa :)

När var det du va beräknad? Skönt att din bebis sjunkit ner, då är det på gång! Du har ju inte gått två veckor över med dina andra utan snarare fått dem nära ditt bf så denna gång borde va liknande, tänker jag iallafall. Bara att hålla tummarna för det :)
Svar på tråden Bf juli/augusti 2021