Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

Bortskämd unge

Det man gör som förälder i ett sånt läge är väl att prata med barnet vid dessa tillfällen och talar om hur beteendet upffattas av andra och att hon gör andra ledsen och att det inte är ok.

• Anonym (Sara)
    Mcitronen skrev 2021-07-09 21:37:31 följande:

Föräldrarna har försökt detta flera gånger och skällt på barnet när det händer och även suttit ner lugnt och diskuterat saken. Men inget av de har hjälpt.. Om det var min dotter så hade hon inte ens fått presenterna från första början med det beteendet..

Tyvärr är det ju inte så att uppfostran funkar på en gång utan ofta kan man som förälder behöva nöta samma sak under en längre tid.

En sak som jag försökte tänka på när mitt barn växte upp var vad som var syftet med regeln/uppfostran och i de flesta fall är det ju att barnet ska ha med sig ramarna som vuxen, dvs det viktigaste är inte alltid att det ska funka här och nu utan att det ska funka på lång sikt.

Föräldrarna kan ju inte ge upp för att det inte funkar på en gång utan får fortsätta och fortsätta och fortsätta, en del av föräldraskapet. Det är ju mycket möjligt att barnet tar till sig det föräldrarna säger men ännu ej har förmåga att ändra sitt betende, men så helt plötsligt en dag klarar hon att agera efter det som hon lärt sig av föräldrarna att är rätt. Så har det de gjort ändå spelat roll
Svar på tråden Bortskämd unge