• Anonym (Pip)

Tinnitus av Pfizers vaccin?

Fick första dosen av Pfizer igår. Tycker jag upplevde att tinnitusen jag dras med blev något värre nu efteråt och undrar om någon annan upplevt samma sak. Har hört från USA att folk rapporterat in att det ökat en tid efter doserna.

Yrsel är ju en vanlig biverkning och jag undrar lite om det även kan trigga en tinnitustopp ett tag eftersom det är kopplat till öronen båda två.

Har haft tinnitus sen 1996 efter ett idiotiskt tonårsdisco med på tok för hög volym som skapade problemet; normalt är det numer dock på en väldigt låg bakgrundsnivå men med periodvisa ökningar vid saker som flygning, bullriga miljöer i vardagen, förkylningar/infektioner och stress. Funderar på om vaccinet triggade något som skapade en sådan topp nu.

Så länge som det lägger sig igen så bryr jag mig inte, har levt med det här halva livet och är van att det varierar, med någon topp om året som varar ett par veckor, men skulle gärna höra av någon annan om ni fått samma biverkning och hur det gick sen.

• Svar på tråden Tinnitus av Pfizers vaccin?
  • Anonym (Kvinna 39år)

Jag har fått ett ökande brus i mina öron under de senaste veckorna. Jag har hela tiden tänkt att jag börjar få tinnitus av mitt jobb nu. Men hade inte sammankopplat det med att jag faktiskt fått både doserna av Pfizer. Tänk om det är därför...

• Anonym (Pip)
    Anonym (Kvinna 39år) skrev 2021-07-07 18:07:35 följande:

Jag har fått ett ökande brus i mina öron under de senaste veckorna. Jag har hela tiden tänkt att jag börjar få tinnitus av mitt jobb nu. Men hade inte sammankopplat det med att jag faktiskt fått både doserna av Pfizer. Tänk om det är därför...

Alltså det kan ju vara otroligt många skäl. Jag har också extremt svårt att spontant se vad som skulle trigga ett permanent brus av vaccinet eftersom man på inget vis har sett att spikproteinet samlades i hörselnerverna. Jag funderar på om det är så att kroppens allmänna immunsvar hos vissa personer lättare triggar öronen, jämfört med att andra lätt får huvudvärk eller feber. Men då borde ju rimligen det översvaret sedan sakta avta när kroppen är klar att bekämpa vad den gjort.

Erfarenhetsmässigt tar dock öronen lite längre tid att lugna sig än en huvudvärk eller feber, särskilt första gången de retas upp. Men har aldrig varit med om att det inte gjort så när man inte utsatt öronen för direkt skada som extremt högt ljud eller liknande.
  • Anonym (Pip)

Nån annan?

Hörde att Läkemedelsverket har ett antal rapporter på tinnitus från Pfizer nu, men det har ju också givits väldigt många doser.

Vill ta båda doser men vore skönt att höra att det är temporärt eller iaf inte blev värre av dos 2.... avskyr suset i öronen och vill inte ha ännu mer!

• Tessaloniki

Jag har tagit Pfizers vaccin dos ett och upplever inte att det har gett mig mer tinnitus. Mitt "normaltillstånd" är att jag har mild tinnitus som kommer och går, inte konstant alltså. Tog första vaccindosen den 8 augusti. 

Väntar på regnbågen efter stormen
  • Pinotage

Jag har också tinnitus sedan mitten av 90-talet. Märkte ingen påverkan av Pfizer , vare sig första eller andra dosen. 

• Anonym (Pip)
    Pinotage skrev 2021-08-20 07:40:41 följande:

Jag har också tinnitus sedan mitten av 90-talet. Märkte ingen påverkan av Pfizer , vare sig första eller andra dosen. 

Skönt att höra. Det kan ju vara annat som påverkar med, som att jag är gravid, som bara råkat tajma illa med vaccinet.
  • Pinotage
    Anonym (Pip) skrev 2021-08-20 07:46:26 följande:
    Skönt att höra. Det kan ju vara annat som påverkar med, som att jag är gravid, som bara råkat tajma illa med vaccinet.
    Ja - det är svårt att veta vad som påverkar vad. Jag har haft mycket problem med blodtrycket - och jag tycker mig märka att tinnitus blir värre när blodtrycket är högt.

• Anonym (Pip)
    Pinotage skrev 2021-08-20 07:56:30 följande:

Ja - det är svårt att veta vad som påverkar vad. Jag har haft mycket problem med blodtrycket - och jag tycker mig märka att tinnitus blir värre när blodtrycket är högt.

Jo, det är superklurigt. För min del började jag ju uppleva att jag hörde det mer en halv dag efter vaccindos 1 ungefär, men det kan ju vara en slump.

Får ofta mer vid stress, förkylning, om jag har haft öronproppar eller spolat öronen. Det mesta... men jag hoppas ju mest att det inte har nån vaccinkoppling - det vore ju en typisk otur.
  • Pinotage
    Anonym (Pip) skrev 2021-08-20 08:17:39 följande:
    Jo, det är superklurigt. För min del började jag ju uppleva att jag hörde det mer en halv dag efter vaccindos 1 ungefär, men det kan ju vara en slump.

Får ofta mer vid stress, förkylning, om jag har haft öronproppar eller spolat öronen. Det mesta... men jag hoppas ju mest att det inte har nån vaccinkoppling - det vore ju en typisk otur.
    Hoppas att det ger med sig snart ! 
  • Anonym (Pip)
    Pinotage skrev 2021-08-20 08:29:51 följande:

Hoppas att det ger med sig snart ! 

Ja, och inte förvärras av dos 2.
Svar på tråden Tinnitus av Pfizers vaccin?