• Yennix

När började er partner att gå ut själv på krogen?

Hej

Jag riktar mig mot föräldrar med barn i 0-2 åldern.

Som rubriken lyder så undrar jag när eran partner började gå ut själv på kvällarna, när ni stannar hemma med bebisen?

Har väldigt ofta denna diskussion och trodde vi förstod varandra men senaste veckan dykt upp 2 gånger. Då han säger att han vill gå ut precis då vi nattat vår bebis.

Han har varit ute flera gånger sen vi fick barn. Samma visa, strax efter vår son somnat. Jag har då inte orkat diskutera mer, utan markerat att jag inte tyckt det är ok.

Hoppas ni förstår, säger likadant till min partner, självklart ska man kunna få gå ut. Men som små barns förälder tycker jag man kan planera tillsammans eller iaf ta upp det nån dag innan.

• Svar på tråden När började er partner att gå ut själv på krogen?
  • Anonym (Millie)

Min kille går ut spontant rätt ofta. Kan ju vara en invit från en polare som kommer på kvällen liksom, då är det svårt att ha framförhållning.

Nä, det ser jag inte som några problem. Jag kommer förhoppningsvis kunna göra likadant när vår bebis är ett år eller så, han är bara tre månader nu

• Stoppafuskarna

Hej

Vet att du riktar dig emot föräldrar endast men jag vill ändå lägga en kommentar.

Jag anser personligen att du har rätt och argumenten du nämnt i din text anser jag applicerbart även utan barn.

Varför vill en partner ?alltid?/?ofta? gå ut på krogen själv?

För mig känns det lite konstigt, absolut att man ska få egentid o.s.v. men vissa saker borde man ändå planera i viss mån.

Ps. Jag är man ;)

• Anonym (oooo)
    Yennix skrev 2021-07-06 21:44:31 följande:

Hej

Jag riktar mig mot föräldrar med barn i 0-2 åldern.

Som rubriken lyder så undrar jag när eran partner började gå ut själv på kvällarna, när ni stannar hemma med bebisen?

Har väldigt ofta denna diskussion och trodde vi förstod varandra men senaste veckan dykt upp 2 gånger. Då han säger att han vill gå ut precis då vi nattat vår bebis.

Han har varit ute flera gånger sen vi fick barn. Samma visa, strax efter vår son somnat. Jag har då inte orkat diskutera mer, utan markerat att jag inte tyckt det är ok.

Hoppas ni förstår, säger likadant till min partner, självklart ska man kunna få gå ut. Men som små barns förälder tycker jag man kan planera tillsammans eller iaf ta upp det nån dag innan.

Jag har inte den upplevelsen, att min partner ens ville ut speciellt mycket. Han ville vara hemma med barnen, eller med mig efter de hade somnat. Enda gångerna han eller jag gick ut var om det var något speciellt. Nu kanske folk är lite mer ivriga att gå ut för att det varit så många restriktioner tidigare. 
    Givetvis ska inte han kunna gå ut tex 3 kväll i veckan och du ingen, bara för att du är mamman liksom. 

Prata med honom på dagtid, neutralt, inte precis när han säger att han ska ut. Så gör ni upp nån slags plan. 
  • Anonym (Hm)

Direkt eller liksom, det upphörde aldrig. Tänker att man måste ju kunna få ta sig ut ur hemmet utan att det ska bli liv kring det, men det är jag det?

• Anonym (Kvinna)

Med första barnet var jag ute på kvällen själv när hon var 2 månader. Han minns jag faktiskt inte

Med andra barnet var han på 30 årsfest 2 veckor efter att hon föddes

Vi båda har varit rätt självständiga och velat kunna ta barnen själva så den andra kan oroa sig

• Tow2Mater

Vilken skillnad skulle det gora om han säger "du, imorgon kväll kommer jag gå ut efter att barnet somnat"?

Låter som du behover ta dig en kväll ute själv?

• Anonym (Sola)

Nu har vi barn i skolåldern men kan inte minnas när någonvart oss gick ut själva och festade. Självklart vid vissa planerade tillfällen med vänner men aldrig att någon av oss bara drar och lämnar den andra med hela ansvare.

Har du samma egentid som han och om inte, varför anser han att det är mer ok att han smiter undan och du är den som måste vara stand by när barnet sover?? Känns inte rättvist någonstans. Dessutom, vill han inte umgås med dig när ni fåren lucka på kvällen att bara vara ni två??

• Mimosa86
    Tow2Mater skrev 2021-07-06 22:01:56 följande:

Vilken skillnad skulle det gora om han säger "du, imorgon kväll kommer jag gå ut efter att barnet somnat"?

Låter som du behover ta dig en kväll ute själv?

Fast nu lät det som att killen ganska ofta går ut och hon är hemma med barnet. Man kan ju fråga sig varför behovet att gå på krog så ofta trumfar att spendera tid med sin partner när man den tiden i live knappt får så mycket tid tillsammans?
  • Tow2Mater
    Mimosa86 skrev 2021-07-06 22:07:02 följande:
    Fast nu lät det som att killen ganska ofta går ut och hon är hemma med barnet. Man kan ju fråga sig varför behovet att gå på krog så ofta trumfar att spendera tid med sin partner när man den tiden i live knappt får så mycket tid tillsammans?
    Nja, det vet vi inte. Eftersom de tydligen nattar bebis tilsammans ("vi nattat") kanske de spenderar hela dagarna ihop?
  • Anonym (Vivi)

Gått ut på krogen själv eller med kompisar har han nog aldrig gjort sedan vi fick barn. Om man inte räknar någon after work eller två per termin kanske. Ungefär samma för mig men nog inte första året för min del åtminstone. Har/hade inget direkt behov av det. Men vi var heller inte särskilt unga när vi skaffade barn så kanske därför vi inte kände det behovet.

Svar på tråden När började er partner att gå ut själv på krogen?