• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Kumquat skrev 2022-11-13 13:41:12 följande:

Hej gänget! Drömde en superweird mardröm i natt, vaknade kvart i sex, tog tempen och såg att den hade hoppat upp rejält. En temp kan verkligen vara en temp, trots domedagssymtom i övrigt - för jag tog ett test och det var positivt! 😱😭🥰

Grattis! 💕
  • mamma8212

Jag har sen i lördags fått någon enstaka rosa flytning varje dag. Idag upplevde jag det som rödare, men inget blod.. tiden får utvisa vad som händer. Det vore ju fan om det efter  1 1/2 års försök slutar med missfall. Jag har haft det en gång innan och då började det såhär, det gick dock fortare den gången för det kom blod rätt snart efter första flygningen.. 

• mamma8212
    Brallans skrev 2022-11-14 11:48:48 följande:
    Jag läste ju runt som en galning när jag fick mina missfall och nu mitt x, det verkar vara väldigt vanligt med mindre blödningar när jag läste runt så hoppas så att det är så för dig, att du inte har ont i magen bådar ju med gott.

Vilken vecka är du i? tänker på om du kan få vul så kan de ju kika.. 
    Gick inte i vecka 7 igår. Ja, det är vanligt men jag har inte haft det innan. Bara vid missfallet. Iofs är min livmoder mer ömtålig denna omgången, så kan kanske bero på det. Jag hade som mensvärk runt plusset och efter, men det slutade för ett tag sen. Men ja, får se om det fortsätter och kanske isåfall fråga efter vul, om det inte försvinner eller ökar..
  • mamma8212

Besök på gyn idag, mina rosa flytningar har fortsatt och är nu mer bruna. Har även känt lite molvärk till och från. HCG prov togs, ska ta nytt på fredag. På ultraljudet kunde man se en hinnsäck som var i rätt storlek, men inget foster. Han kunde ev skymta något men det var för litet att mäta. Enligt deras beräkningar är jag i 6+3, enligt mina egna 6+0, för jag oftast har en cykel på 31 dagar. Så, det kan vara tidigt, eller så är det missfall. Tiden får utvisa det.. jag är inställd på att det är ett missfall, för jag brukar aldrig blöda i mina graviditeter. Och isåfall hoppas jag att det ska komma igång, jag vill inte gå med symtom när jag inte är gravid. 

• mamma8212
    Symetrical skrev 2022-11-16 18:18:49 följande:
    Fick du reda på vad ditt hcg låg på? Tänker om det stämmer något sånär med veckan du är i..?
    Tänker att man borde väl kunna mäta fostret i v 6+.. eller är det jag som glömt bort allt jag någonsin vetat om sånt!? 😆 
    Hoppas innerligt att allt är som det ska och att hcg-provet ökar som sig bör till i övermorgon! Gör de ny gynundersökning då, eller bara blodprov som tas?
    Just det, glömde skriva det. Nytt ultraljud på måndag 😊 Jo, det borde gå att mäta. Eller, det är olika bud när man googlar. Jag kunde se i min journal att han har skrivit att ett foster kan skymtas men inte mätas. 
  • mamma8212
    Symetrical skrev 2022-11-16 18:18:49 följande:
    Fick du reda på vad ditt hcg låg på? Tänker om det stämmer något sånär med veckan du är i..?
    Tänker att man borde väl kunna mäta fostret i v 6+.. eller är det jag som glömt bort allt jag någonsin vetat om sånt!? 😆 
    Hoppas innerligt att allt är som det ska och att hcg-provet ökar som sig bör till i övermorgon! Gör de ny gynundersökning då, eller bara blodprov som tas?
    Nyponet01 skrev 2022-11-17 06:22:26 följande:
    Tänker att du ligger ju faktiskt på gränsen till att man kan se något. Ägget kanske släppte lite senare? Har läst här om fler som dom inte sett något så tidigt. Är ju inte alltid lätt att se beroende på var fostret ligger. Brunt brukar ju vara gammalt blod.
    Jag har bara blött i min sista graviditet. Då var det som en mindre mens lösning, tror faktiskt i samma v som du. Håller tummarna iaf.  // {#emotions_dlg.flower}
    Brallans skrev 2022-11-16 22:05:06 följande:

Håller så tummarna för att det bara är en vanlig blödning och att allt går bra, bra att de tog HCG prov så kan de jämföra med nästa gång du är där.. är ju väldigt olika vilka nivåer man har. 

blöder du fortfarande el har det avtagit? 

Jag kunde se i min journal igår att HCG låg på 77000, och det är tom lite högre än normalt om man går efter att jag är i vecka 6. Får se med blodprovet imorgon vad det visar.. Och läkarens anteckning var som sagt att han kunde se en "fosterstruktur" men den var för liten att mäta.
    Ja, jag har ingen aning  när ägglossning var denna gången eftersom jag har slutat testa, vet inte hur många dagar plus/minus bim jag plussade heller. Och vården går ju bara efter senaste mens och det har aldrig stämt, blir alltid flyttad bakåt. 
    Jag har alla symtom kvar, och sen läkarbesöket igår har det faktiskt inte kommit mer brunt eller rosa.. Så vi får se. Jag fick iaf träffar en oerhört bra läkare, vi pratade om allt möjligt med graviditeter osv och han gjorde hela besöket väldigt "enkelt" och var inte ett dugg stressad, så som dom kan vara ibland. Så skönt.
    Jag känner mest att jag bara vill veta, vad svaret än blir. Finns där inget vill jag kunna avbryta det så alla symtom försvinner iaf.
  • mamma8212
    Hannis1983 skrev 2022-11-17 09:12:07 följande:

God morgon!

Någon här inne som är expert på ägglossningstest? Har köpt mina första nu och appen jag använder tycker jag skulle börja testa igår. Visst blev det två streck men det ena mycket svagare alltså negativt tog dock ett nytt idag då det stod att man ska testa varje dag och det är också svagare än kontroll strecket men starkare än det som var igår. Hur ska jag tänka? Är det något på gång eller vad menas? Ska tilläggas att det är rejäl skillnad mot igår. 

Får alltid så bra expert hjälp här så hoppas någon kan ge mig klarhet. ♥️

Jag har alltid kört med digitala, då går det inte att tolka fel 😊 Med vanliga blir strecket ofta starkare och starkare, det räknas som positivt när båda strecken är lika starka, eller när teststrecket är starkare än kontrollstrecket. 
  • mamma8212
    Billieblue skrev 2022-11-18 08:18:35 följande:

Såklart är tålamodet obefintligt så beställde tester igår som landat i brevlådan inatt..

Fortsatt kraftig mensvärk som liksom strålar ner mot ljumskarna och korsryggen.. har inte fått något missfall tidigare så vet inte hur det känns men misstänker att det här kan vara ett begynnande sådant..
    Hoppas så att jag har fel och att den lilla vill stanna 😔

Grattis! Det är jättevanligt med mensvärk, har haft det varje gång i princip 😊
  • mamma8212

Nu på förmiddagen ska jag till vårdcentralen och ta blodprov för att följa hcg. Igår slog min kropp rekord i illamående hittills, hela dagen satt det i, spyan låg och fladdra i halsen. Jag hatar verkligen att må dåligt, hela mitt psyke tar stryk, och detta är bara början. Så om jag nu ska må såhär får jag hoppas att där finns  något därinne också. 
    Imorse när jag låg i sängen och blåsan var full, så kunde jag redan se en liten bula på magen där livmodern är. Så något händer ju därinne iaf. 

• mamma8212

Såg mitt svar från blodprovet i förmiddags. Mitt hcg har ökat från 77000 till 104000 på 48 (45) timmar. Jag vet inte om det är bra eller dåligt i vecka 7, men det är en ökning iaf. Får se vad ultraljudet säger på måndag. 

• mamma8212

Återbesök gjort hos läkaren, ultraljudet visade en liten böna med pickande hjärta 😊 Jag är i 6+5 ungefär, så förra gången var för tidigt att se något, som jag trodde. Detta är mer enligt mina egna beräkningar av min cykel.

• mamma8212
    Hanna Gitta skrev 2022-11-22 14:04:11 följande:

I morse visade Clearblue fertilitetsmonitor HÖG fortfarande (stegring östrogen) för tionde dagen i rad. CD 19 idag. Inte haft så sen (eventuell) ÄL sedan jag började testa för 7 månader sedan. Inget fertilt sekret heller. Suck. Så jag skrev till gyn och bad att få konsultera en gynekolog via telefonen bara för att få bolla lite frågor och funderingar som vi har. Får ett oerhört kort svar att jag får prata med barnmorskan på HC (det har jag gjort för länge sedan, hon kan typ ingenting om sånt här, och definitivt mindre än mig) eller vända mig till en privat klinik. Kan man verkligen inte få rådgivning ens, det var inte så att jag efterfrågade en hel utredning direkt :) Svaret jag fick när det tog tid med senaste barnet var att vi inte får någon hjälp eftersom vi har gemensamma barn, men hade jag bytt man hade vi fått hjälp...Jag vet ju att vi kan bli gravida, så jag vill bara fråga hur vi kan optimera förutsättningarna. Hur har ni gjort? Har ni fått någon hjälp eller tips? Jag har tagit ett sånt där hemtest för att se om jag fortfarande är fertil och det såg ok ut, där följde det med ett test även för att kolla spermierna men det har vi inte kollat än. Jag är lite rädd, tänker att om det visar dåliga simmare nu så får vi ju ändå ingen hjälp, så det är bättre att inte veta haha :)

Men åter till er; har ni fått någon hjälp?

Vi sökte oss till en privat mottagning när det gått 7 månader av försök. Vi påbörjade en utredning med blodprover och ultraljud av min livmoder och äggstockar, det fanns inga fel, allt såg jättebra ut. Vi valde att inte gå vidare med spermaprov, eftersom det ändå inte skulle ge något. Vårt enda alternativ hade varit IVF, och det ville vi ändå inte. Så nu efter ytterligare 7 månader tog det sig helt plötsligt naturligt 😊 Slutade med äl- tester osv för några månader sen, när vi gav upp hoppet om att det skulle bli något.
  • mamma8212
    Hanna Gitta skrev 2022-11-22 18:42:33 följande:
    Mailade en privat klinik, den enda som finns här (närmaste annars är 34 mil bort, dit har jag åkt några gånger) De kunde inte ta emot nya patienter nu innan jul så jag ska höra av mig igen efter nyår. 1500 kr för ett samtal skulle det kosta , phju :) Så underbart att det äntligen tog sig för er, då hade det gått ca 1,5 år? Jag ska fortsätta med äl-tester, jag blir så stressad av att inte veta när ÄL är, eftersom det kan skilja lite hos mig
    Ja precis 😊  Vi började försöka april förra året. Har alltid blivit gravid jättelätt innan. Men när vi sen bestämde oss ett sista barn så funkade det inte. Så det var en ganska rejäl chock denna månaden när jag tog ett gravtest bara "för att" när jag väntade in mensen och det faktiskt var positivt 😋
  • mamma8212
    gladtjejhej skrev 2022-11-23 06:18:11 följande:
    Vågade inte ta digitalt idag eftersom jag fått negativa på raken? men strecket är helt klart tydligare idag så jag vågar kanske ta digitalt imorgon. Håll tummarna att det ska gå efter 17 månaders försök ♥️
    Det äg solklart positivt 😊🌸
  • mamma8212

Jag följer er varje dag i er jakt på ägglossning Skrattande
    Jag har idag varit på ytterligare ett tidigt ultraljud, planerat sen innan med läkarbesök för att se så graviditeten fäst där den ska, dvs inte i gammal ärrvävnad från tidigare snitt och brusten livmoder.
    Resultatet av 1 1/2 års försök är nu en liten böna i 8+5 😍 Nu börjar jag nog ta in att jag faktiskt är gravid. 

• mamma8212
    Kumquat skrev 2022-12-07 10:20:55 följande:

Hej gänget! Har följt med och läst och hejat för mig själv. Pirrigt läge för många, jag håller tummar och tår för er! 

Här går det tyvärr inte så bra. Var på vul igår, mest för att de ville kolla cystan. Och den var ju givetvis kvar så den ska jag få glädjen att följa upp med ny läkare. Däremot kunde hon inte se något pyre därinne, bara en hinnsäck och en gulesäck. Och det är ju inget bra tecken när man borde vara i runt vecka 6+6. 

I ungefär två veckor har jag också haft en dålig magkänsla kring alltihop. Fattar att det kanske egentligen inte går att känna sådant och hoppas verkligen att jag har fel. Mest av allt önskar jag att de inte gjort vul såhär tidigt för nu måste vi vänta en hel vecka till för att det egentligen är för tidigt för att säga säkert. 

I övrigt mår jag illa och kräks varje dag, men det gjorde jag förra gången med när det gick snett så tyvärr behöver det inte vara ett bra tecken.

Försöker hoppas att det ändå ska gå bra, men känner mig samtidigt så himla trött och tom. 

När jag gjorde mitt vul pga rosa och bruna flytningar, var jag på 6+5 enligt senaste mens, men man såg ju inget då. Fick komma tillbaks 5 dagar senare och då såg man en liten räka och räknade då att jag var i 6+5, så det var för tidigt vid första vul:et 🌸
  • mamma8212
    Kumquat skrev 2022-12-07 10:58:41 följande:
    Jag hoppas verkligen att det kan bli en liknande solskenshistoria för mig ❤️ Det som inte är så lovande är väl att jag tempade och tog äl-tester så min gissning om datum för äl bör vara ganska bra. Och vi fokade också våra brottningsmatcher därikring. Så tyvärr borde det inte finnas så mycket utrymme för att ha blivit gravid senare 😔
    Det kan ju vara att ägget fäst senare, ibland stämmer ju inte ultraljudet fast man vet exakt när äl varit. Håller tummarna 🌸
  • mamma8212
    PrincessDalia skrev 2022-12-13 10:28:17 följande:

Är 43 och plussade igår naturligt. Haft två missed abortion i år. Så vågar inte ta in det och glädjas. Har läst på nätet att trombyl kan minska risk för missfall om man är över 40. Någon som testat trombyl? Funderar på att höra om jag kan få det utskrivet I förebyggande syfte.  Började smörja idag med progesteronkräm (Matriarch Balance Cream 100). Dock oklart om det hjälper då jag inte läst några studier om det. 

Jag kommer börja med trombyl i vecka 12 (vecka 11 nu) som förebyggande för att mina tidigare barn varit lite små vid födseln och för att jag nu är äldre (40). 
  • mamma8212
    Anonym (Molly83) skrev 2022-12-13 15:53:30 följande:

Testade idag men negativt. Får mensen i morgon skulle jag tro :(Hoppas på bättre lycka nästa gång. Ni som har fler barn hur lång tid tog det? För mig tog barn 1 7 mån och 2:an och 3:an var hoppsan båda två? får se om det blir en lucky Nr 4 :)

Mina andra graviditeter har tagit sig snabbt, på försök två. Nu med fjärde barnet hade vi precis gett upp när plusset kom efter 1 1/2 år 😊
  • mamma8212

En liten uppdatering från trådbebisen... 
    Gjorde KUB idag, där allt såg bra ut. Barnmorskan kunde även se att det med största sannolikhet är en pojke, därmed kommer jag landa i en fjärde och sista pojk 😅🥰 Blev framflyttad hela fem dagar, så jag är redan i 13+6. Min ägglossning måste varit helt bananas, om det stämmer. Jag hade ju slutat testa för längesen så jag har ju ingen aning egentligen. 
    Jag hejar så på er som är kvar! ❤️

Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida