För oss 35+ som försöker bli gravida
Hej hopp alla brudar.
Så har vi då fått utredningssvaren. Mina AMH värden var bäldigt bra för min ålder (hon sa dock inte vad de låg på) jag hade 8 äggblåsor på varje äggstock och slemhinnan var fin och normal. Frågade om mensens mängd hade betydelse men det hade den inte 😊
Så allt var fint hos mig.
Min älskade man hade dock bara 4 miljoner simmare per milliliter och det behövs över 15 miljoner för att det ska kunna bli en graviditet på naturlig väg. Så antagligen är det därför vi inte blivit gravida fast vi kört oskyddat. Det positiva är att nästa 80% av simmarna var fina och rörde sig som de skulle 😍 Så här blir det IVF om det ska bli nån bebis.
Hej!
vad skönt att äggreserven var bra 👍🏻
Det låter så konstigt att 4 miljoner skulle vara lite 😂🤓 men 15 är ju fyra ggr så mycket så då får man lite perspektiv.
ska ni gå vidare med IVF nu då?
sa de något om möjliga orsaker till få spermier? Är det något som kan komma med ålder?
Ja det var väldigt skönt då jag är äldre än min sambo. Han är 32 och jag 39 😅 Vi hade lite på känn att han hade lågt antal spermier då han testat sig i en tidigare relation för kanske 8-9 år sedan. Han hade dock ett jobb då som kanske inte var det bästa för simmarna (värme) och han var kanske inte så supersugen att bli pappa så han bytte inte jobb heller. Men man vet ju hur vi kvinnor kan tjata när vi vill ha något 😂 Antar att det var lite så.
Nu längtar han så efter att få barn och han är ju väldigt glad över att allt såg bra ut hos mig (då jag nojat över min ålder) och att han faktiskt ändå verkar kunna bli pappa. Hade jag varit yngre så kanske man hade lagt tid på att utreda om anledningen till det låga antalet, men eftersom vi vill gå vidare med IVF så är det inte lönt.
Så mot IVF ❤️ Inom två veckor så vet vi mer då våran klinik ska se över sina köer mm.