Inlägg från: pandarinen |Visa alla inlägg
  • pandarinen

För oss 35+ som försöker bli gravida

Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-09-27 21:27:22 följande:

Fan vad frustrerande! 

jag tror att du behöver lägga om strategin. Kan ni istället övergå till regelbundet sex hela cykeln (eller de veckorna utom mens) typ var tredje dag eller liknande. 2-3 gånger per vecka. Han behöver inte veta om eller när det är ÄL.

Jo det hade vi kunnat göra, det var så vår son blev till, det är bara att han har blivit helt anti sex så att få honom att ha sex ett par dagar i veckan skulle inte funka. Vi borde inte dragit igång syskon tänker så skarpt för 4 år sedan utan bara låtit det rulla på å ha tänker att blir det så blir det. Blir inget den här månaden heller, går inte att ta upp det till samtal längre. 

han blir stel som en pinne hela han typ. Jag funderar på att släppa på det helt å hoppas på lite mys runt jul istället. Inte säga ett ord om det, inte ta initiativ utan låta det komma från honom. 

å då hoppas att det faller in under äl

men jag är så otroligt glad att vi har en son! annars hade vi nog gett upp för länge sen. eller kanske varit mer på att söka hjälp, jag har sökt hjälp men får ingen hjälp på de ställen jag varit i kontakt med med anlledning av. Att vi redan har ett barn ihop.
    min man vill inte ta spermaprov, tror inte han känner sig bekväm i den situationen 

• pandarinen

Den här ägglossningen och dagar efter har jag haft  så starka symtom. Så om vi hade haft sex under öl hade jag trott att jag var gravid nu. Brösten ömmar, känns fortfarande som ägglossning och jättemycket flyttningar. Men jag har inte haft sex så jag vet att jag inte är gravid 

• pandarinen

Känns tungt, klump i magen, även om jag har gett upp och accepterat så kommer det dagar då jag känner sån sorg över att jag aldrig blivit gravid att jag inte kan ge min son en lillasyster eller lillebror. 

Jag anklagar mig själv, tänker att tänk om jag hade tagit tag i det hela mer intensivt, tänk om jag hade satt mig i hårdträning, fått bort bukfettet efter första graviditeten, slutat äta godis, ätit nyttigt, mm

Men samtidigt har jag ju inte haft med min man på det viktigaste att ha massor med sex runt ägglossning. 
    Jag tänker så mycket, har låst mig att min son ska vara olycklig med att vara ensambarn, men han har ju faktiskt inte sagt nått och verkar vara nöjd med livet. Men jag känner ju också att orken inte alltid finns där, och då hade det varit så kul om han hade haft en lekkamrat, eller den fria fantasileken kan jag inte ersätta med vad en jämnårig kan göra. 

Förlåt, lite nere just nu. Men jag hoppas och drömmer också om det där spontana sexet, i slutet av månaden, kanske i december ( november kommer jag missa då mannen å jag är flera mil från varann) Det är spontana sexet att det ska leda till en graviditet. 

Hade varit så fantastiskt att få berätta för sonen och låta honom följa det hela. För han är väldigt intresserad av bebisar, hur han var som bebis och bebismagar. 

Var skönt att få skriva av sig lite iallafall. 

• pandarinen

Ni som tar q10 har ni märkt någon skillnad, kan man t dem under hela cykeln eller bör jag undvika mellan ägglossning och bim?

• pandarinen

Hur går det för er? 

Här rullar livet på, mellan ägglossningarna. Känns som att jag kan ha äl på G, trodde den inte skulle komma förrän till helgen, kanske är det så, har inte testat mig heller. Åker iväg på semester imorgon utan gubben, så hinner inte med mys den här månaden heller. 

Känner mig lite sorgsen vid ägglossning och mens. Det påminner mig hela tiden om att jag inte kommer få fler barn- undrar när den känslan ska försvinna. Jag har insett att jag måste ge upp - det är viktigare att jobba på att få min och min mans relation att bli bra ( efter fyra år av försök att få barn) än att kämpa vidare. Blir jag gravid så blir jag- lätt att säga men jag blir stressad när jag känner av ägglossning och vi inte får till det. 

Eller att det inte känns någon gnista mellan oss, jag vill ju ändå försöka få till en bebis till, men det blir inte naturligt, det känns inte naturligt mellan oss just nu- efter 4 år med schemalagd sex så känns det som att vi lever i celibat just nu istället. 

Någonstans inom mig ger jag inte upp, jag fortsätter att äta folsyra, men samtidigt medvetet är jag i huvudet att jag får vara nöjd med min fantastiska son. 

Jag har tom börjat ge bort gamla barnkläder nu till mer behövande familjer. 

Men ojojojoj vad jag ändå önskar att jag hade fått ett barn till, speciellt nu så här när jag känner ägglossningen. 

Men i december ska jag försöka få till det- ett julligg och verkligen hålla tummarna att det kanske är några månader avhållsamhet som får kroppen att befrukta ett ägg. Å vad jag önskar- hade varit den bästa julklappen. 

Så har jag fått skriva av mig lite här...

• pandarinen

Anonym (Lantisen) skrev 2024-11-18 13:03:09 följande:
    Alltså det när andra berättar om att de är gravida, man råkar se nån gammal bekant som är gravid, vad som helst. Det är ju kul för dom, jag blir glad för deras skull men iallafall kan inte jag låta bli att bli avundsjuk. Och det känns så jobbigt. Man tänker att varför dom och inte jag.. Hemska tanke jag vet, men det går liksom inte att låta bli. 

Känner så väl igen mig. Värst var det när mitt första barn var runt 1,5 -2,5 år, då var det som att alla i ens närhet fick barn nr två och vi kämpade på och kämpade på. Varför lyckas de men inte vi? Ville glädjas men blev också butter. 
    Nu har vi kämpat i 4 år, men haft uppehåll nu några månader. Vet inte om vi kommer dra igång det igen, jag hoppas. Men jag får nog inte med min man på noterna, utan vi får vara nöjda, och det är vi verkligen med vår lilla guldklimp, vår fantastiska son som ger oss gråa hårstrån av oro, kiknande skratt och otroligt mycket kärlek varje dag. 

• pandarinen

Så fantastiskt att höra  mys och tänk att det är ett barn, ett syskon tilll er dotter ni väntar på- och inte ett missfall. Även om jag förstår att tankarna lätt är där efter. Din historik. 

Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-12-20 11:11:06 följande:

Idag var vi på tidigt UL på IVF-kliniken och fick se ett tickande hjärta. Så skönt. 

sist fick vi tickande hjärta i v7 och mf i vecka 9. Så nu håller vi andan tills vi når vecka 12 känns det som. Eller vecka 11 när vi får svaret på NIPt. Då känns det kanske lite mer verkligt. 

BF 12 augusti :) 

• pandarinen

Hej på er! Vi kör på massor den här månaden men jag får ingen glad gubbe på ältesten... varför? 

Jag har de senaste åren haft en exakt cykel, så på dag 11-12 brukar glad gubbe dyka upp med flytningar. Nu är jag på dag på 14 och fortfarande ingen äl. Min gubbe är så på den här gången, men jag vill inte att han tröttnat tills gubben dyker upp - om den dyker upp. 

Jag känner lite molnande varje morgon, men inte så som jag brukar känna vid äl. Vad är det som händer? 

• pandarinen

Hoppas det, jag testar mig var fjärde-femte timme typ nu :D

Vi har fått till så bra "ligg" så vill inte att de ska vara i onödan. Så hade suttit fint med en glad gubbe ikväll eller imorgon

• pandarinen

Dum och intim fråga men funderat på det här med bakteriell vagionos och fertilitet. Kan jag ha det utan att lukta fisk?
    någon stund efter oskyddat sex luktar det ju inte härligt- luktar ni illa efter sex? 

jag börjar alltid lukta lite när vi haft mycket sex och jag brukar inte tvätta mig direkt efter. Utan kan gå ett dygn. 

men sen luktar det inget, flytningar luktar inget osv.
    kan det ändå vara bakteriell vaginos?
    jag har rätt mycket flytningar under cykeln, men ide luktar inget. Kan vara lite gulfärgade innan mens men annars vita.
    kan bakteriell vaginos göra det svårt att bli gravid?

• pandarinen

Äntligen glad gubbe idag, precis nu vid ett. Dag 15. Vid åtta i morse hade jag ingen stegring alls. Idag glad gubbe och ett svagt streck på stegring.
    nu hinner vi inte med sex idag men vi hade i måndags, i onsdags två gånger, och planerar in på fredag och helgen. Så vad tror ni - är det kört att vi inte ligger idag när glad gubbe dök upp? 

Addy99 skrev 2025-01-15 21:12:31 följande:
    Har exakt samma som du! Har alltid ÄL på dag 14 i princip men nu är jag på dag 16 och idag är första gången mitt ÄL-test inte var helt blankt 😅 så är nog bara försenat. Säkert samma för dig! 
  • pandarinen

Sån enorm lättnad, trodde ett tag att ägglossningen skulle hoppa över - just den här månaden då vi ligger varannan dag

• pandarinen
    Addy99 skrev 2025-01-16 20:10:46 följande:
    Nej då, efter toppen är det ju typ 12-36h kvar till själva ägglossningen, så hade försökt myst så mycket det går just nu! 😊

Jag får hoppas på ett dubbelsex imorgon, en gång på morgonen och en gång på kvällen och sedan i helgen. 

Det här blir spännande :D Och nu känner jag verkligen av ägglossningen eller att den är på gång. Jag tycker det är svårt att veta- själva känslan om det är på gång eller sker ägglossning. Men jag brukar få molnande värk i vänster jumske och lite i magen och sedan lite uppåt magkatarr  under ca ett dygn och därefter molnande värk bara på morgonen 2 dagar. Sen är allt över. Det har varit så varierande också, ofta brukar jag få glad gubbe och sedan mens ungefär 16 dagar senare, så då har jag tänkt att jag haft ägglossning ca 48 timmar efter. 

Ja, det finns inte så mycket annat att göra än att försöka ha sex. 

Har du barn sen tidigare? 

• pandarinen
    Addy99 skrev 2025-01-16 20:47:59 följande:
    Precis, man får försöka så gott det går runt fönstret tänker jag! Fick själv ett ganska starkt streck idag men har aldrig använt ÄL-tester innan så vet inte exakt vad det innebär, men min kille är iväg ikväll så får hoppas att igår och imorgon räcker 😅

Har inga barn, men hoppas på ett snart! 💖 Du? 
    Jag har en liten kille på snart 5 år. Hade varit fantastiskt om  det blev ett litet syskon. Vi har försökt rätt länge, och i perioder gett upp. Jag har inte fått med min man varje månad heller, då han av förståeliga skäl blivit stressad av planerar sex. Men den här veckan oj oj vad han är aktiv och vill det här :p
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida