Cocachins skrev 2023-11-30 00:18:26 följande:
Ja man är ju nog så frustrerad på situationen som den är. Så när man inte kommer vidare och heller får hjälp blir frusteeationen än större. Blir som en gissningslek och man söker svar själv istället för man känner eget ansvar att ta reda på fakta när man inte får hjälpen proffesionellt. Och det blir inte helt hälsosamt psykiskt för minskar inte direkt stressen. Vad gälle det här med progesteron, jag tänker att man kanske har tillräckligt för att få äl men fortfarande för lite för att ha en stark hälsosam äl som leder till ett barn? Är det verkligen endera eller som hon gyn läkaren sa till mig, att har jag äl har jag tillräckligt progesteron? Säger inte att det måste vara mitt problem, men jag skulle verkligen vilja veta generellt om det verkligen stämmer, varför testar de inte hormonnivåerna i fertilitetsutredning, det skulle jag önska svar på. Som jag skrev här ovan efterlyser jag nått mellanting mellan att vara helt utelämnad till sig själv och att betala 100k i ivf. Finns det verkligen inte för emellan man kan göra för att stötta den egna fertiliteten?
Vanligaste anledningen till missfall så som jag förstår det är att ägg och spermier inte hade alla kromosomer eller att det finns DNA avvikelser (kommer med åren) det blir sämre kvalitet på ägg och spermie. Så det absolut bästa man kan göra är att försöka ge kroppen vad den behöver för att äggen/spermierna ska bli så bra som möjligt. Samt minska på gifter så det blir mindre toxiner i kroppen som påverkar våra reproducerande organ. 😊
Progesteronet skapas efter äl i gulesäcken och har man för lågt så brukar det leda till mellanblödningar eller kort leutelfas. Men man kan ta egna progesteronprover om man vill. Då tar man dem 7 dagar efter äl.
Det fins mycket man kan göra för att stötta den egna fertiliteten, dock tar det tre månader för könsceller att produceras både manliga och kvinnliga. Så ska man tillexempel sluta med alkoholen så ska man inte förvänta sig resultat för ens efter tre månader 😊