Inlägg från: Anonym (R) |Visa alla inlägg
  • Anonym (R)

För oss 35+ som försöker bli gravida

AngieF skrev 2024-11-05 11:29:49 följande:

Jag fick veta att jag fått ett MA 24/10 (var i v12 men det fanns bara en tom hinnsäck daterat till 8+3 där inne) och fick en tablett mifegyne dagen efter. Började blöda som fan 26/10 och åkte in till kvinnokliniken där de senare bekräftade att allt kom ut utan att jag behövde ta de resterande tabletterna. Blödde en del i ett par dagar men sen dess har det bara varit brunaktiga flytningar till och från. 

Tog första graviditetstestet ett par dagar senare och då visades ett svagt test, den 2/11 var det negativt. Tog ett ägglossningstest när det fortfarande var svagt positivt på gravtestet och det var nästan ett helt fyllt streck men sen dess har strecket minskat. 

Om jag räknar 26/10 som mensens första dag borde jag ha ägglossning 10/11 enligt min mensapp. Testar varje dag nu för att se om det kommer någon stegring, vilket jag inte sett än. Men undrar om det första testet faktiskt var positivt så pass kort efter missfallet/aborten. Någon annan som fått ägglossning väldigt kort inpå? Eller är det mer troligt att min kommer som den ska/senare än vanligt?

Vi skulle uppenbarligen vilja att det blev en graviditet direkt så känner mig extra angelägen att jag inte missar ägglossningen.. 

Beklagar ditt MA. Full förståelse för att ni vill blir gravida så snart som möjligt igen. Ägglossningstest kan ju reagera även på hcg så om grav-testet fortfarande var positivt då så kan det ju vara anledningen till att du fick utslag även på ägglossningstestet. Det låter ju också för tidigt att få ägglossning så snart efter avbruten graviditet. Håller tummarna för att du fortfarande har ägglossningen framför dig och kan göra ett bra försök redan denna cykel.
  • Anonym (R)
    Anonym (M89) skrev 2024-11-05 19:21:59 följande:
    Förstår din känsla. Gör det som känns rätt för dig ❤️

Jag har hittills mått bra. Kissnödig, ömma bröst, trött och lätt illamående men annars typ som vanligt. Såg lilla hjärtat i v 7 också vilket var skönt. Men nu är det lång väntan till kub 😔 varje dag går långsamt?

Kram och lycka till som sagt! Håller tummarna!
    Så skönt att du mår bra och fått positiva besked på vägen. Men denna väntan och långsamma dagar alltså. Födde mitt barn i 42+0 så det vet jag precis allt om. Cool
  • Anonym (R)

Fortfarande inte testat, men nu blir det svårare och svårare att låta bli. Samtidigt så har jag mycket annat runt omkring mig nu med en nära anhörig som ska begravas nästa vecka och min snart 14-åriga hund som ska få somna in imorgon. Känslorna är verkligen över allt och tankarna på mycket annat.

Men jag känner av lite stickningar i magen och brösten är ömma (vilket iofs kanske kan bero på den avslutade amningen). Mina skenis-symtom brukar jag ha ca en vecka efter ägglossning och så här snart innan mensen brukar det vara lugnt innan mensvärken börjar så hoppet är absolut tänt. Mensen borde komma på lördag och om den inte gör det så testar jag på söndag tänker jag.  

• Anonym (R)
    Minti skrev 2024-11-08 14:12:47 följande:

Är 35 och försöker på första barnet här. Hittade ingen aktiv tråd för första över 35, men den här tråden verkar så aktiv så hoppar gärna in här. Glad

Jag och sambon har varit tillsammans i fem år nu. (Har faktiskt årsdag idag!) Jag är 35 och han 34 (också 35 om en månad). Vi har försökt sen i februari. Lite börjar man väl fundera nu, men samtidigt har det inte gjort jättemycket att det inte tog sig direkt. Vi har mycket på olika håll med jobb, studier, resor och tidskrävande idrotter och fritidsintressen och jag har aktivt börjat leta nytt jobb då jag börjar bli uttråkad och tycka att lönen känns väl låg. Men det är förstås lite svår tajming om man försöker bli gravid. Tänker iaf som så att jag inte kan påverka utfallet helt och hållet så bäst att inte måla in sig på ett spår. Flört

Testade idag då mensen var en dag sen och fick ett negativt test. Nu några timmar senare känner jag mensvärken komma krypande...

Känner mig lite ensam i mina funderingar och känslor så hänger gärna här. Kanske är bra trots allt att hänga här istället för en tråd för förstagångsmammor, så jag också kan bli lugnad on allt vad att bli förälder innebär. Tro mig; jag vill verkligen ha barn, men den känslan blandas med oro för förändringar och vad det innebär för ekonomin, mina egna satsningar på karriär och idrott, resor, vänskapsrelationer samt hur relationen till sambon kan komma att förändras. Även oro att inte kunna ge barnet allt det jag vill. Vill så mycket för ett barn som inte finns ännu... Oskyldig

Hej!

Jag var också 35 när vi började försöka med första barnet. Nu är jag 39 och försöker med ett syskon. Jag väntade in min sambo som är några år yngre för att jag ville att han skulle vara lika på och att det skulle finnas förutsättningar för ett delat föräldraskap. Vi har båda många hobbies och intressen som vi ville hinna med.

Nu med facit i hand så har de där andra sakerna blivit mycket mindre viktiga och det är lätt att prioritera familjelivet. För min del tror jag att det handlar mycket om att vi just är lite äldre och vi har perspektivet att detta är en kort tid i livet då annat får stå tillbaka, men det kommer att komma tid igen när just familjelivet inte är lika intensivt och det finns mer tid för annat.

Lycka till med era försök!
  • Anonym (R)
    Alvedon83 skrev 2024-11-08 20:28:27 följande:

Har varit till gyn nyss och gjort ul, allt såg normalt ut och mina äggstockar såg ut som en 30-årings, vilken komplimang🥰😅 så hoppas att guldägget leveras snart! Väntar på äl som borde kommer i början på nästa vecka. 

Bättre komplimang än så kan man knappast få! Lycka till med nästa försök! 
  • Anonym (R)

Här kom mensen på utsatt dag. Igårkväll så var jag typ helt säker på att jag faktiskt var gravid så besvikelsen blev desto större. Hade verkligen behövt något positivt att se framemot och nu blir det istället mycket tankar om jag inte istället borde ställa in mig på att det kommer bara bli ett barn för oss. Rent logiskt förstår jag att det är tidigt att ge upp efter 6 försök, men känslan av hopplöshet segrar nog idag iaf. 🥲

• Anonym (R)
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-11-09 15:17:24 följande:

I torsdags kom mensen. ikväll tar jag första sprutan för min första IVF-runda. känns spännande!

Håller tummarna för att du får må bra under behandlingen och på lyckat resultat. 😀
  • Anonym (R)
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-11-11 11:02:21 följande:

Jag vet precis vad du känner. 

jag kände så redan efter 4-5 månader. Och vi kämpade i 14 månader innan vi nu lämnade över kontrollen till en klinik. Vi har också ett barn sedan tidigare, som det gick lätt att ?få?. Har ni funderat på att kolla upp er eller att ta hjälp? 

all kärlek till dig 

Tack! Vi är väl inte där riktigt än. Vi fick ju kämpa ganska länge även för första barnet med två misslyckade graviditeter på vägen så denna känsla är ju lite för välbekant. Men nu ska vi flytta i december så det får vara fokus på det den närmsta tiden och så hoppas jag att det faktum att jag slutat amma ska ge en liten boost så det kanske går av sig själv. Annars kanske det är läge att se över möjligheterna i januari.
  • Anonym (R)
    Idaho1989 skrev 2024-11-14 10:59:35 följande:
    Jag är 35 och försöker med mitt första (mannen har ett sen tidigare), blivit gravid 3ggr men tyvärr slutat i missfall. Var på gyn i början av veckan och fick senaste mf konstaterat samt ta massa prover för en utredning, så nu väntar jag mest på provsvaren och att kroppen ska komma igång igen.
    Så ledsamt att läsa att det blev ett missfall till för dig. Beklagar verkligen och hoppas att kroppen återhämtar sig snabbt.
  • Anonym (R)
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-11-21 13:48:12 följande:

Igår hade vi äggplock. Av 16 äggblåsor fick de ut 14 ägg. det var MÅNGA fler än jag vågade hoppas på.  Jag fick ett samtal idag att sju av dessa har befruktats normalt. 

vi har tid för återföring imorgon Kl 14.30. Men om fem eller fler har fortsatt dela sig och ser ut att vara av god kvalitet kommer man flytta återföringen till på måndag med förhoppningen att kunna sätta in en blastocyst istället. 

känner mig hoppfull men försöker att vara realistisk. 

Åh, det låter som väldigt fint resultat! Håller tummarna för att de fortsätter att utveckla sig bra.
  • Anonym (R)

Kul med mycket aktivitet i tråden. Roligt att det är blandning mellan både de som försöker få första och som redan har barn. Har inte riktigt hunnit med här det senaste. Dessutom så har jag fortfarande inte riktigt återhämtat mig från senaste misslyckade försöket, fast egentligen är det väl allt annat i livet som tagit lite för mycket på mig det senaste.

Nu är jag på cykeldag 13 så är ju hög tid att sätta fart. Ångrar att jag inte köpt nya ägglossningstester för jag hade nog behövt lite hjälp med att just få fart med detta försök. Iofs så brukar jag känna min kropp rätt väl och veta när det är ägglossning (har dessutom blivit mycket värre efter graviditeten) så jag är ju inte orolig att missa egentligen.

• Anonym (R)
    Fjellmyran skrev 2024-11-21 18:12:09 följande:
    Det är rätt skönt att man känner sin kropp väl. Jag behöver egentligen inte ÄL-test eller tempa men gör det ändå. Som att jag vill bekräfta att det hänt 😆 

Nu går jag bara och väntar på att mensen INTE ska dyka upp 🙈 Hade varit så härligt att slippa allt detta. Slippa analysera kroppen, jaga ÄL. Hoppas inte mensen dyker upp? vänta och vänta. Kan vi inte bara få bli gravida nångång 😆
    Jamen verkligen! Håller tummarna för att det är nu det händer för dig. Har du bestämt när du ska testa?
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida