• lottizm

För oss 35+ som försöker bli gravida

Anonym (Nervös) skrev 2022-02-01 16:28:35 följande:
    Hittade dom nåt på undersökningen?
    ?Bara? att jag har låg äggreserv, men det säger ju inget om kvaliten på äggen, man kan ju ha få men bra ägg kvar. Har läst väldigt mycket olika om detta men den gyn jag gick hos tyckte bara att det kunde innebära att det tog lite längre tid att lyckas, men också att man ju inte ska vänta för länge när äggreserven börjar sjunka för den blir inte bättre med åldern.
  • lottizm

Förstår känslan pandarinen :( Det tog ett år att få plus den här gången. Med de stora barnen gick det betydligt snabbare, men då var jag knappt 25. Skulle tipsa om att göra fertilitetsutredning om ni inte redan gjort det. Vi gjorde privat (men kopplat till landstinget så inte dyrt) och fick tid väldigt snabbt, allt var klart på två månader. 

Tempar du? Det är ju annars ett väldigt bra sätt att kolla när man verkligen har äl. 

Akupunktur tror jag hjälpte mig, finns ju ingen riktig forskning på det men jag tror att det hjälpte iallafall. lyckades månaden efter jag fått tre behandlingar. 

• lottizm

Jag testade rosenrot en cykel men det blev helknas, fick jättekort cykel på bara 24 dagar och knappt någon mens alls på flera månader. Vågade inte prova mer efter det, men har också hört väldigt blandade erfarenheter, det verkar vara jättebra för en del och inte alls bra för andra.

• lottizm
    Anonym (Elsa) skrev 2022-02-06 12:59:36 följande:
    Jag plussade idag! Så glad!! Samtidigt vet jag att det inte går att ropa hej, har haft två tidiga missfall förr. Men ändå! 
    Grattis!
  • lottizm

Jag har alltid önskat en trea men var ensam i många år och accepterade att det inte skulle bli så? men så träffade jag en ny ändå för två år sedan, lite yngre och utan barn och då kom ju längtan tillbaka ganska snabbt. Han vill gärna ha flera men jag är ju inte så ung längre och är nöjd med en till- som ju förhoppningvis kommer i september. 

• lottizm
    Pandy13 skrev 2022-02-06 15:01:31 följande:
    Haha ja jag tycker tiden som gravid har gått långsamt väldigt länge nu. Också sjuk så inte sysselsatt mig med någonting senaste veckan. Tyckte tiden gick långsamt även innan, haha.
    Tycker också tiden som gravid går otroligt långsamt? kanske hänger ihop med att vädret är extra tråkigt men segt går det. Var också hemma sjuk i en vecka, det hjälpte ju inte. 18 dagar kvar till kub, känns som jag kollar nedräkningen flera gånger om dagen men ändå händer inget :p
  • lottizm
    Pandy13 skrev 2022-02-06 16:05:23 följande:
    Ja det är ju en trist årstid, hehe. Efter ledigheten har jag jobbat hemma på heltid, så det har nog också bidragit till att tiden går långsamt. Helt osocial då jag även försökt akta mig för covid, vilket ändå sket sig, haha. Fick ju ställa in ett ultraljud nu också pga sjukdom :(
    Har du varit på något tidigt ultraljud eller blir kub det första?
    Jag var på tidigt ultraljud när jag var i 7+4, drygt två veckor sedan, dagen innan jag blev sjuk?! Så kub blir andra men är lika nojig ändå. Enda fördelen att det är ett tag kvar är väl att det finns en liten chans att dom hinner ändra restriktionerna så att sambon får följa med. 
  • lottizm

Jag hann bli psykiskt knäpp av att försöka månad efter månad utan att lyckas, det påverkade relationen, sexlivet, allt. Och då tog det till slut ?bara? 12 försök. Tyvärr är jag inte helt på banan än, nu är det oron att något ska hända som tar över. Men nu är jag i v12 på måndag och har kub den 24/2, om det bara får se bra ut då så kommer det bli mycket bättre, är jag rätt säker på. När man försökte med barn nr 2 var jag 25, fick ma och mf och var såklart ledsen men hade inte stressen efter mig som nu, då visste jag att det fanns många många år kvar, det gör det ju inte nu. 

håller tummarna att äl spökar lite bara och att känningarna kommer tillbaka!

• lottizm

Kan inte citera men jag kände precis så också pandarinen. Hade bestämt att lägga ner och skita i allt i januari. Dricka bubbel på helgerna, sluta tempa och testa, träna hårt igen och skita i äl och dagar hit och dit. Skulle ringa gyn och få skickar remiss för ivf. Och då plussade jag ju i slutet av december? skulle ta slut på alla j-la tester som låg hemma (så var känslan) så tog ett fyra dagar innan bim? och det blev ett svagt plus. Så sjukt om det verkligen kan hänga ihop med mental stress. 

• lottizm

Jag är i v 12 och börjar må bättre nu, sedan en vecka ungefär. Lite mindre trött, mindre illamående och inte samma extrema hunger heller. Både skönt och oroande såklart men nu är det bara 6 dagar kvar till kub så snart får vi svar på om det står rätt till eller inte. Magen har ploppat ut lite redan, tidigare än med de andra två barnen, men är fortfarande ganska svullen också. Längtar tills det är en riktig gravidmage :) 

• lottizm

Pandarinen: det funkar super att tempa tycker jag, då behöver du inte oroa dig för att ha missat äl, går tempen upp så har du haft äl, gör den inte det har du inte haft. Natural Cycles är jättebra, absolut värt att köpa termometer och betala för appen. Tack vare den så lärde jag mig ungefär vilken dag äl skulle komma varje månad, tog bara test två dagar innan och det stämde alltid med 2 dagar hit eller dit.

• lottizm

Pandarinen: det kan ju vara bra att tempa nu så du ser att tempen är förhöjd och se hur länge den håller sig hög! om äl kom på ?fel? dag nu så blir ju bim flyttad också troligtvis.

• lottizm

Tempen är förhöjd tills du får mens, eller stannar hög om du är gravid. för mig gick tempen ner 1-2 dagar innan bim men vet att andra har hög temp till 1-2 dagar efter mensen börjat så det är olika. Men man kan ju få en hint om hur det går genom att kolla tempen efter äl.

• lottizm
    pandarinen skrev 2022-02-25 14:48:28 följande:

Jag fick glad gubbe i tisdags
    tisdag kväll lätta små stickningar i magen.
    Onsdag kväll molnande värk, känslan att något är på gång
    Torsdag stickande känsla i brösten, molnande vörk 
    Fredag  känsla att äl är över men låg temp, lite lätt molmamde värk på em
    När tror ni att ägget lossnade? Är det när man har lite mer kraftigt molnande värk/hugg i nedre delen av magen typ onsdag eller är det efter det?

För mig var det oftast en eller två dagar efter värsta värken i magen. Om tempen går upp imorgon kan du nog räkna med att ägget släppte idag :)
  • lottizm

Händer mycket spännande här :) håller tummarna att det verkligen blir plus nu, det låter ju lovande! kan inte se något på bilden Kiwi men jag fick också svagt första gången som inte syntes på bild, men jag såg det helt klart.

jag är i v15 nu och tycker tiden går sjukt långsamt och inget händer typ. 5 veckor kvar till rul, magen växer inte speciellt mycket, tiden står stilla. men det säger väl poff vilken dag som helst. Har mycket jobbigt på jobbet nu i en dryg vecka till, sen är det värsta över för nu så då kanske tiden kan gå lite snabbare också. 

• lottizm

Jag tempade alltid så såg att jag hade kort tid mellan pos test och temphöjning, oftast runt 24h. Aldrig 48h.

• lottizm
    skaviblifyra skrev 2022-03-14 20:23:20 följande:

MA inte män

Nej vad tråkigt :( hur långt gången borde du ha varit? Usch vilken skit det är med ma :(
  • lottizm

Håller tummarna för dig igen pandarinen! Jag plussade ju i slutet av december när jag sedan november bestämt att ta paus i januari och tänka på annat. Träna hårt, dricka bubbel nån helg och skita i alla tester och tempa och allt. Men jag kom ju aldrig dit ;) v 17 idag, tiden går segt men ändå inte, längtar bara sååå till rul om drygt 3 v

• lottizm
    nomina skrev 2022-03-21 15:31:46 följande:

Idag har vi varit på RUL, det är en pojke och allt såg bra ut! 
    Att få se det lilla hjärtat slå för fullt så släppte allt  // Hjärta

Åhh vad underbart, grattis till pojken!
    tre veckor kvar tills det är min tur. 
  • lottizm

Jag är bara i v19 än men så less på att vänta på rul! Känns som jag väntat i en hel evighet. En vecka kvar nu? 

Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida