Tack!
Intressant att du är uppväxt utan syskon, då vill jag gärna höra hur det har varit för dig att inte ha syskon. Har du saknat närheten till någon jämnårig?
Vad ser du för fördelar med att växa upp utan syskon? Nackdelar?
Anonym (Babymakeing) skrev 2022-03-13 14:08:54 följande:
Tänker det finns många fördelar med ett barn.
Man kan ge det barnet allt ens fokus och inte missa något för att man har fullt upp med nummer två. Eller ja. man försöker ju såklart dela sin tid mellan barnen men man kan ju aldrig ge samma uppmärksamhet till barn nr 2 som till första barnenet när man har mer än ett. Man har råd med dyrare semestrar, behöver inte tänka på samma sätt om man får plats i bilen eller inte för att barnstolarna tar så mycket plats. Man får plats i en mindre lägenhet/hus så levnadskostnaderna blir mindre. Kan ha råd att gå ut på dyrare restuarangbesök om man gillar det :)
Man behöver inte tänka på att man ska hinna med flera aktiviteter eller behöva säga nej till något av barnen att nej du kan inte börja med hockey då för att brorsan har tennis samtidigt typ.
Det blir mindre bråk och drama hemma när det inte finns syskon som bråkar och stökar.
Vet inte hur er ekonomiska situation ser ut men i framtiden kanske barnet vill åka på språkresa å andra grejer som kan bli dyrt. Vet av egen erfarenhet att mina föräldrar inte skulle haft råd att skicka iväg mig på det om jag hade haft syskon.