LillaGry skrev 2022-06-21 22:38:22 följande:
Hej alla ni som hänger i den här tråden. Det var länge sedan jag skrev något här, anledningen är att jag givit upp lite efter ett års försök för att bli gravid med ett andra barn. Jag fyller 40 i år och känner mig såklart lite stressad över det så jag var hos läkaren i förra veckan och fick rådet att sluta amma för att bli gravid. Mitt barn är över 18 månader så jag har ammat en eller max två gånger per dygn det sista halvåret och tänkt sluta vilket som. Men jag har aldrig tidigare hört att amningen/prolaktin kan ställa till det när man har regelbunden mens och ägglossning. Jag använder både äl tester och tempar så jag är rätt säker på att jag har ägglossning. Är det någon som har liknande erfarenheter eller hört något liknande? jag hoppas jag inte slösat värdefull tid att potentiellt bli gravid med att amma så länge. Men det är ju så mysigt och mitt barn har aldrig tappat intresse. Nu har jag i vilket fall slutat så jag hoppas på en graviditet snart.
Jag har tyvärr aldrig kunnat bli gravid när jag ammat. Har haft regelbunden mens och ägglossning men lutealfasen har varit för kort. Vet flera andra med regelbunden mens, längre lutealfas men där det ändå varit svårt under amning. Det där prolaktinet är tyvärr en riktig bov. Sedan finns det ju naturligtvis andra som blivit gravida trots att de ammat. Men hur ens egen kropp reagerar på prolaktinet vet man ju tyvärr först i efterhand.
Prolaktinet vart en av huvudanledningarna till att jag slutade amma både barn 2 och 3. Hade egentligen en dröm om att tandemamma men så blev inte fallet.