Anonym (R) skrev 2025-02-04 09:37:03 följande:
Det blev inget testande den här cykeln för mensen kom imorse precis som jag hade beräknat. Varje gång man får upp hoppet och det sedan så brutalt släcks så gör det det ännu svårare att tro på att det någonsin kommer att bli något. Och så lite pms på det så bir det riktigt deppigt. Jag tycker att man tappar så mycket förtroende för sin kropp. Det är inte bara att man inte blir gravid, utan framför allt det där att man låter sig luras att det är något när det inte är det. Det är liksom salt i såret. Förlåt! Nu blev det väldigt opeppigt här, men det får väl lov att vara så under mensen åtminstone.
Man har rätt till sina känslor och du är inte ensam om att känna så. Jag tycker att pms-symtom blivit värre med åldern. Innan 30 så hade jag aldrig molvärk mellan äl och mens, inte heller ömma bröst osv, hade däremot hemsk mensvärk när mensen väl kom. Nu när jag är äldre kan jag ha molvärk, trötthet och ömma bröst bara någon dag efter äl, dock betydligt mindre mensvärk (och mindre mens) sedan jag fick mina barn (10+ år sedan). Har varit helt utan hormonella preventivmedel i ca 7 år. Vet inte om det spelar roll i det hela också. Men kroppen förändras så kanske inte så konstigt att man känner olika symtom och pms och tidig graviditet har samma symtom så inte konstigt man blandar ihop det. Speciellt när pmsen känns olika från gång till gång!