Inlägg från: Fjellmyran |Visa alla inlägg
  • Fjellmyran

För oss 35+ som försöker bli gravida

Får man hänga med er här i resan mot en graviditet? ☺️

Jag är 38 år, har två äldre barn men har försökt oss på ett tredje sista barn av och till rätt länge. Haft uppehåll i bebisverkstan men började innan sommaren att försöka seriöst igen och för en månad sedan blev jag gravid. Lyckan varade dock inte länge, ett tidigt missfall och nu startar försöken om igen. 

Vet inte hur länge till vi kommer försöka, känner absolut av tidsstress men försöker slå undan sånna tankar som stressar.

Fick upp hoppet rejält nu när jag blev gravid även om det slutade med missfall, men verkar ju ändå kunna bli gravid och hoppas att vi får vara ett sånt par som lyckas snabbt igen 🥰

• Fjellmyran

Hur ligger ni andra till i era cykler nu? Jag tror att jag precis haft ÄL, BIM i slutet av månaden. 

Kör ni nån särskild metod eller? ÄL-test, tempmetoden eller dylikt? 

• Fjellmyran
    Anonym (Lantisen) skrev 2024-11-17 08:06:45 följande:

Välkommen hit. Jag är 37 år och har också större barn men försöker få ett gemensamt med sambon. Vi gjorde en abort tidigare då vi oplanerat blev gravida men tänkte att detta kunde vara negativt för alla våra stora barn. Det går inte en dag utan att jag ångrar det beslutet. Så nu har vi försökt ett bra tag men nu vill det såklart inte bli nåt istället. 

Jag tror jag har ägglossning på typ fredag. Jag tar test så jag brukar ha rätt bra koll. Jag märker det också på flytningar samt värk. Vi kör nog lite varannan dag den här veckan. Brukar vara svårt att få till för mycket då det blir som en press för sambon. 

Åååh så jobbigt att det beslutet inte blev rätt. Men ibland är det ju lite som så att man inte riktigt vet vad man vill förrän senare? ❤️

Jag har också gjort en abort för många år sedan då jag blev oplanerat gravid och fick sån ångest, ville verkligen inte ha det barnet. Fel tid. Hemskt beslut och trodde aldrig jag skulle hamna i en sådan situation men för oss var det helt rätt där och då så jag ångrar det inte men tänker ofta på det och undrar mkt. Och nu när vi verkligen vill så händer inte mkt, ett missfall bara. 

Jag håller tummarna för oss, det blir vår tur snart 🙏🏻

Jag brukar också märka av flyttningarna först, sen kommer positivt ÄL-test och sen temphöjningen så jag vill påstå att jag känner kroppen rätt väl 😄 

Nu har jag haft hög temp två dagar så är tempen hög även imorrn bekräftas att ÄL skett. Hann inte med att testa med ÄL-test så noga den här gången dock så har missat stegringen tror jag. Nu är fiffi snustorr så helt klart är fertila fönstret stängt för mig 😆

• Fjellmyran
    Malu84 skrev 2024-11-17 08:07:09 följande:
    Jag är precis dagarna innan mens , egentligen ska den komma idag men äl var något sen så vi får se . Jag har mensvärk men inga ömma bröst vilket jag alltid har inför mens , men fiffi är rätt torr och det brukar man väl bli innan mens så jag skulle tippa på att det är mens på ingång tråkigt nog . Vårt näst sista försök innan vi ger upp planerna på gemensamt barn , jag har två sen innan han inga men han fyller 50 nu i december och jag fyllde 40 i somras . Så håll tummarna för oss dessa två ggr Som är kvar ! 
    Men så spännande 😍 Hoppas så mkt för er 🙏🏻
  • Fjellmyran
    Alvedon83 skrev 2024-11-17 08:12:01 följande:

Jag väntar på bim, brukar få mens cd 27 men förra månaden kom den redan cd 25 så får väl se.
    Fin kurva, hejja 👏🏻
  • Fjellmyran
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-11-17 08:32:11 följande:
    Jag är på CD17, 
    har äggplock den 20/11, och trolig återföring den 22/11 men hoppas på att vi kan vänta på en blastocyst istället och då blir det återföring 25/11. 
    vi gör vår första IVF efter 15 månaders försök själva. Andra barnet.
    Då är det er tur snart tycker jag, kämpat länge. Hoppas det räcker med denna hjälp på traven. Mysigt med syskon 🥰
  • Fjellmyran

Godmorgon gänget. Lite ledsamt idag, inte jättehög temp idag så ÄL kanske inte varit eller så har jag sovit annorlunda eller så kanske ÄL blev lite klen eller nåt? Tar extra hårt tror jag pga missfallet förra månaden, haft så höga förhoppningar att det ska ta sig snabbt igen. Och som grädden på moset berättar en kollega att hon är gravid i v 18 med sitt tredje barn, och då satt jag och kände att det var så orättvist för jag hade ju också kunnat vänta mitt tredje nu 😭 Är så glad för hennes skull, hon är en superfin person men det knöt sig lite i magen en stund när jag själv ganska nyss haft missfall. 

Det blir bra. Skönt att skriva av sig här. Hoppas ni har en bättre morgon ☺️

• Fjellmyran
    Anonym (Lantisen) skrev 2024-11-18 13:03:09 följande:
    Alltså det när andra berättar om att de är gravida, man råkar se nån gammal bekant som är gravid, vad som helst. Det är ju kul för dom, jag blir glad för deras skull men iallafall kan inte jag låta bli att bli avundsjuk. Och det känns så jobbigt. Man tänker att varför dom och inte jag.. Hemska tanke jag vet, men det går liksom inte att låta bli. 
    Tror det är mänskligt att känna så. Man längtar ju själv. 

Idag blev det så dubbelt jobbigt då hon var så glad, väntar sitt tredje barn och jag var gravid med mitt tredje förra månaden liksom? Är iaf så tacksam att jag har mina två barn, lider inte alls lika mkt som dem som kämpar för sitt första exempelvis, men alla har ju sin egen kamp och rätt att känna det man känner ❤️

Det blir vår tur snart, det bara måste det bli  🙏🏻
  • Fjellmyran
    Anonym (litesenpådet) skrev 2024-11-19 11:35:17 följande:

Hej!
    Är 39 och försöker få till vårt första! Vi planerade barn för ngr år sedan men fick avbryta det pga. händelser i livet. Men nu är vi tillbaka och bebisfabriken är i full gång.

Vi är väl införstådda med att vi är lite sena på det, men livet kommer ibland i vägen.

Men oavsett om vi lyckas så har vårt sexliv fått sig ett rejält uppsving och vi ser det mer som nöje än schemalagt liggande än så länge så det är ju skoj:)

Jag känner mig fertil trots min ålder (hoppas det är så)
    Och ngr dagar efter ÄL så kändes det som om någon petade med snabba nålsick på ena äggstocken under en liten stund. Ngt ovanligt hände där nere och jag håller tummarna för att det var ett tecken. Dock är inte jag och min app överens om när ÄL skedde. Jag kände äggulan den 11e och appen beräknar den 14e.

Någon som känt samma?

Har långa menscyklar med långa mensdagar så har ÄL+8 enligt mig och ÄL+5 enligt appen. Oavsett så är det garanterat BIM -8 så den som har tålamod får se :)

Men vad roligt att försöka få sitt första barn, alltid speciellt  🥰 Hoppas det går bra.

Vi försöker få ett tredje sista barn, ÄL+5 idag. Jag har en del molvärk emellanåt, lite hugg/stick och har haft nån dag men tror inte det beror på att något hänt då jag ofta känner av sånt efter ÄL men man hoppas ju 😅🙏🏻
  • Fjellmyran
    Alvedon83 skrev 2024-11-21 12:31:29 följande:

Inga symptom tyder på nåt annat än mens, tempen börjar säkert gå ned i morgon.
    Jag har faktiskt aldrig haft några särskilda symtom innan jag plussat 😊 Plusset har bara kommit fast allt känts som vanligt. Men jag förstår hur du tänker, man känner sin kropp. Tempen ser ju bra ut iaf 🤞🏻😄
  • Fjellmyran

Vad roligt att höra att många äggisar kunnat befruktats. Håller alla tummar för er 🙏🏻💕 Låter hoppfullt.

• Fjellmyran
    Anonym (R) skrev 2024-11-21 16:06:32 följande:

Kul med mycket aktivitet i tråden. Roligt att det är blandning mellan både de som försöker få första och som redan har barn. Har inte riktigt hunnit med här det senaste. Dessutom så har jag fortfarande inte riktigt återhämtat mig från senaste misslyckade försöket, fast egentligen är det väl allt annat i livet som tagit lite för mycket på mig det senaste.

Nu är jag på cykeldag 13 så är ju hög tid att sätta fart. Ångrar att jag inte köpt nya ägglossningstester för jag hade nog behövt lite hjälp med att just få fart med detta försök. Iofs så brukar jag känna min kropp rätt väl och veta när det är ägglossning (har dessutom blivit mycket värre efter graviditeten) så jag är ju inte orolig att missa egentligen.

Det är rätt skönt att man känner sin kropp väl. Jag behöver egentligen inte ÄL-test eller tempa men gör det ändå. Som att jag vill bekräfta att det hänt 😆 

Nu går jag bara och väntar på att mensen INTE ska dyka upp 🙈 Hade varit så härligt att slippa allt detta. Slippa analysera kroppen, jaga ÄL. Hoppas inte mensen dyker upp? vänta och vänta. Kan vi inte bara få bli gravida nångång 😆
  • Fjellmyran
    Anonym (R) skrev 2024-11-21 18:42:43 följande:
    Jamen verkligen! Håller tummarna för att det är nu det händer för dig. Har du bestämt när du ska testa?
    Brukar smygtesta kring ÄL+9-10 🙈  Fick positivt sist ÄL+10. Med de andra större barnen testade jag aldrig före BIM, gick till och med över flera dagar innan jag testade. Skulle aldrig kunna ha så mkt is i magen nu 😂 ÄL+6 idag. En evighet kvar att vänta. 
  • Fjellmyran
    Alvedon83 skrev 2024-11-22 06:57:03 följande:

Spännande med ivf, hoppas det lyckas för er som försöker🥰👍

Här är spänningen över för den här gången, tempen började gå ned idag precis som jag trodde😓

Skit också 😔 Jag med känner min kropp och min temp så väl vid det här laget så jag brukar också veta att det är kört när tempen börjar sjunka strax innan BIM, men det kan ju fortfarande finnas en chans att den höjs imorrn till exempel.

Jag vaknade förkyld och tempen hög, vet inte om den höjningen beror på förkylningen eller nåt positivt? 🙏🏻

Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida