Inlägg från: Kusinen |Visa alla inlägg
  • Kusinen

Hur uttalar ni namnet “Ayden”?

Skulle jag bli osäker på och fråga hur det skulle uttalas/lyssna in hur andra sa.

• Kusinen
    Kusinen skrev 2021-07-06 09:08:20 följande:

Skulle jag bli osäker på och fråga hur det skulle uttalas/lyssna in hur andra sa.

Svarade snabbt, Aiden skulle jag uttala på engelska såsom beskrivs ovan. Ayden skulle jag bli mer osäker på om det ska vara A eller Ä.
  • Kusinen
    nytt eller gammalt skrev 2021-07-06 09:38:27 följande:

Om det var e person i Sverige som hette det, skulle jag säga "Ajden" men med ett annat j-ljud än om det hade stavats Ajden. Y är ju ett annat ljud än j ändå. 

Hur menar du nu?

Y uttals ju Y som i yrke eller yta på svenska, men i låneord kan det uttalas som J som tex i Yoghurt. När vi använder lånevarianten uttalas ju Y precis samma som J på svenska. Vi har väl bara ett j-ljud på svenska?

(Sen kan man ju uttala namn och bokstäver på andra språk men då måste man ju veta vilket samt hur det språket uttalar bokstäverna)

Så vad menar du med att Y är ett annat j- ljud än J?
  • Kusinen
    Ayda skrev 2021-07-07 08:22:05 följande:

Samma här, jag är osäker om hur folk ska uttala Ayden med Ä eller A

Ja, et blir ju svårt. Aiden tror jag man direkt associerar till det engelska namnet och därmed uttale på engelska. Stavar man med Y blir det nog mer osäkert och man tänker på namn som ditt eget Ayda, Ayla och liknande namn, varpå man kan bli osäker på namnets ursprung och därmed uttal.
  • Kusinen
    Ayda skrev 2021-07-07 08:27:31 följande:

Jag gillar namnet som uttalas på engelska ( äjden/ejden) och vil välja en stavning som blir enklast i Sverige att uttalas rätt.

Då skulle jag säga Aiden absolut. Det kommer defentivt finnas de som inte vet ändå när de bara ser det i skrift första gången, men något färre förmodligen.
Svar på tråden Hur uttalar ni namnet “Ayden”?