Inlägg från: Anonym (Läskig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Läskig)

Barn som dödshotar

Drottningen1970 skrev 2021-07-07 10:40:00 följande:

Jag har professionell erfarenhet, inga trauman.

I det här fallet så har du inte alla fakta på bordet. Precis som många andra här så har saker helt dragits ut sin kontext och för stora växlar dragits.

Jag har oxå professionell erfarenhet och har arbetat inom socialtjänsten i många år. Jag utger mig inte för att ha alla svar och kränker folk hejdlöst genom idiotförklara dem och kalla föräldrar för kassa om jag har 2 procent av situationen att utgå ifrån. Är det så du arbetar professionellt oxå? Har fördomar mot folk och dömmer? Vilket proffs!
  • Anonym (Läskig)
    Anonym (Psycho) skrev 2021-07-07 11:06:27 följande:

Detta var en sida jag citerade bara. Du har på flera ställen skrivit att ni är rädda, att det är katastrof mer eller mindre och att han inte kan bo varken hos mamman eller pappan.

Så varför är då våra svar och funderingar så käpp rätt åt skogen?

Då var tråden meningslös för oss att lägga tid på iallafall?! Tack för det. Jag tog din tråd på allvar, men det var visst inte så farligt ändå. Lycka till. Jag hoppas pojken får hjälp överhuvudtaget

Har inte skrivit att han inte kan bo hos någon?

Tack för input !
  • Anonym (Läskig)
    Xenia skrev 2021-07-07 13:36:51 följande:

Sen när bestämmer barn vem de bor hos? Har pojken bestämt i 6 år, alltså sen han var 5 år? Är inte det vanliga att frånskilda föräldar har gemensam vårdnad och kommer överens om hur barnet ska bo (kan men behöver inte vara varannan vecka)?

Tycker att soc låter rätt värdelösa av din beskrivning att döma. Hur kan de veta att pappan kommer att förlora  i tingsrätten? Verkar som de identifierar sig helt med mamman som inte klarar av föräldraskapet. 

Om mamman inte har några regler alls utan bara lyder pojken, klart att pappan har "för många regler" i pojkens ögon då. Beställer knivar åt pojken, låter inte klokt!

Hoppas det är vettigare människor på soc som behandlar orosanmälan.

Om barn vägrar så bestämmer barnet.

Iaf här i Stockholm. Om barn vägrar blir det även svårt att få igenom vårdnad eller boende och till och med umgänge i tingsrätten. Lite högre chans om boendeförälder är helt olämplig men barnets vilja skattas högt.

Han har bestämt sen han var 9 år.
  • Anonym (Läskig)
    pyssel skrev 2021-07-07 15:43:34 följande:

Då frågar jag igen: Varför har inte båda VH familjebehandling som stöd i föräldraskapet för pojken?

Det har dem.
  • Anonym (Läskig)
    Drottningen1970 skrev 2021-07-07 15:34:21 följande:

9 åriga barn bestämmer inte själva, vare sig i Stockholm eller någon annanstans, vilket pappa hade kunnat få veta om han orkat kontakta familjerätten.

Han har hart kontakt med familjerätten och dryftade den saken många gånger med dem på möten.

De har ingen kontakt med familjerätten längre

Återigen sitter du här och insinuerar dina vidriga antaganden! Du har ingen aning hur myclet möten det varit och alla vändor i dethär.
  • Anonym (Läskig)
    Karlington skrev 2021-07-07 15:36:32 följande:

Det var det dummaste jag hört. De måste vara helt rubbade om de tror att det är lämpligt.

Dessutom är det 21-årsgräns på butterflyknivar, så det är dessutom olagligt.

Det är så kallade träningsknivar har det nu framkommit som i regel inte är vassa. Jag tycker det är olämpligt ändå. Särskilt när man säger att man har dessa för att öva sig i att mörda någon.

Vi har alltså nu rett ut vad som sagts i detta samt rett ut knivdramat. Han sa detta för att skämta och blev tydligen ledsen för att vi blev rädda osv.
  • Anonym (Läskig)
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-05 23:10:23 följande:

Vid middagen så ?skojade? min bonusson och sa att ha skulle mörda oss och att han samlar på knivar och har en slaughter practice kniv som han beställt på wish och väntar på. Han är elva åt och vi har haft det ansträngt med honom.

Han mår inte bra och har eventuellt en diagnos.

Han bor hos mamman och hatar bonusfamiljen och har svårt för sin far då han känner sig övergiven.

Ringa soc och göra orosanmälan? Polisanmälan!?

Min 14 åriga dotter blev helt chockad (så även vi).

Edit: Det är så kallade träningsknivar har det nu framkommit som i regel inte är vassa. Jag tycker det är olämpligt ändå. Särskilt när man säger att man har dessa för att öva sig i att mörda någon.typ en nedanstående kniv

www.megaknife.com/csgo-butterfly-slaughter-upgraded-balisong-trainer-knife/

Vi har alltså nu rett ut vad som sagts i detta samt rett ut knivdramat. Han sa detta för att skämta och blev tydligen ledsen för att vi blev rädda osv.
  • Anonym (Läskig)
    pyssel skrev 2021-07-07 15:57:11 följande:

Och behandlarna motarbetar pappan när pojken är hos er? Då behöver han ta det med HL som beviljat insatsen, alternativt nästa snäpp på stegen.

Motarbetar vet jag inte.

Det är fokus på skolan som en del av insats, samarbete med föräldrar samt inte att glömma för att stärka mamman. Olika delar sas.

I samarbetsdelen är det fokus på att de ska vara sams. Hans bidrag ska vara att ha tålamod med henne eftersom det inte är bra om hon blir ledsen eller arg. Blir hon det så går det ut över sonen och sonen vill inte vara med pappa. Samt att hon orkar ännu mindre då.

I skoldelen vägrar sonen att han ska vara delaktig, får inte göra någonting där. Är med på möten det är allt. Samma sak med kontakt med psykiatrin.

Att säga att det bara är bonusfamiljen som är problemet är inte hela bilden. Det finns betydligt fler delar i det här.

Att säga att det bara är att få till umgänge/boende via tingsrätten är oxå förenklat. Från flera håll har det framkommit att det inte kommer gå igenom. Barnet kommer dessutom aldrig förlåta honom och han kommer få ett helvete. Barnet är oerhört nära sin mamma och lägger all skuld på sin pappa.

Sen har ju flertalet i denna tråd kastat skit på pappan och säger att han är kass utan att ha en aning om alla turer och den pressen som varit. Alla möten osv osv
  • Anonym (Läskig)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-07-07 16:03:19 följande:

Familjerätten är inte någon instans med bestämmanderätt, de är till för att medla i första hand. Det är fortfarande föräldrarna som ska komma överens, och de böjer sig tydligen för en snorvalp!

Och det är inte barn som bestämmer var de ska bo! Inte förrän de är runt 12 års ålder ungefär, och ju äldre därefter desto mer lyssnar man på deras vilja, men det betyder inte att de alltid får som de vill heller.

Jag vet det om familjerätten. De har sagt att dem inget kan göra och socialtjänstens insatser tar vid.

Råden om tingsrätten har kommit från flera håll, såväl familjerätten, familjebehandlare, psykologer, socialtjänstens socialsekreterare och även från rådgivande intresseföreningar
  • Anonym (Läskig)
    Anonym (Biobonus) skrev 2021-07-07 16:08:03 följande:

Finns det möjlighet att stötta mamman så att hon orkar med?

Hjälpa henne att söka en avlastningsfamilj där pojken kan vara ibland, kombinerat med att pappan åker själv med pojken till landet varannan helg?

Förstår om ni inte vill vara ifrån varandra, men förhoppningsvis gäller det en begränsad tid och det är ändå bättre att vara själv med de övriga barnen nån helg ibland än att ha det som det är nu.

Familjeterapi för maken, exet och sonen. Se till att BUP-möten för sonen sker. Kanske parterapi för dig och maken för att få stöd i er relation? Finns det far- och morföräldrar som kan hjälpa till? Om inte annat så att ni får en egen stund ibland. Vuxen stödperson till sonen, som tar med honom på någon aktivitet?

Tack för input! Bra råd!

Jag har varit inne på din linje och det låter vettigt.

Finns dock ett problem och att det är att pojken kommer vägra allt mer eller mindre.

Möjligen skulle han gå med på att åka på egen semester och egna helger med pappan på villkoret stt det fanns tv spel och internet. Men det spåret är något som min sambo kommer försöka få till. Även att tex åka till Thailand eller liknande tillsammans bars de två (jag åker ensam med mina och minsta snart även). Det är dock inte säkert att han kommer vilja. Han har vägrat egentid med pappa många gånger.
  • Anonym (Läskig)
    Drottningen1970 skrev 2021-07-07 17:13:55 följande:

Inget kan på någotvis ha framkommit om att pappa inte skulle kunna bli boendeförälder. Det är enbart tingsrätten som kan fatta dessa beslut om föräldrarna inte är överens. Och innan sådant beslut fattas så görs en omfattande utredning. Det enda pappan behöver göra för att få saken utredd och prövad är att betala in de 900 kr som krävs för att göra en stämning. Ganska minimal insats i jämförelse med alla de turer som du hänvisar till ska ha skett under alla de år som han haft på sig.

Jag är fullt medveten om vad man behöver göra för att ta det till tingsrätten. Anledningen till varför det inte har gjorts har jag redan hänvisat till.

Du pratar som en googling. Jag känner till det, du behöver inte förklara. Du har din åsikt om vår oförmåga och det spelar ingen roll vad jag säger. Det får vara så.
  • Anonym (Läskig)
    pyssel skrev 2021-07-07 17:49:39 följande:

Ja då är det kanske lite åt det hållet jag var inne på. De håller mamma under armarna så hon inte slukas av sitt eget mående, en "good enough" - hållning med uppmaningar till pappa att backa kravmässigt från henne. En hållning från soc.tjänsten som indirekt gör pappa mer passiv och gör det sämre för pojken. Han behöver kanske stämma exet på boendet om de inte steppar upp i den s.k behandlingen och dags för en SIP, om pojken inte redan har det.

SIP finns. Ja det kan absolut bli aktuellt och varit på tapeten (och skjutits upp).

Ja de försöker få till att han ska backa så hon känner sig mindre ifrågasatt. De har verkligen varit i luven på varandra.
  • Anonym (Läskig)
    Anonym (LVU) skrev 2021-07-11 18:24:03 följande:

Jag jobbar som jurist med en specialinriktning på LVU. Just LVU är en möjlighet till vård när allt annat är uttömt (frivilliga insatser). LVU kan vara aktuellt antingen på grund av miljöfallen att omsorgen om den unge brister eller också vid eget beteende, den unge har ett beteende som riskerar att utsätta personen för skada.

Utifrån det du berättat om moderns tillåtande av att han samlar på knivar, att han inte går i skola med mera så SKA ett LVU sättas in utifrån omsorgsbrist. I detta fallet är kraven för LVU även uppfyllda utifrån hans eget beteende (vid en snabb bedömning av det du sagt).

Barnet bör beredas vård och det omedelbart. Stämmer det verkligen att socialtjänsten är inkopplade men ändå inte tagit beslut om LVU? Ifrågasätt detta omedelbart.

Ja socialtjänsten är informerade om den senaste händelsen utan åtgärd. De ska prata om saken på familjebehandlingen tydligen. Hur de ska kunna närma sig varandra igen osv.

Har framkommit att han samlar på knivar som ör sk träningsknivar som inte är lika farliga som knivar. De ser ut som butterfly knivar med slöare egg. Han har dem för att öva på olika manövrar och för att han har motorisk oro. Däremot så lät det på honom när han pratade vid middagen som att kniven han väntade på som kom från ebay var en riktig kniv.

Mamman tycker att han är ett barn och att det inte var så farligt utifrån det.
Svar på tråden Barn som dödshotar