• lätt

    Högt tsh och gravid.

    Blir inte klok när jag läser på nätet och min läkare gav mig inga vettiga svar. Är gravid i vecka 5 och så klart jätte orolig nu. Har blivit satt på levaxin 25 mg/dag från idag. Det känns lite eller hur har ni andra medicinerat som ligger så högt?

    Jag har hittills lämnat dessa prover:

    22/4

    Tsh 0.01

    T4 fritt 18

    21/6

    Tsh 19

    T4 fritt 10

    1/7

    Tsh 11

    T4 fritt 10

  • Svar på tråden Högt tsh och gravid.
  • lätt

    Ja min känsla stämmer kanske lite då.. jag tyckte läkaren mest ryckte på axlarna åt de..

    ska ta nya prover om tre månader sa han.

    Får nog ringa min bm i morgon och hoppas att hon har lite bättre koll på detta.

  • lätt

    Ja han är uppenbarligen slarvig! Jag frågade om de var nån extra fara nu när jag var gravid, men han likställde mig som en ickegravid?

    När jag ringde vc i fredags för att jag redan i torsdags såg mina dåliga provsvar, jag var orolig och vela att en läkare skulle ringa mig som i fredags. Sköterskan tyckte de inte var nån fara för barnet och kunde vänta över helgen. När jag läser om andra så tas de på så stort allvar detta! Usch de känns inte alls bra????

    Men nu väntar jag på att bm ska ringa upp och hoppas på lösning där!

  • lätt
    Wave Mother skrev 2021-07-06 08:42:25 följande:

    Förresten, det är också väldigt märkligt att han inte tar hänsyn till din graviditet. Det finns speciella riktlinjer för gravida för de olika trimestrarna som sagt, och det känns nästan som tjänstefel att inte veta det. Det finns också riktlinjer för hur mycket man genast ska höja vid olika värden på proven just för gravida. Håller tummarna för att du får mer adekvat hjälp snart. Och det är ju i alla fall bra att Levaxin satts in nu direkt. Dosen är nog ganska normal, men minns inte riktigt referensintervallen för olika startdoser nu. Kan kolla om jag hittar det igen senare idag (läste på en del när vi skulle höja min dos för en månad sedan). 


    Har fått tag på min bm, så ska dit i morgon och lämna nya prover. Från nu är de dom som har hand om detta, de känns så klart mer tryggt och hon verkade ha mer koll på läget.

    Ja återkom gärna om du hittar infon om startdoser???? tycker också de är lite tjänstefel, hade jag lyssnat på honom så hade det ju kunnat bli tokigt om de velat sig illa. Sen är de väl en basal sak att veta som läkare kan jag tycka!!
  • lätt
    Wave Mother skrev 2021-07-06 16:42:19 följande:

    Det var bra! Då kommer det säkert att bli bättre framöver, för de lär ju ha erfarenhet av just graviditet och hypotyreos. 

    Här är en källa jag hade läst tidigare och tänkte på när jag såg ditt inlägg.

    www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/endokrinologi/tyreoidea-och-graviditet/

     

    GRAVIDITET OCH HYPOTYREOS

     För allmän information om hypotyreos, se separat översikt.

    Nyupptäckt hypotyreos under graviditet

    Sätt in behandling med levotyroxin (Levaxin) omgående. Dosen är beroende av TSH-nivå, kroppsvikt, etiologi till hypotyreosen och individuell känslighet bl a beroende på absorption.

     

    TSH 4,0-9,9 mIE/L:

    - Sätt in 50 ug levotyroxin/dag utan ytterligare provtagning. Uppföljning enligt nedan.

    TSH 10,0-19,9 mIE/L:

    - Sätt in 75 ug levotyroxin/dag. Uppföljning enligt nedan.

    TSH > 20 mIE/L:

    - Börja omedelbart med 125 ug levotyroxin (Levaxin)/dag och snar kontakt med SMVC/endokrinolog för fortsatt terapi och uppföljning. Fostret bör övervakas med viktskattning, amniotic fluid index (AFI) och flödesmätning från vecka 28.

    Alla tyroxinbehandlade bör kontrolleras avseende TSH och fritt T4 var 4-6:e vecka fram till vecka 25, och dosen justeras så att TSH ligger inom referensintervallet för gravida. Undvik fritt T4-nivåer över referensgränsen. Ytterligare prov tas kring vecka 25 och om detta ligger bra behövs inga ytterligare kontroller under graviditeten. TPO-antikroppar tas vid efterkontrollen på MVC, 8-12 veckor post partum.

    Det ser ju ut som att du fått starta på en låg dos för TSH värdet du fått, men samtidigt borde jag nog inte säga något som inte har någon utbildning alls i detta, och det står ju också att det också beror på kroppsvikt osv. Som sagt så lär din BM ha bättre koll. Och bra att du var på hugget, nu är det ju fortfarande tidigt i graviditeten och kan justeras snabbt.


    Tack för infon! Enligt detta så ska jag ju sättas in på 75, men bm hoppas jag har full koll så de blir rätt och jag ska slippa gå och vara orolig! Ja jag hoppas också att det är upptäckt i tid och att allt får gå vägen!

    Tack för att du tagit dig tid att svara mig!

    Btw mår du dåligt av dina höga värden? Jag upplever inte att jag har några symtom alls, men de kanske är för att de är för tidigt ännu. Men tycker ju att tsh på19, då borde man känna av de..?
  • lätt
    Wave Mother skrev 2021-07-06 22:31:21 följande:

    Det var så lite så! Vecka 5-6 är ju tidigt, många upptäcker nog inte hypotyreosen så tidigt om det inte haft problem sedan innan graviditeten, så jag tror inte du behöver oroa dig nu när du hamnar i mer kompetenta händer.

    Ang. mående: Jag har haft min hypotyreos så länge att jag knappt minns hur det är att inte äta Levaxin. Har haft mellan 150 och 200 microgram i massor av år. Någon gång har jag mått dåligt när jag haft för höga värden, och det brukade då framförallt handla om att jag kunde vara trött/orkeslös, och bli isande kall rakt igenom och hade väldigt svårt att hålla värmen framförallt när jag satt still. Detta brukar smyga sig på under en längre period, och i början har jag knappt märkt det, för att sedan komma på när jag tagit testet att aha, det är DÄRFÖR jag mått sådär. Man kan ju vara trött och frusen av många skäl. Den värsta gången var när jag var felmedicinerad (en slarvig läkare tyckte jag hade för lågt värde och sänkte kraftigt, varpå jag mådde förfärligt några månader senare). 

    Men jag har annars haft bra läkare och varit välinställd nästan hela tiden, så har sluppit det för det mesta. Jag är också lite osäker på om jag varit uppe på så höga värden som 19, har inte kvar de gamla provsvaren och har legat bra på alla blodprov senaste åren, utom nu senast då det var för lågt värde.


    Jag som samtidigt har järnbrist nu också, är ju liknade symtom som du beskriver, men jag har just inga, är väl för tidig i både järnbrist och hypotyreosen för att känna av symtomen kan jag anta. Det är nog som du säger upptäckt tidigt. Träffade bm i morse, lämnade nya prover och hon konsulterade med deras läkare, blev att äta 100mg nu. Skönt att få allt bekräftat och inställd på rätt dos!

    Tack igen för svar!
  • lätt
    Wave Mother skrev 2021-07-07 20:44:23 följande:

    Så skönt att du fick en mer lämplig dos! Också bra att du inte har några symptom; har du tur kanske du aldrig hinner få några då doshöjningen kom i så tidigt skede.

    Lycka till med det hela, och posta gärna igen om hur det går (Kan också posta om det blir några förändringar för mig, om det är av intresse?)


    Ja jag hoppas jag slipper symtomen! De räcker med att vara gravid nu?

    Ja jag har ju tyvärr det i släkten, mormor, mamma, syster. Så jag har väl kännt lite 50/50 att jag åker på nån form av de.. men bm sa att de kunde vara graviditetsrelaterat och då ska de försvinna efter förlossningen.. får hoppas på den iaf!

    ja jag följer gärna uppdatering, så skriver jag mer sen också!
  • lätt
    Jag är bara jag skrev 2021-07-07 18:41:00 följande:

    Så bra att du fick höjd dos! Om eller snarare när du ska ta järnpiller rekommenderar jag starkt Sideral forte. Dyra så man hulkar, men man slipper problem med magen. 


    Oo ja magen sa stopp omgående, fick bulkmedel utskrivet, så nu sköter magen sig igen!
  • lätt
    Jag är bara jag skrev 2021-07-07 21:44:04 följande:

    Byt sort till Sideral. Bästa jag gjort som gravid.  


    Är dom på recept?
  • lätt
    Jag är bara jag skrev 2021-07-07 22:28:22 följande:

    Nej, säljs på Apotek. De fanns inte när jag väntade första barnet, men med andra föreslog min b.m dom och jag bytte. 


    Ok men de kan ju va värt att kolla upp! Tack för tips!
  • lätt

    Kom på nu att apoteket sa att de var ok att amma på 25mg, men får man amma på 100mg?

Svar på tråden Högt tsh och gravid.