Vena cava, sova på vänster sida
Hej! Ni som med anledning av att undvika Vena Cava-syndrom väljer att ligga och sova på vänster sida; från vilken graviditetsvecka började ni med det?
Hej! Ni som med anledning av att undvika Vena Cava-syndrom väljer att ligga och sova på vänster sida; från vilken graviditetsvecka började ni med det?
Undrar också de..
Jag är i v 29+5 och lägger mig hela tiden under natten halvt på magen och höger sida, samt rygg..
Har dock inga problem att ligga på rygg som vaken heller, men känns som jag är den enda typ? Många pratar om att de är obekvänt,svårt att andas att de inte går helt enkelt?
Jag började rätt tidigt, mest för att vänja av mig vid att somna på rygg. Viket jag idag är tacksam för. Kunde tidigare bara somna på rygg men nu i v30 skulle det vara omöjligt då jag inte kan andas där längre :)
Jag började rätt tidigt, mest för att vänja av mig vid att somna på rygg. Viket jag idag är tacksam för. Kunde tidigare bara somna på rygg men nu i v30 skulle det vara omöjligt då jag inte kan andas där längre :)
Jag gick in i vecka 30+0 idag och har fortfarande inga problem att ligga på rygg, inga problem att andas osv. Verkar vara ovanligt, eller? Tycker mig läsa över allt att gravida har svårt att andas på rygg.
I vilken vecka började de kännas så för sig? Känns de liksom man du kvävs ellrr hur känns de? (Nyfiken)
:)
För mig är det första barnet och började runt v28, men har vänner med flera barn. En av dom kunde inte andas på rygg från runt v25 medan den andra kunnat sova hur hon velat genom båda sina graviditeter utan att känna av något så tror det är väldigt olika för alla.
För mig blir det som att lungorna inte får plats, eller vad man ska säga. Är likadant medan jag sätter mig upp från liggande läge från sidan med. Blir som att all luft stannar och när jag väl är uppe får jag ta djupa andetag för att komma ikapp.
Väntar andra barnet och är i vecka 37. Lägger mig på vänster sida eftersom det sägs vara det bästa för gravida men vaknar ibland på rygg eller på höger sida. Brukar sova på mage annars så jag sover inte bra som gravid. Har dock inga som helst besvär av att ligga på rygg även såhär sent i graviditeten så om jag inte hade läst att det skulle vara sämre så skulle jag nog kunna sova på rygg.