Inlägg från: quetzalcoatlus |Visa alla inlägg
  • quetzalcoatlus

HJÄLP har blivit någon helt annan borderline

Jag kan bara instämma med övriga i tråden. Hon beter sig som en omogen och ansvarslös 20-åring och hon utnyttjar dig. Det sjukaste du skrev var att hon hotade med att slå sönder din bil om du lämnade henne (men typiskt borderlinebeteende). Svårt att veta om hon älskar dig eller inte. Stundtals kanske hon gör det. Du skrev att hon kan säga att hon hatar dig i ena stunden, för att i nästa stund säga att hon älskar dig. Det är typiskt för borderlinepersoner att växla mellan idealisering och nedvärdering av sina närstående. Att hon stannar kvar beror nog delvis också på hennes borderline - hon är rädd för att bli övergiven.

Självklart ska du lämna henne. Du verkar vara medberoende, eftersom hon får dig att ge henne pengar genom att ge dig dåligt samvete, samt att du skriver att om du lämnar henne så har hon ingen annan. Hon är inte ditt ansvar. Hon behöver söka professionell hjälp för sina problem. Du kan inte rädda henne. Det är hennes ansvar att söka hjälp. Lämna henne snarast. Om du är rädd att hon ska hota dig igen, så packa ihop dina grejer och åk när hon inte är hemma. Och ja, med tanke på hennes diagnos, så är nog risken överhängande att hon antingen försöker med alla medel att få tillbaka dig, eller att hon försöker göra ditt liv till ett helvete. Därför är det viktigt att du bryter all kontakt och blockar henne överallt.

• quetzalcoatlus
    what2do skrev 2021-07-01 17:58:13 följande:

Senaste uppdateringen från idag. Vi var på väg hem till i bilen och hon sa att hon ska festa imorgon, frågade mig i bilen om hon fick låna min bil till en kompis. Dom skulle laga mat, hon och hennes kompis. Jag sa nej för jag litar inte på dig. Då sa hon det är slut. Hon packade en del kläder och frågade igen om hon fick låna bilen jag sa hade det varit för 4 månader sen så ja men nu nej. Då packade hon in sina saker. Ringer upp mig och säger att hon ska knulla med en annan kille ikväll. Hon blockar mig överallt och påminner mig om att det är slut. Slänger på mig i örat. Ringer upp 10 minuter senare och är lite trevligare. Säger att jag måste låta henne andas. Lägger på igen och hon ringer upp en stund senare och är då typ trevlig att prata med. Hon säger jag tycker du ska hämta barnen och så drar jag på fest på fredag kommer hem på lördag. Tycker det är sjukt oattraktivt med män som inte tar hand om sina barn. Jag måste få andas osv osv. Sen skickar hon hon sms till mig att hon kommer hem senare. Vad har jag missat?

Ni har alltså barn ihop och hon beter sig som en ansvarslös 20-årig singeltjej??? Herre jösses. Men snälla, lämna henne!
  • quetzalcoatlus
    what2do skrev 2021-07-01 19:12:59 följande:

Nej vi har inga gemensamma barn utan det är barn från ett tidigare förhållande.

Dina eller hennes?
  • quetzalcoatlus
    what2do skrev 2021-07-01 19:14:27 följande:

Det låter enklare än vad det är. Hur bär jag mig åt för att göra det utan att något fint minne, något fint hon sagt får mig att tänka att jag ska ge henne en chans till.

Du påminner dig själv om vilket omoget, ansvarslöst, respektlöst psycho hon är. Samt skärper till dig.
  • quetzalcoatlus
    Catriarch skrev 2021-07-03 20:24:12 följande:
    Det är inte det minsta ologiskt om man bara har en empatisk förmåga som sträcker sig längre än vad näsan räcker vilket de flesta här verkar sakna.

Min tolkning av det som har hänt är att hon har börjat identifiera sig med sin nyfunna vän och dennes destruktiva levenrne. Personer med BPD kan ofta vara jagsvaga och ha identitetsproblem, varför de lätt blir medberoende och bygger upp hela sin självbild runt andra människor, oftast en åt gången. Är det en trygg, stabil person som blir föremål för den idoldyrkan så beter sig personen därefter och är det en destruktiv person så kan det bli så att personen med borderline influeras av det. Det här är ett oerhört smärtsamt tillstånd och personerna som gör så mår oftast fruktansvärt dåligt. De blir helt beroende av en annan person för att överhuvudtaget kunna fungera och utan den personens bekräftelse har de fruktansvärt ont och känner sig vilsna. Jämför det med hur ett föräldralöst barn känner . Det behöver inte vara så för alla, men det är en av de 11 kriterierna för diagnosen och man behöver generellt uppfylla fem.

OP - har din partner genomgått någon behandling? Det låter som om hon har det väldigt jobbigt just nu och som om hon skulle behöva lära sig ett sätt att hantera sina impulser eftersom att hon verkar ha bristfällig kontroll över dem. Genomgår hon inte någon behandling så är risken tyvärr stor att det inte kan bli som ni har haft det innan. Speciellt nu när det verkar finnas missbruk med i bilden. Du måste sätta dig ned och fråga dig själv om du orkar stanna kvar. Hon har gått över dina gränser och det låter på dig som om det har tagit väldigt hårt på dig. En behandling (förutsatt att hon är i behov av en sådan, men det låter verkligen som det) har en väntetid på ca ett år och sedan tar själva behandlingen ca två år. Under det första halvåret av behandlingen ökar risken för att hon skulle må sämre något. Hade du orkat det i längden? Jag förstår att du älskar och vill skydda henne och hon är säkerligen en fantastisk människa på alla sätt och vis när hon mår bra (personer med borderline tenderar att vara det) och att det hade känts tungt för dig att ge upp det. Men du måste prioritera dig själv i det här först och främst, så att ni båda inte går sönder.

Försök att prata med henne. Använd tydliga uttryck, jag-budskap (alltså inte "Du gör mig ledsen när du är ute med din kompis" utan "Jag blir ledsen när jag blir lämnad själv här hemma") och validera henne i hennes upplevelser. Var tydlig med att du har gränser och att det är smärtsamt för dig när hon går över dem. Fråga om hon skulle vara öppen för en behandling (de flesta som har genomgått dem säger att det är det absolut bästa de har gjort i livet) och förstärk att du älskar henne men att det här har blivit jobbigt för din egna psykiska hälsa. Om hon reagerar med att lämna dig igen så kommer hon sannolikt att komma tillbaka. Då måste du vara på det klara med om du faktiskt vill att hon kommer tillbaka. Om det finns minsta lilla tvivel så råder jag dig att hålla på att relationen är över och att inte ta tillbaka henne. Det gör bara problemet värre på sikt efter som att det leder till en otrygghet i er anknytning.

Det är fint av dig att ställa upp så för henne. Jag önskar både dig och henne lycka till!
    Att hon har en diagnos och mår dåligt ursäktar inte hennes dåliga beteende.
Svar på tråden HJÄLP har blivit någon helt annan borderline