Inlägg från: Anonym (Syster till alkoholist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Syster till alkoholist)

Min bror är alkoholist, vad göra?

Jag har efter mycket om och men insett att min bror är alkoholist. Något vår övriga familj blundar för. 

Vad kan jag göra? Han anser inte att han har något problem. Jag har ringt till AA- stödjour vid två tillfällen och de säger att jag inte kan göra något alls, han måste själv komma till insikt. Jag har naturligtvis pratat med honom. Att övriga familjemedlemmar blundar gör det inte lättare. Socialen har redan kontaktat honom då han hamnat i fyllecell vid några tillfällen men de har inte kunnat göra något då han har ett jobb och sköter sin ekonomi. Han har inga barn, så något sådant kommer inte socialen ta hänsyn till. 

• Svar på tråden Min bror är alkoholist, vad göra?
  • Anonym (Syster till alkoholist)
    Anonym (Jenny) skrev 2021-06-24 14:18:35 följande:

Du kan inte göra något åt att din bror är alkoholist så länge han inte själv vill göra det. Vad du kan göra är att visa honom att du är där för honom trots att du ser hans svaga sidor och problem. Visa honom att han har ett socialt sammanhang och en plats i ditt liv, att han i dina ögon är värd mer än så. Du behöver inte alls kasta hans alkoholism i ansiktet på honom, men var tydlig med att du inte är blind för den - att du inte är rädd för att erkänna att han har ett problem.

Jag tror att isolering, ensamhet, skuld och skam är stora bidragande faktorer till varför människor fastnar i missbruk och väljer att inte göra något åt det. Det är här du kan göra en insats.

Det stämmer inte, de flesta alkoholister sitter inte hemma och isolerar sig, de dricker i sociala sammanhang och har vänner. Det är inte ovanligt att dessa vänner också har problem när det gått långt men det behöver inte alls vara så.

Som de är nu prioriterar min bror alkoholen framför mig, att visa alkoholfria alternativ till att umgås har inte fungerat. 
Svar på tråden Min bror är alkoholist, vad göra?