Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

Får ej mina semesterdagar utbetalt

Kontakta facket. Oavsett om du arbetar 60% så ska du naturligtvis få ut dina dagar.

Har du arbetat 6 månader i följd nu innan semestern? Om inte så kommer du nolla din sgi om du går på obetald semester.

Om de inte betalar ut din semester så får de avlöna dig trots att restaurangen är stängd

• Anonym (G)
    Hanky Panky skrev 2021-06-23 11:48:23 följande:

Alla har ju lagstagdad rätt till 4 veckors sammanhängande semester under sommaren, betald eller obetald, så det låter inte rätt att man blir nollad.

Man är ju fortfarande anställd.

Syftar du på sgi? Om man arbetar 6 månader u följd så är sgi skyddad 3 månader. Har man däremot inte gjort det så nollas/sänks sgi om man tar obetald semester
  • Anonym (G)
    Hanky Panky skrev 2021-06-23 14:34:08 följande:

Så du menar att om man tex har en anställning säg från första april till sista september och tar 4 veckor obetald semester i juli får man sin sgi nollad? Låter ju konstigt i och med att man har anställningsavtal och jobb under den perioden?

Många företag stänger ju under sommaren.

Svar ja. Detta ändrades för ett par år sedan. Innan dess var obetald semester sgi-skyddande
  • Anonym (G)
    Hanky Panky skrev 2021-06-23 14:34:08 följande:

Så du menar att om man tex har en anställning säg från första april till sista september och tar 4 veckor obetald semester i juli får man sin sgi nollad? Låter ju konstigt i och med att man har anställningsavtal och jobb under den perioden?

Många företag stänger ju under sommaren.

• Anonym (G)

Detta förutsätter som sagt att man inte haft anställning 6 månader innan (även på annan arbetsplats räknas då in naturligtvis) man går på obetald semester

• Anonym (G)
    Hanky Panky skrev 2021-06-23 15:54:59 följande:

Ja jag hittade info om det. Hade visst ändrats sen det påverkade mig. Himla tråkigt.

Ja jag tycker det är superkonstigt.

Många gånger är det ju när man inte arbetat 6 månader som man faktiskt inte har betald semester att ta ut. Så stor risk att folk förstör sin sgi omedvetet.

Inte ens fk verkar vara medvetna om detta alla gånger. Jag fick något år efter att detta information om att obetald sgi skyddar sgi av deras kundtjänst. Ingenting som drabbade mig tur nog. Men ändå
Svar på tråden Får ej mina semesterdagar utbetalt