Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Får ej mina semesterdagar utbetalt

monstret skrev 2021-06-23 00:38:38 följande:

Hej.

Fick idag veta av min arbetsgivare att dom inte kommer betala ut alla mina intjänade semesterdagar nu i sommar.

Jag har 20 intjänade semesterdagar men bara kommer få utbetalt 7 dagar.

Jag är tvungen att ta semester pgr av vi stänger ner restaurangen i 4 veckor.

Deras anledning till var jag inte får ta ut alla mina dagar pgr av att jag bara jobbar 60% men har en tillsvidareanställning.

Jag har jobbat mer än 60% men var tvungen att skriva på ett nytt kontrakt från 100% till 60 under en tid då jag jobbar inom resturang och när 8 regeln kom så fick jag gå ner lite i timmar.

Vad jag undrar är ju såklart varför jag inte får använda mina 20 semesterdagar som jag har tjänat in och bara får 7 dagar?

Kan bero på flera saker, t ex hur ser semesteråret ut, vissa företag har semesterår 1/4 till 31/3, och du har kanske bara 7 dagar intjänade fram till den 31/3. Eller så har de omvandlat dina dagar till heltid, så pengarna stämmer men inte dagarna.

Jag tycker du dels ska prata med arbetsgivaren om hur de räknat och sedan kontakta facket om du inte är nöjd med arbetsgivarens förklaring.
Svar på tråden Får ej mina semesterdagar utbetalt