BF Mars 2022
Hej! Idag var vi på tidigt UL. Allt såg bra ut och vi fick höra hjärtljud! Jag är så lättad! Vet att allt kan hända men idag glädjer jag mig. Vi bokade NIPT-test till 17/8 och det känns bra!
BF 8/3-22
Hej! Idag var vi på tidigt UL. Allt såg bra ut och vi fick höra hjärtljud! Jag är så lättad! Vet att allt kan hända men idag glädjer jag mig. Vi bokade NIPT-test till 17/8 och det känns bra!
BF 8/3-22
Hej! Kämpat för tredje barnet och har gått igenom missed abortion och nu är vi gravida igen. Det är mycket blandade känslor här. Ena sekunden mest orolig för att det ska bli missfall igen men sen så har jag lite ångest för vad jag ger mig in på med tre barn och hur jag ska orka med graviditeten (hyperemesis de tidigare graviditeterna). Någon som känner igen sig?
Ja lite känslan av vad fan ger jag mig in på med ett tredje barn. Känner ibland att man är helt galen.
Med tidigare mf så har man en tendens att studera toapappret typ jämt.. . Igår kväll var det en kanske 3 mm liten brun flytning. Sen fortsatte det med lite större mängd varje gång jag varit på toaletten och yttepytte i trosdkyddet. Främst ljus brun/ brun/rosa. Sedan i natt konstig molkänsla i nedre magen hållt i sig hela dagen. Gör inte ont. Känner mig inte gravid längre och övriga symtom är inte lika tydliga.
Varit på jobbet idag iaf, gått bra och ändå hållt mig igång. Har ju mina 4 älsklingar här hemma. Blivit lite extra kramar i em.. Finner styrka i barnen. Går liksom inte bara att bryta ihop och gå och lägga sig.
Ringde kk mott i em. De ska ringa upp imorgon bitti. Jag har haft ma tidigare, men fick då gå väldigt länge innan jag fick komma in på koll. Det vill jag inte göra denna gång. Började då precis som det är nu....
Hade småblödningae i en av mina andra graviditeter med, så vet att det kan va ok. Men då hade jag mkt mr symtom
Jag är i vecka 8 (7+6) och jag tror att jag blir galen. Har haft alla tänkbara symptom. Ömma bröst, illamående, huvudvärk, torr I munnen, yr, bihåleinflammation (som jag aldrig har haft förut), förstoppad, motsatsen till förstoppad, drar och sliter i magen, ont i ryggen. Har gått upp 2 kg för att jag måste små äta hela tiden pga av illamåendet ^^ och jag är "baaara" i vecka 8... det ända jag inte har haft är molvärk utan det är mer som att det drar i magen.
Haha snälla är det någon annan som blir bombaderad av symptom som mig? Känns inte så när jag läser här inne, fattar ingenting ^^
Var på gyn idag och träffade en läkare. Jag har ju, som jag skrivit, fått missfall. Idag när jag träffade en läkare sa hon att jag kunde ?klassa detta som en vanlig mens? men varför har jag fått 4 positiva graviditetstest om detta endast är mens? Blöder dessutom väldigt mycket nu och fullt med klumpar?. Hon sa att det kan vara missfall eller mens, vem vet typ så. Ingen undersökning gjordes utan fick åka hem direkt, låter märkligt tycker jag.. hade det varit missfall igår hade inte deras graviditetstest visat negativt vilket jag förstår men det var nästan som hon sa ?du har inbillat dig??
Imorgon ska jag på tidigt ultraljud. Vet knappt om jag är nervös eller inte. Är halvt inställd på att det finns ett hjärta som slår och halvt inställd på att det inte slår något hjärta. Men ska bli skönt att få veta.
Hej! Vilken vecka är du i? :)
Är det någon här inne som ska ta NIPT? När jag läser om det så kan man ta från vecka 10+0 men mvc säger det är bättre att ta senare. Jag hittar inte den infon på nätet. Undrar om de har den rutinen för att spara på sina egna resurser.
Vi ska ta nipt. På ett ställe stod det helst från v12 men vi kommer göra det på 11+3 och det stället vi valde så stod det inget om det heller. Står ju från 10+0 så förstår inte varför man ska vänta egentligen
Nej så konstigt. De sa något svävande om att man eventuellt kan få ett falskt dåligt svar om man gör för tidigt men verkar ju konstigt när man kan ta det från 10+0. Nu har jag bokat att ta det 10+4. Ska du göra KUB också?
Nu blev jag avbokad från NIPT. De säger att de tidigast kan göra det i samband med KUB 12+0. Konstigt. Det är inte vad jag läser på nätet.
Hej, ville förklara lite om NIPT och veckor!
I NIPT så kollar man på material som utsöndras av moderkakan för att bedöma om fostret har hög eller låg risk för vissa avvikelser. I början av graviditeten finns det väldigt lite av det här materialet i ditt blod, men det ökar i takt med att graviditeten fortskrider.
De flesta NIPT-tillverkare säger att man kan ta deras test från vecka 10, d.v.s att då har de flesta tillräckligt med material i sitt blod för att ge ett korrekt svar. Ju tidigare man testar, desto större risk (som ändå är låg, relativt sett) för att man får ett felaktigt svar - NIPT säger att det är låg risk för avvikelse fast det finns en avvikelse - eller inget svar för att det är för lite material från moderkakan i blodet.
Det här kan vara anledningen till att man väntar till t.ex. vecka 12 istället, alltså att man vill öka chansen för att du får ett korrekt resultat. Jag skulle personligen också vänta lite längre än till vecka 10 innan jag tog NIPT, om jag fick välja.
Hej. Har någon av er som är kvar här i tråden varit på KUB än?
Jag fick avvikande svar på NIPT idag så ska göra moderkaksprov nästa vecka, suck!
Jag väntar också på NIPT svar, gjorde mitt onsdag förra veckan. Hoppas det kommer innan veckan är slut! Kan ta allt mellan 1-3 veckor vad jag har förstått.
Lycka till allihopa! Vi fick positivt för triple X på NIPT och nu är det bekräftat med moderskapsprov. Ska träffa barnläkare för mer info om avvikelsen men vi är inställda på att avbryta graviditeten. Mycket tråkigt då vi nyligen hade missfall i början av året med. Känns som jag kräkts och mått illa större delen av detta år. Sorgligt!
Åh jag undrade så hur det gått för dig. Gud vad tråkigt att höra! <3 skickar massor av styrkekramar åt ert håll