Ninni9091 skrev 2021-09-06 14:06:28 följande:
Hej,
Jag har BF senare i april men hoppas det är okej att jag ställer en fråga i gruppen ändå, eftersom ni är mer långtgående än mig. Frågan kanske främst riktar sig till er i Stockholm under 35 år, när blev ni erbjudna ert första UL och var de I samband med KUB? Jag är rädd för att man ska få en tid många veckor efter v.12 och på så vis gå ovetandes lääänge. Kanske ska tillägga att de är mitt första barn. Vet att man kan boka privat också men de finns inte jättemycket lediga tider där heller..
Stort Grattis till graviditeten! Jag bor i Sthlm och blev erbjuden KUB fast jag är under 35, gjorde KUB i vecka 12+5. Dock kände jag att jag inte ville vänta så länge på att få se att nåt faktiskt (förhoppningsvis) fanns och levde där inne, så bokade privat VUL på Sveamottagningen (ligger i Södertälje). Fick tips om denna mottagning från tjejer i Fb-gruppen och det kostar som ett vanligt läkarbesök (400kr, ingår även i högkostnadsskyddet). Fick tid ca en vecka efter att jag ringde och boka, så min känsla var att de ändå hade relativt gott om tider. Sen finns det ju flera privata mottagningar i Sthlm som utför tidiga VUL, så kika runt lite.
Men blev som sagt inte erbjuden nåt tidigt UL via barnmorskan, utan det var KUB som var det tidigaste. Lycka Till och Kram