• Inteamanda

Fråga till dig som blivit igångsatt

Det ser mer och mer ut som att jag kommer att bli igångsatt för andra gången. Med mitt första barn sattes först ballong, sedan fick jag cytotec och slutligen tog de hål på vattnet. Min förlossning var kaosartad och fylld av panik, den var väldigt intensiv med täta värkar utan paus och smärtan gick från 0-100 på två sek efter vattnet gått. Denna förlossning hade jag velat undvika både cytotec och att ta hål på hinnorna, men iom igångsättning ser det mörkt ut. Hoppas, hoppas att det kan räcka med en ballong.

Vad har ni för erfaranheter?

• Svar på tråden Fråga till dig som blivit igångsatt
  • mape92

Hej!
    Jag har blivit igångsatt och då med cytotec. Upplevde också att värkarna kom tätt och kraftigt så fort vattnet gick av sig själv. Jag var sedan innan mycket trött pga inte kunnat sova på två nätter och nervositet (första barnet). Jag bad om epidural direkt, fick lustgas i väntan på den och när jag fick den så blev allt jättebra. Tyckte att det var jätteskönt att vara på plats och ha närhet till kunnig personal när allt hände. Var jättenegativt inställd till igångsättning innan det blev aktuellt för mig. 

Förlossningen drog ut på tiden men det gjorde inget för att jag fick vila pga epiduralen som tog väldigt bra på mig. 

• Anonym (sss)
    Inteamanda skrev 2021-06-22 09:15:07 följande:

Ingen som blivit igångsatt?

Haft en igångsättning, de tog hinnorna, och sen fick jag massor med värkstimulerande medel. Hände inte mycket, jag fick en jätteseg process, som en inte så pedagogisk BM informerade mig om tyvärr var "sämsta sättet, men så blir det för vissa".

Efter 48 timmars förlossning slutade alltsammans med akutsnitt (jag bad om snitt ca  ett dygn innan men då var de inte så intresserade av det. Till slut var det enda lösningen, efter 3 försök med metallsugklocka. Inte helt nöjd med hur den förlossningen sköttes). 
  • Anonym (Två ggr)

Jag har bara positiva erfarenheter av mina igångsättningar. Det har gått relativt fort och smidigt. Värt att nämna är att jag fått planerade förlossningar pga att den första förlossningen gick otroligt fort. Har alltså blivit igångsatt ca 2 veckor före bf.

Första gången (andra barnet) tog man hål på hinnorna. Efter en timme sattes värkstimulerande. Från att värkarna kommit igång ordentligt tog det ungefär en timme innan barnet var ute.

Andra igångsättningen (tredje barnet) började man med ballong. När den trillade ur tog man hål på hinnorna. Även efter detta gick det smidigt.

Väntar nu mitt fjärde barn och kommer be om planerad förlossning igen.

• Anonym (sul sul)

Jag blev igångsatt på en måndag i ca v.38 och fick då först en omgång med Angusta sedan fick jag en ballong och sen en till omgång med Angusta. Gick vääldigt långsamt och i princip inget hände. 

På 4:de så tog man hål på hinnorna och jag fick värkstimulerade till och från under ett dygn. Jag fick värkar som syntes på monitorn men jag kände inte av några alls. På fredagskvällen slutade det med ett akutsnitt. Men ett lugn och bra snitt. Nästan som ett planerat, hade sedan innan blivit preppad för att kunna få eda ifall det skulle bli snitt så dem skulle slippa söva mig. 

Så blev en lång och seg igångsättning. pga corona så var man fast på sitt rum hela tiden med. Men slutade ändå bra tillslut så inte helt onöjd. 

• Anonym (Jag)

Hade mycket sammandragningar som va smärtsamma från vecka 20, blödde i vecka 30-39, va öppen 3 cm ( vi hade mycket sex i slutet så jag öppnade mig från 1-3 cm mellan vecka 26 och 39. Då tog dom bara vattnet och 1 timme senare va barnet ute :) rekommenderar sex och att ha mycket smärtsamma förvärkar i många veckor innan haha. Gjorde också hinnsvepning på mig själv mellan vecka 37-39 (ungefär 3 ggr)

Svar på tråden Fråga till dig som blivit igångsatt