• Anonym (Styvmamma)

Vem ärver

Hej!

Jag och min man är gifta. Jag äger en stuga sedan innan. Vi bor i en lgh som är skriven på mig. Om min man dör, kommer min stuga samt lgh räknas in i bodelningen? Måste jag skriva testamente?

• Svar på tråden Vem ärver
  • Anonym (.)
    Anonym (D) skrev 2021-06-19 13:13:44 följande:

När maken dör kan ts föräldrar/syskon/syskonbarn ha rätt till efterarv.
    För att det skall vara så måste ett testamente finnas där TS skriver att maken ärver henne med fri förfoganderätt. Då kan hennes släktingar ha rätt till efterarv, men utan papper kommer inte de få något när han dör.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (.) skrev 2021-06-19 13:16:21 följande:

Nej, mannens barn kommer aldrig att ärva TS. Dör hon får mannen allt hennes. Det är om han dör först som hans barn har rätt att få ut sitt arv efter honom, och TS ärver inte honom alls om det inte finns papper skrivna.

Ne, asså jag menar inte TS styvbarn utan hennes egna om hon har.
  • Anonym (.)
    Anonym (Japp) skrev 2021-06-19 13:28:36 följande:
    Ne, asså jag menar inte TS styvbarn utan hennes egna om hon har.
    Ah, ok, ja då har du rätt. Jag trodde inte TS hade några egna barn.
  • Anonym (K)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2021-06-19 12:56:47 följande:

Å om han dör först

Nej, hans barn ärver inte dig om han dör först. De ärver sin far när han dör, sen inget mer.
  • Anonym (.)
    Anonym (K) skrev 2021-06-19 14:02:21 följande:
    Nej, hans barn ärver inte dig om han dör först. De ärver sin far när han dör, sen inget mer.
    Ja, men de ärver hälften av TS och mannens gemensamma tillgångar, där allt räknas in. Även hennes stuga, om det inte finns äktenskapsförord.
    Genom testamente kan man ordna så de bara ärver 25% av allt, dvs hälften av mannens tillgångar, om mannen tycker det är en bra idé.
    Genom äktenskapsförord till det kan man ordna att de bara ärver av sådant som inte är TS enskilda egendom.
  • Anonym (H)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2021-06-19 11:43:05 följande:

Hej!

Jag och min man är gifta. Jag äger en stuga sedan innan. Vi bor i en lgh som är skriven på mig. Om min man dör, kommer min stuga samt lgh räknas in i bodelningen? Måste jag skriva testamente?

Vem vill du ska ärva dig?
  • Karlington
    Anonym (Styvmamma) skrev 2021-06-19 11:43:05 följande:

Hej!

När en make eller maka dör så sker en bodelning där allt* delas på hälften och man får hälften var.

För att undvika detta måste man skriva äktenskapsförord OCH registrera det med Skatteverket. Det kan man göra både före och efter man gifter sig.

*Enskild egendom undantas. Som enskild egendom räknas det man fått i gåva eller arv med det förbehållet, och det som avtalas att vara enskild egendom genom äktenskapsförord.
  • Anonym (12:2 ÄktB)

Skiljer Ni er sitter du illa till utan ett äktenskapsförord men skulle maken avlida kan du kräva att var och en av er behåller sitt giftorättsgods vid bodelningen.

Men du måste själv påkalla detta i så fall.

Det skulle nog vara det smidigaste i Ert fall. Du kommer hans arvingar att ärva hans faktiska egendom, istället för hans del av boet.

• Anonym (Z)
    Anonym (Laura) skrev 2021-06-19 12:36:01 följande:

Om ni inte har äktenskapsförord eller om stugan är enskild egendom eller så kommer såklart även stugan och lägenheten ingå i bodelningen. Gick ni inte igenom det juridiska innan ni gifte er?

Gäller för övrigt även om ni skiljer er.
  • Anonym (A-M)
    Karlington skrev 2021-06-19 15:05:52 följande:
    När en make eller maka dör så sker en bodelning där allt* delas på hälften och man får hälften var.

För att undvika detta måste man skriva äktenskapsförord OCH registrera det med Skatteverket. Det kan man göra både före och efter man gifter sig.

*Enskild egendom undantas. Som enskild egendom räknas det man fått i gåva eller arv med det förbehållet, och det som avtalas att vara enskild egendom genom äktenskapsförord.
    Jag tror faktiskt inte att några andra papper än testamente har betydelse, när någon dör. Äktenskapsförord och andra papper på att något är "enskild egendom" (t.ex. att det har stått så i arvtantens testamente när man ärvde en stuga av henne, eller gåvobrev om man fick stugan medan hon var i livet), gäller bara vid skilsmässa. Vid dödsfall och påföljande arv måste samma skrivningar stå i ett testamente. Utan ett testamente, räknas även enskild egendom med i boet, innan det hälftendelas. 
Svar på tråden Vem ärver