Vem ärver
Hej!
Jag och min man är gifta. Jag äger en stuga sedan innan. Vi bor i en lgh som är skriven på mig. Om min man dör, kommer min stuga samt lgh räknas in i bodelningen? Måste jag skriva testamente?
Hej!
Jag och min man är gifta. Jag äger en stuga sedan innan. Vi bor i en lgh som är skriven på mig. Om min man dör, kommer min stuga samt lgh räknas in i bodelningen? Måste jag skriva testamente?
Nej, mannens barn kommer aldrig att ärva TS. Dör hon får mannen allt hennes. Det är om han dör först som hans barn har rätt att få ut sitt arv efter honom, och TS ärver inte honom alls om det inte finns papper skrivna.
Å om han dör först
Hej!
Hej!
Skiljer Ni er sitter du illa till utan ett äktenskapsförord men skulle maken avlida kan du kräva att var och en av er behåller sitt giftorättsgods vid bodelningen.
Men du måste själv påkalla detta i så fall.
Det skulle nog vara det smidigaste i Ert fall. Du kommer hans arvingar att ärva hans faktiska egendom, istället för hans del av boet.
Om ni inte har äktenskapsförord eller om stugan är enskild egendom eller så kommer såklart även stugan och lägenheten ingå i bodelningen. Gick ni inte igenom det juridiska innan ni gifte er?