• Karlington

Vem ärver

Anonym (Styvmamma) skrev 2021-06-19 11:43:05 följande:

Hej!

Jag och min man är gifta. Jag äger en stuga sedan innan. Vi bor i en lgh som är skriven på mig. Om min man dör, kommer min stuga samt lgh räknas in i bodelningen? Måste jag skriva testamente?

När en make eller maka dör så sker en bodelning där allt* delas på hälften och man får hälften var.

För att undvika detta måste man skriva äktenskapsförord OCH registrera det med Skatteverket. Det kan man göra både före och efter man gifter sig.

*Enskild egendom undantas. Som enskild egendom räknas det man fått i gåva eller arv med det förbehållet, och det som avtalas att vara enskild egendom genom äktenskapsförord.
  • Karlington
    Anonym (A-M) skrev 2021-06-19 21:49:57 följande:
    Jag tror faktiskt inte att några andra papper än testamente har betydelse, när någon dör. Äktenskapsförord och andra papper på att något är "enskild egendom" (t.ex. att det har stått så i arvtantens testamente när man ärvde en stuga av henne, eller gåvobrev om man fick stugan medan hon var i livet), gäller bara vid skilsmässa. Vid dödsfall och påföljande arv måste samma skrivningar stå i ett testamente. Utan ett testamente, räknas även enskild egendom med i boet, innan det hälftendelas. 
    Det sker en bodelning vid dödsfall, precis som vid skilsmässa. Däremot kan den överlevande maken neka bodelning om de vill, men det hjälper inte mycket om man dör först. När bodelning sker gäller äktenskapsförord, även om den påkallas av den ena makens/makans död. Enskild egendom gäller vid bodelning.

Detta sker innan arvet delas ut, så arvet kommer då delas ut från den egendom man fick i bodelningen, om en sån skedde.
  • Karlington
    Anonym (A-M) skrev 2021-06-21 19:45:26 följande:

Men varför ska man kunna ärva den andras sommarstuga, som h*n i sin tur ärvt från sina föräldrar, och som kanske gått i släkten i generationer..? Det är beyond me!
    När det gäller arvegods kan man skriva ett testamente och klargöra att arvet är enskild egendom. Då ingår det inte i giftorättsgodset och alltså inte i eventuell bodelning. :)
Svar på tråden Vem ärver