• Anonym (.)

Vem ärver

Anonym (Styvmamma) skrev 2021-06-19 12:48:51 följande:
    Ok, å när jag sedan dör... Vad händer då utan testamente? Ärver barnen mig
    Din man ärver dig (om du inte har testamente som säger annat), och när han dör ärver barnen honom (samt övriga i hans eventuella testamente).
  • Anonym (.)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2021-06-19 12:56:47 följande:
    Å om han dör först
    Om han dör så räknas sammanlagda värdet av era tillgångar ut. Han äger då 50% av lägenhet, stuga osv (om ni inte har äktenskapsförord).
    Om han inte har testamente så ärver hans barn hans del av era tillgångar och om du vill ha kvar stugan måste du köpa ut dem. Du ärver inte honom alls utan testamente.

Det kan ordna sig genom en livförsäkring där du är förmånstagare, så har du pengar att ge dem, men lättast är väl om ni genom äktenskapsförord ser till att dina saker inte ingår i bodelningen.

Genom ett testamente kan mannen säga att barnen endast skall få hälften av sin arvslott, dvs de har alltid rätt att få ut laglotten. I så fall kommer du att få hälften och äger då 75% av stugan.

Ni behöver tala igenom hur ni vill ha det i situationerna: du dör, han dör, ni skiljer er.
    Gå till en jurist så att det blir rätt gjort och ni får det precis som ni vill.
  • Anonym (.)
    Anonym (Japp) skrev 2021-06-19 13:05:59 följande:
    Tvärt om, särkullbarn har rätt till arvet dirket före maken om TS dör, där behöver TS fixa ett testamente för maken att kunna bo kvar. Men utan testamente ska tillgångarna först delas lika mellan makarna om TS dör, maken får 50 och barnen 50 som de dirket kan ta ut.

Men laglotten kan TS aldrig kunna skriva bort, dvs 50% av tillgångarna efter bodelning som barnen delar lika på, dvs 25% av totala tillgångarna.
    Nej, mannens barn kommer aldrig att ärva TS. Dör hon får mannen allt hennes. Det är om han dör först som hans barn har rätt att få ut sitt arv efter honom, och TS ärver inte honom alls om det inte finns papper skrivna.
  • Anonym (.)
    Anonym (D) skrev 2021-06-19 13:13:44 följande:

När maken dör kan ts föräldrar/syskon/syskonbarn ha rätt till efterarv.
    För att det skall vara så måste ett testamente finnas där TS skriver att maken ärver henne med fri förfoganderätt. Då kan hennes släktingar ha rätt till efterarv, men utan papper kommer inte de få något när han dör.
  • Anonym (.)
    Anonym (Japp) skrev 2021-06-19 13:28:36 följande:
    Ne, asså jag menar inte TS styvbarn utan hennes egna om hon har.
    Ah, ok, ja då har du rätt. Jag trodde inte TS hade några egna barn.
  • Anonym (.)
    Anonym (K) skrev 2021-06-19 14:02:21 följande:
    Nej, hans barn ärver inte dig om han dör först. De ärver sin far när han dör, sen inget mer.
    Ja, men de ärver hälften av TS och mannens gemensamma tillgångar, där allt räknas in. Även hennes stuga, om det inte finns äktenskapsförord.
    Genom testamente kan man ordna så de bara ärver 25% av allt, dvs hälften av mannens tillgångar, om mannen tycker det är en bra idé.
    Genom äktenskapsförord till det kan man ordna att de bara ärver av sådant som inte är TS enskilda egendom.
  • Anonym (.)
    Anonym (--) skrev 2021-06-20 16:08:44 följande:

Ställ inte frågor på FL när det gäller viktiga saker, kontakta en jurist istället så skriver ni på papper hur du vill ha det.

Om din man vägrar göra det när det gäller din egendom du hade sen innan då vet du ju var han står och då hade jag skiljt mig.

Vid skilsmässa får han hälften av TS stuga... sådant här skall man diskutera innan giftermål.
  • Anonym (.)
    Anonym (A-M) skrev 2021-06-21 19:45:26 följande:

Jag håller inte med. Att man har juridiska möjligheter att kräva ut den andres arvegods, eller annan egendom som man själv inte har varit med och betalat till - betyder inte att man måste göra det. Det finns inget krav på att göra bodelning, eller blanda in några jurister. 

När min exman och jag skilde oss, så skilde vi oss som vänner. Var och en behöll pengarna sina egna bankkonton, sina aktier och fonder, sina kläder och smycken, och de möbler, husgeråd, tavlor och andra prydnadssaker, som vi tagit till den gemensamma lägenheten från våra respektive ungkarlslägenheter. Övriga saker, som var införskaffade gemensamt, gjorde vi så med, att vi la allting på golvet. Så fick han ta en sak, sedan fick jag ta en sak, sedan han en sak o.s.v..

Eftersom vi bodde i hyreslägenhet, så var inte bostaden heller något problem. Vi bytte den helt enkelt mot två 1:or. 

Jag tycker att Tysklands skilsmässolagstiftning är mycket bättre. Där delar man inte på förmögenheterna vid skilsmässan, utan på FÖRMÖGENHETSÖKNINGEN under de åren då man varit gifta. Men arv ingår inte, utan det är bara intjänade pengar under äktenskapstiden som räknas. Vilket är rättvist, då man i de flesta fallen kan utgå ifrån att den enas lönehöjningar kommit på bekostnad av den andras icke-lönehöjningar, p.g.a. att han eller hon (vanligen hon) varit hemma med barnen, tagit all VAB, avlastat den som yrkesarbetar genom att göra allt hushållsarbete o.s.v..

Men varför ska man kunna ärva den andras sommarstuga, som h*n i sin tur ärvt från sina föräldrar, och som kanske gått i släkten i generationer..? Det är beyond me!

Nu är det ändå så det funkar i Sverige. Att skiljas som vänner är nog inte det vanligaste och inget man kan räkna med. Utan papper måste man ha i beräkningen att den andra kommer ta det den har juridisk rättighet till.
Svar på tråden Vem ärver