• Anonym (Z)

Vem ärver

Anonym (Laura) skrev 2021-06-19 12:36:01 följande:

Om ni inte har äktenskapsförord eller om stugan är enskild egendom eller så kommer såklart även stugan och lägenheten ingå i bodelningen. Gick ni inte igenom det juridiska innan ni gifte er?

Gäller för övrigt även om ni skiljer er.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Laura) skrev 2021-06-20 22:06:01 följande:

Fast TS borde ju ha tagit reda på vad som gäller juridiskt innan hon gifte sig om hon ville vara säker på att behålla stugan och lägenheten vid skilsmässa/dödsfall. Det är inte ett dugg fel av mannen om han vill följa det dom kommit överens om genom sitt giftemål. Den som har klantat sig här är TS.

Man gör ett val när man gifter sig, det är ju ett juridiskt kontrakt. Vill man inte ha juridiken så gifter man sig inte.
  • Anonym (Z)
    Anonym (A-M) skrev 2021-06-21 19:45:26 följande:

Jag håller inte med. Att man har juridiska möjligheter att kräva ut den andres arvegods, eller annan egendom som man själv inte har varit med och betalat till - betyder inte att man måste göra det. Det finns inget krav på att göra bodelning, eller blanda in några jurister. 

När min exman och jag skilde oss, så skilde vi oss som vänner. Var och en behöll pengarna sina egna bankkonton, sina aktier och fonder, sina kläder och smycken, och de möbler, husgeråd, tavlor och andra prydnadssaker, som vi tagit till den gemensamma lägenheten från våra respektive ungkarlslägenheter. Övriga saker, som var införskaffade gemensamt, gjorde vi så med, att vi la allting på golvet. Så fick han ta en sak, sedan fick jag ta en sak, sedan han en sak o.s.v..

Eftersom vi bodde i hyreslägenhet, så var inte bostaden heller något problem. Vi bytte den helt enkelt mot två 1:or. 

Jag tycker att Tysklands skilsmässolagstiftning är mycket bättre. Där delar man inte på förmögenheterna vid skilsmässan, utan på FÖRMÖGENHETSÖKNINGEN under de åren då man varit gifta. Men arv ingår inte, utan det är bara intjänade pengar under äktenskapstiden som räknas. Vilket är rättvist, då man i de flesta fallen kan utgå ifrån att den enas lönehöjningar kommit på bekostnad av den andras icke-lönehöjningar, p.g.a. att han eller hon (vanligen hon) varit hemma med barnen, tagit all VAB, avlastat den som yrkesarbetar genom att göra allt hushållsarbete o.s.v..

Men varför ska man kunna ärva den andras sommarstuga, som h*n i sin tur ärvt från sina föräldrar, och som kanske gått i släkten i generationer..? Det är beyond me!

Man kan tycka vad man vill om att vår lagstiftning är föråldrad, men gifter man sig under svensk lag så är det ju den lagen som gäller och gillar man den inte står det var och en fritt att inte gifta sig.

Att som du och din exmake dela på annat sätt än vad lagen säger tror jag personligen tillhör undantagen. Många är osams och då blir det by-the-book. Återigen, det är frivilligt att gifta sig, vuxna människor har eget ansvar för sina livsval. Har man ärvda egendomar och väljer att gifta sig utan äktenskapsförord så är det också ett val man gör, likaså om man gifter sig med någon som har särkullbarn.
Svar på tråden Vem ärver