• Hyllemor

Fy, fan vad det är varmt! Ge mig era bästa tips kring hur man får en svalare bostad!

Jag smälter bort och kan inte sova. Det var 30 grader ute idag och inne lägenheten ännu varmare. Vi har haft nedrullat hela dagen; haft fläkt med en petflaska med fryst is i och vi har på kvällen öppnat fönstren och sprayat gardinerna med vatten. Nu är det 23 grader ute, men vi får inte ner värmen i lägenheten. Till saken hör att vi har katter så vi kan inte ställa något fönster på vid gavel.

INGENTING hjälper mot värmen. Förut bodde vi i en två-rummare där vi kunde köra totalt korsdrag genom hela lägenheten för att få det svalt, men nu när vi bor i en 4:a så är det som om att luften står still. 

Vi har inte råd att skaffa en AC annars hade vi gjort det. Hur kan man mer göra för att få ner temperaturen?

• Svar på tråden Fy, fan vad det är varmt! Ge mig era bästa tips kring hur man får en svalare bostad!
  • Anonvm

Det du redan gör är det du kan göra, det finns ingen magi som fungerar.

Ev kan du skaffa takfläkt a.la sköna 80-talet, det ger en svalkande känsla när luften rör sig även om den inte blir svalare egentligen.

• Maac

Blöta handdukar är GULD!

Ta handdukar och blöt i kallt vatten, vrid ur och lägg över axlarna. När du ska sova tar du två. En som du lägger över pannan eller ryggen, och en som du hänger på en stol bredvid sängen. Sen är det bara är byta med den som hänger på stolen under natten.

• Hyllemor
    Maac skrev 2021-06-19 00:01:27 följande:

Blöta handdukar är GULD!

Ta handdukar och blöt i kallt vatten, vrid ur och lägg över axlarna. När du ska sova tar du två. En som du lägger över pannan eller ryggen, och en som du hänger på en stol bredvid sängen. Sen är det bara är byta med den som hänger på stolen under natten.

Tack!
  • Holy93

Jag har katter och öppnar så många fönster som möjligt under natten och stänger dörrarna till de rummen, t.ex. sovrummet. De klarar sig i ett stort vardagsrum under en natt. På morgonen stänger ni alla fönster och öppnar dörrarna för att "jämna" ut värmen som har blivit där det inte går att stänga. Kolla även om inte era fönster går att öppna upptill endast, så fönstret tippar inåt?

• Hyllemor
    Holy93 skrev 2021-06-19 00:06:14 följande:

Jag har katter och öppnar så många fönster som möjligt under natten och stänger dörrarna till de rummen, t.ex. sovrummet. De klarar sig i ett stort vardagsrum under en natt. På morgonen stänger ni alla fönster och öppnar dörrarna för att "jämna" ut värmen som har blivit där det inte går att stänga. Kolla även om inte era fönster går att öppna upptill endast, så fönstret tippar inåt?

Tack för ditt tips! Vi får nog göra så. Dessvärre går det inte att tippa våra fönster inåt. Vi hade så i vår förra lägenhet, men inte här.
  • Trädgårdsslangen

Som kommentaren ovan. Takfläkt! Vi hivade ut vår snygga designlampa den där svinvarma sommaren för några år sen (2018?) och köpte en takfläkt. Så sjukt värt det. Finns faktiskt väldigt snygga såna också. Dom har fått ett lyft utseendemässigt sen 80/90-tal

Tillslut la vi faktiskt en del av sparpengarna på en ac i vardagsrummet för det hjälpte inte att ha gardinerna fördragna. Inget annat hjälpte heller för den delen. Noll korsdrag, alla fönster på samma sida i lägenheten, sol hela dagen.

Dyrt, men så värt det. Kör den varje sommar.

• Anonym (rw)

Duscha kallt och hett successivt så lär du kroppen att hantera temperaturer.

• Anonym (Krille)

Själv funderar jag på att införskaffa en takfläkt i varje rum, fult men vem bryr sig när det är så varmt. Duscha kallt eller ta ett kallt bad. Gardiner som gör rummet mörkt

• Hyllemor
    Trädgårdsslangen skrev 2021-06-19 00:10:06 följande:

Som kommentaren ovan. Takfläkt! Vi hivade ut vår snygga designlampa den där svinvarma sommaren för några år sen (2018?) och köpte en takfläkt. Så sjukt värt det. Finns faktiskt väldigt snygga såna också. Dom har fått ett lyft utseendemässigt sen 80/90-tal

Tillslut la vi faktiskt en del av sparpengarna på en ac i vardagsrummet för det hjälpte inte att ha gardinerna fördragna. Inget annat hjälpte heller för den delen. Noll korsdrag, alla fönster på samma sida i lägenheten, sol hela dagen.

Dyrt, men så värt det. Kör den varje sommar.

Kanske får det bli takfläkt här hemma med, eller AC - vilket nog är det klokaste trots allt, så småningom.
  • Hyllemor
    Anonym (Tim) skrev 2021-06-19 00:41:44 följande:

Nåt jag märkt fungerat bra för mig i år är att jag gått ner en massa i vikt och blivit av med en massa fett. Nackdelen är dock att jag fryser mer på vintern, men värmen är nemas problemas.

Sen förstår jag att det inte fungerar för alla.

Så...Köp en swamp cooler? typ en sån här:

www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/flaktar/on-air-cooler-10/1010027.9405/

Tack för tipset angående luftkylaren, den verkar helt klart överkomlig i pris. Funkar en sådan där billig egentligen?

När det gäller kroppsfett, så har jag det, och plågas självklart mer av värmen, men när min man som är 176 cm lång och väger 52 kilo håller på att halvt avlida i värmen - ja, då vet man minsann att det är varmt.

• Anonym (V)

Stäng in katterna en liten stund i badrummet och öppna alla fönster på vid gavel för att få till lite genomluftning.

Duscha av dig och lägg dig blöt i sängen.

• Anonym (C)

Om fönstren öppnas utåt borde det gå att fixa någon form av säkerhetsnät, kanske en ram med hönsnät på, så att man kan ha korsdrag hela nätterna utan att katterna trillar ut.

En sak som jag tycker gör stor skillnad dagtid är att ha öppet på skuggsidan (förutsatt att där är svalare än inomhus) och sätta en fläkt i dörröppningen som blåser in den svala luften i de rum där solen ligger på.

Man kan också köra köksfläkten för att få ett bättre flöde. För suger man ut luft genom fläkten så kommer det automatiskt in ny luft genom fönster och ventiler.

• Mascaraklumpar

Fläkt med isflaska kan kännas skönt om man sitter framför den men har ingen som helst inverkan på temperaturen. Vi har köpt sk kompostgaller (googla, kostar typ 100 kr för 4 st tror jag) som vi sätter för fönstren. Man kan sätta ihop flera stycken om man vill ha balkongdörren öppen. Ganska lätt att få kattsäkert, däremot är det inte barnsäkert så har man småbarn och inte bor på bottenvåningen är det inget bra tips.

Vi har mörkläggningsgardiner och persienner som stängs dagtid. Nattetid ser vi till att det är korsdrag både på över-och nedervåningen. Vi har även en ordentlig luftrenare som får luften inomhus att cirkulera ordentligt vilket nog gör att huset kyls ned snabbare på kvällarna, men det funkar även utan att ha den igång.

• Anonym (Tim)
    Hyllemor skrev 2021-06-19 00:56:52 följande:

Tack för tipset angående luftkylaren, den verkar helt klart överkomlig i pris. Funkar en sådan där billig egentligen?

När det gäller kroppsfett, så har jag det, och plågas självklart mer av värmen, men när min man som är 176 cm lång och väger 52 kilo håller på att halvt avlida i värmen - ja, då vet man minsann att det är varmt.

Vi köpte en som kostade runt 1000 kronor. Tycker den funkar bra, den är såklart inte alls lika effektiv som AC, men bättre än en fläkt. De tar dock lite mer plats än en fläkt.
Svar på tråden Fy, fan vad det är varmt! Ge mig era bästa tips kring hur man får en svalare bostad!