• Elinjohe

Ebbe eller Ville?

Ebbe eller Ville?

Syskonen heter Lilly o Elsie?

• Svar på tråden Ebbe eller Ville?
  • flygrl

Jag uppfattar nog Ville som smeknamn för William MEN har förstått det också är ett självständigt namn och föredrar då det före Ebbe faktiskt.

Kvinna1989 skrev 2021-06-17 12:32:13 följande:

I finland är Ville ett ganska vanligt namn..

Är det då ett eget namn eller smeknamn?
  • Kvinna1989
    flygrl skrev 2021-06-18 01:47:31 följande:

Jag uppfattar nog Ville som smeknamn för William MEN har förstått det också är ett självständigt namn och föredrar då det före Ebbe faktiskt.

Är det då ett eget namn eller smeknamn?

Helt "vanligt eget namn" i finland :) Du kanske vet bandet HIM till ex? Han heter Ville ;D
  • Mint

Wille, men ännu hellre Wilhelm eller William. Tycker dock Wille passar helt ok med syskonens namn. Skulle stava med W för att göra lite mer namn av det.

Ebbe skulle jag välja bort av två anledningar:

1. Det blir konstigt när två av tre barns namn börjar på samma bokstav. Ska man ha samma bokstav bör man ha det på samtliga - tycker jag

2. Personligen tycker jag att Ebbe är riktigt fult

Som du ser är mina argument mot Ebbe inte så vansinnigt starka och det är väl rent objektivt ett ok namn. Men Wille är så mycket finare i min smak.

• Maymom
    Hyllemor skrev 2021-06-18 02:00:08 följande:

Hellre Vile än Ville,  eftersom Vile är ett riktigt namn.

Känns inte så snällt att döpa sitt barn till Vile.

Ts:

Både Ville och Ebbe är fina. Jag röstar nog på Ebbe. Men då jag själv gillar Vilgot så tilltalar Ville mig också.
  • fluu

Ebbe. Det är både sött och seriöst. Lite eget, men enkelt. Ville är för mig ett smeknamn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Litorina

Ejje, Tore, Malte, Manne.

Snorre är ett namn som jag assicierar med Ebbe, men det namnet känns ju inte så fräscht nuförtiden.

Svar på tråden Ebbe eller Ville?