• Um Hamza

Kan jag gå ut facket och sen gå med igen?

Är med i lärarförbundet, bad om sänkt avgift pga föräldraledighet, fick ned den med nån 50-lapp pch betalar fortfarande 400 :- månad. Nu är jag gravid igen och kommer inte tillbaka till jobbet på flera år. För mig som drygar ut dagarna är dom pengarna kännbara. Nån som gått ur och sen gått med igen? Är inte orolig att det inte ska finnas jobb precis, jag är omtyckt och trivs bra, så känner inte att jag behöver fackets hjälp i första taget. Någon som gjort så? Sen gått med igen efter föräldraledighet?

• Svar på tråden Kan jag gå ut facket och sen gå med igen?
  • Mortiscia80

Självklart kan du gå ur facket så länge. Däremot borde avgiften gå ner mkt mer om du inte jobbar.

• rollingsky

Jag har precis bett om lägre avgift av samma skäl och fick en faktura igår på 210:-. Detta är för facket och mina försäkringar.

Lärarförbundets avgift är mellan 150-290:-, beroende på vart i livet du befinner dig. Du borde kanske se över vad du betalar för? Försäkringar a-kassa mm?

• Um Hamza
    rollingsky skrev 2021-06-16 10:26:35 följande:

Jag har precis bett om lägre avgift av samma skäl och fick en faktura igår på 210:-. Detta är för facket och mina försäkringar.

Lärarförbundets avgift är mellan 150-290:-, beroende på vart i livet du befinner dig. Du borde kanske se över vad du betalar för? Försäkringar a-kassa mm?

Ja visst är det konstigt? Jag har väl det grundläggande, fackavgift och a-kassa.. Är du också med i lärarförbundet? Om jag kunde betalat 210 hat jag ju blivit lurad i ett år, så då ska jag definitivt gå ur
  • Gasellen87

Jag är föräldraledig nu och har vart sedan den -20 är med i Lärarförbundet och betalar bara 150 kr nu under min föräldraledighet. Har du kollat om du har en massa tidningar och sånt? Annars kontakta dem igen.

• rollingsky

Jag är inte med i a-kassa utan bara facket samt försäkringar.

Du kan gå ut under tiden men kolla upp vad som händer med a-kassan. Har du försäkringar så kan du inte vara försäkrad via lärarförsäkringar om du ej är med i Lärarförbundet.

• Um Hamza

Nu har jag kollat på min faktura, jag betalar 150 för medlemskap, 22 för en tidning och 210 för försäkringar. Det känns ju inte som jag behöver försäkringarna nu, men när jag kommer tillbaka kanske. Men 210 är ju dyrt. Och hur vet jag om jag är med i a-kassan? Det trodde jag att jag var, men det står ju inte på fakturan.

• Mortiscia80
    Um Hamza skrev 2021-06-16 11:02:14 följande:

Nu har jag kollat på min faktura, jag betalar 150 för medlemskap, 22 för en tidning och 210 för försäkringar. Det känns ju inte som jag behöver försäkringarna nu, men när jag kommer tillbaka kanske. Men 210 är ju dyrt. Och hur vet jag om jag är med i a-kassan? Det trodde jag att jag var, men det står ju inte på fakturan.

Försäkringarna har inte med ditt jobb att göra. Jag har också försäkringar via facket, det är t ex sjuk/olycksfall och de behöver jag ju året runt ändå.

Om a-kasseavgiften inte står med så är du inte medlem i någon a-kassa, iaf inte som är kopplat till facket. Eftersom du inte ens vet om du är med i någon a-kassa så är du antagligen inte det. Där måste man bli medlem separat, det är inget som följer med automatiskt för att du är med i facket.
  • Ebo88
    Um Hamza skrev 2021-06-16 11:02:14 följande:

Har du andra försäkringar bortsett från dem du har genom facket ?
  • Um Hamza
    Ebo88 skrev 2021-06-16 12:09:59 följande:

Har du andra försäkringar bortsett från dem du har genom facket ?

Vanlig hemförsäkring hos folksam. Så den täcker väl lite, men såklart inte allt.
  • Ebo88
    Um Hamza skrev 2021-06-16 20:14:08 följande:

Vanlig hemförsäkring hos folksam. Så den täcker väl lite, men såklart inte allt.

Jag skulle se över försäkringar innan du går ut facket. Ett tips bara, inget måste.

Jag tycker personligen att olycksfall och sjukförsäkring är bra att ha.
Svar på tråden Kan jag gå ut facket och sen gå med igen?