• joni86

Tipsat polisen

Hej. Skrev nyligen ett inlägg om min pojkvän som röker på m.m.

Jag skickade in ett tips till polisen om hans arbetsplats där jag vet att det langas droger och även om en vän till honom som tar och säljer droger. Jag vågade aldrig uppge min pojkväns namn, jag väntar och ser vad som händer nu. Är jättenervös, känns jobbigt men samtidigt bra, jag måste ju göra något.

Kontaktade socialen också, men bara för att be om råd.

Alla dem som jag nämnt detta för säger att jag gör rätt, och att jag skulle gjort det för länge sedan.

Ändå sitter jag här med världens klump i magen. Ser jag på det från någon annans perspektiv så är det ju rätt beslut.

Men många personer som jag älskar och bryr mig om är ju inblandade.

Ska också nämna att polisen var väldigt intresserad av tipset.

• Svar på tråden Tipsat polisen
  • joni86
    Anonym (Jalle) skrev 2021-06-16 12:41:29 följande:

Att blanda in polisen var ett fruktansvärt beslut, du har förstört hans liv, hans familjs liv, alla de du älskar och bryr dig om, tyvärr funkar det inte så att folk får hjälp när polisen blandas in och blir magiskt bättre, det finns inte pengar till det i dagens samhälle. Det som kommer hända är att han får fängelse och höga böter som gör att han kommer få skulder, och finns det folk inblandade som har barn kommer dessa tas ifrån och hamna i fosterhemspiralen, det kommer bli husrannsakningar både hos din pojkvän och förmodligen dig också, du kommer behöva gå på förhör, både din pojkvän och hans vän kommer aldrig mer få ett jobb och den största sannolikheten är att när allt detta är över kommer han vara i ännu tyngre missbruk än tidigare. Det hade varit bättre att ta detta internt istället med honom. Fast det var kanske din tanke? Att förstöra? För då har du ju lyckats!

Jag uppgav aldrig hans namn, jag tipsade om personer han har kontakt med som säljer till honom.
  • joni86
    Anonym (Wow) skrev 2021-06-16 13:54:01 följande:

Det var jävligt strongt gjort!!

Andas ut, kom ihåg varför du gjorde ditt val! Släpp ångesten, hade han ångest över detta så hade han slutat, tyvärr var det du som fick setill att det tar ett slut. Du hjälpte han! Hoppas nu bara att han får rätt hjälp också

Tack så mycket för de orden!
    Anonym (Wow) skrev 2021-06-16 13:54:01 följande:

Det var jävligt strongt gjort!!

Andas ut, kom ihåg varför du gjorde ditt val! Släpp ångesten, hade han ångest över detta så hade han slutat, tyvärr var det du som fick setill att det tar ett slut. Du hjälpte han! Hoppas nu bara att han får rätt hjälp också

Tack de de orden! Känns lugnande.
  • joni86
    Anonym (smart) skrev 2021-06-17 01:01:40 följande:

ja vad ska man säga. det var kanske inte så smart gjort om du tänker efter. nu kommer antagligen inte polisen gå vidare med detta ändå. Men om dem nu skulle ta in de som säljer till din kille så kommer polisen även gå igenom mobilen och antagligen hitta att han och din kille skrivit med varandra. tex hej johan du har inte en 5 grönt jag kan få köpa? och skulle dem nu göra det så är en husrannsakan att vänta. hittar dem något åker din kille på ringa. hittar dem inget tar dem möjligen in honnom på ett urinprov som kommer visa positivt detta leder ochså till att han döms för ringa. och vips så är hans liv extremt begränsat dem närmaste 5 åren. lycka till med att hitta nytt jobb med en dom. + har ni barn kopplas socialtjänsten in. 

Jag tänker såklart likadant, och det är fruktansvärt jobbigt. Men om man tänker på konsekvenserna som kan hända om han fortsätter, och troligtvis åker dit på det iallafall så småningom. Tycker man det är okej att köra bil med och röka när barnen gått o lagt sig, så känns det lika jobbigt. Jag har försökt prata med honom, men det är så normaliserat för han.

Jag har pratat med polisen om hur jobbigt detta är, och de säger att de finns där för att hjälpa och inte förstöra. Jag vet inte vad jag skulle gjort annars.
Svar på tråden Tipsat polisen