Lägsta mammapenning?
Hej jag har en fråga. Har hamnat lite fel i min ersättning som arbetssökande. Och jag undrar bara vad den absoluta grund mammapenning är om man mister sin SGI? Från en orolig blivande mamma
Hej jag har en fråga. Har hamnat lite fel i min ersättning som arbetssökande. Och jag undrar bara vad den absoluta grund mammapenning är om man mister sin SGI? Från en orolig blivande mamma
Fel i ersättning?
Så länge du är inskriven som aktivt arbetssökande hos arbetsförmedlingen så är din sgi skyddad oavsett vad du har för ersättning.
Om du har lägsta föräldrapenninh får du runt 7500 kronor FÖRE skatt om du lägger sju dagar föräldrapenning per vecka
Vet inte hur de funkar i sverige men här om man får minsta föräldrapenningen som är i kr ca 7500kr får man ju boatadsbidrag som är 80% av hyran/bostadsutgifterna, sen efter räkningar som el,försäkring,sjukvård,vatten osv ska man ha kvar ca 5000 kr , så fattas de som bidrag. Dock får man inte ha sparpengar eller aktier för att få de beviljat. Kanske liknande i sverige?
Vet inte hur de funkar i sverige men här om man får minsta föräldrapenningen som är i kr ca 7500kr får man ju boatadsbidrag som är 80% av hyran/bostadsutgifterna, sen efter räkningar som el,försäkring,sjukvård,vatten osv ska man ha kvar ca 5000 kr , så fattas de som bidrag. Dock får man inte ha sparpengar eller aktier för att få de beviljat. Kanske liknande i sverige?
Man kan få andra bidrag men det förutsätter också att man är ensam förälder. Eller att den andre inte har inkomst heller/väldigt låg inkomst.
Och precis som du säger så får man då heller inte äga någonting, ej heller sin bostad
Här får man äga bostad, då ränkas bostadsbidraget som 80% kostnaderna för tex el,sophämtning,lån/månad osv.
Tänkte bara att om ni också har samma system så klarqr man sig ju alltid på något sätt, även om man inte har något över till ngt extra.
Jag ska iof inte säga säkert att man inte får äga vid bistadsvidrag inser jag. Är nog reglerna för socialbidrag jag tänker på.
Absolut har vi ett system likt där du bor. Men som sagt om ts har en partner med i bilden så blir bostadsbidrag absolut inte självklart då bådas inkomst räknas
A de är ju knepigt om man har partner i bilden och tex inte gemensam ekonomi..
Jag hoppas att en partner ställer upp i det läget iof.
Men ekonomin kan ju ändå bli gqndkq lidande om inkomsttappet för den ena partnern blir stor