Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Min katt tigger mat konstant

Är han överviktig eller vad är orsaken till att han inte har fri tillgång på mat?

• Dexter dot com
    Daimstruten skrev 2021-06-14 18:46:47 följande:
    Tror inte hn klassas som överviktig än men har tendens åt det hållet enligt veterinären. Skulle jag ge honom fri tillgång på mat räknar jag med att han skulle bli överviktig. Men du tror alltså på helt fri tillgång på mat? Mina katter får olika foder för den yngre har känslig mage så det är anledningen till att jag har foderautomater.
    Min hittekatt som hetsåt pga tidigare svält lugnade sig med maten när han insåg att det alltid fanns mat. Han åt så han kräktes några gånger första dagen men åt sen helt normalt dvs små portioner 8-10g/dygn. Han hade också en tendens till att lägga på sig men då gav jag mjau blötmat med mer vatten i till största del och hade fri tillgång på torrt bantningsfoder när jag inte var hemma vilket gjorde att han höll vikten.
  • Dexter dot com
    Cizi skrev 2021-06-14 19:09:29 följande:

En av mina ragdollpojkar är hetsätare, äter tills han kräks om det är fri tillgång. Han är konstant hungrig. Och det går inte över oavsett metod... Vi serverar maten i måltider (bara mjukmat) och de äter i olika rum, instängda tills båda ätit färdig. Vill lillkattenninte äta upp plockas maten bort

Hur löser ni det med måltider när ni är på jobbet med tanke på att en katt ska äta lite och ofta?
Svar på tråden Min katt tigger mat konstant