• Tihi

Vad använder ni istället för grädde?

Vi gillar gräddsmaken i maten som i stroganoff, köttfärssås med mera men det är ju inte så nyttigt i längden om man äter det ofta. Vad kan vi ersätta det med utan att förlora just den smaken?

• Svar på tråden Vad använder ni istället för grädde?
  • Maac

Jag brukar ha oatleys havregrädde som heter iMat.

• moaguuun

Kött är inte heller så nyttigt.

Matlagningsgrädde

• Magical
    Tihi skrev 2021-06-14 16:13:59 följande:

Vi gillar gräddsmaken i maten som i stroganoff, köttfärssås med mera men det är ju inte så nyttigt i längden om man äter det ofta. Vad kan vi ersätta det med utan att förlora just den smaken?

vi använder oftast matlagningsgrädde 
  • Tihi
    moaguuun skrev 2021-06-14 16:55:36 följande:
    Kött är inte heller så nyttigt.

Matlagningsgrädde
    Vilken tur att vi är vegetarianer då. Tungan ute Jag orkade bara inte börja förklara.
  • Tihi
    Maac skrev 2021-06-14 16:49:38 följande:
    Använder man det precis som vanligt? Smakar det lika bra?
    Magical skrev 2021-06-14 17:54:33 följande:
    vi använder oftast matlagningsgrädde 
    Bra förslag.

Skulle creme fraiche fungera också?

• Maac
    Tihi skrev 2021-06-14 18:53:28 följande:

Använder man det precis som vanligt? Smakar det lika bra?Bra förslag.

Skulle creme fraiche fungera också?

Ja, använd på samma sätt. Den rundar kanske inte av smaken exakt som vanlig grädde så man kanske inte kan krydda lika starkt.
  • Aniiee

Själv föredrar jag att använda riktig vispgrädde och om jag vill ha mindre fetthalt så blandar jag helt enkelt med mjölk. Jag gillar inte riktigt smaken på handelns lägre-fetthalt-gräddprodukter som matlagningsgrädde osv. Mellangrädde går väl ann.

Jag gjorde faktiskt en uträkning om hur mycket vispgrädde + standardmjölk som behövs för att nå de andra produkternas fetthalt. Kan gräva fram den om du vill.

Creme fraiche har ju både en egen smak och annorlunga konsitens än grädde osv. Tar man det i beräkningen är det ofta helt ok.

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Tihi
    Aniiee skrev 2021-06-14 20:24:49 följande:
    Själv föredrar jag att använda riktig vispgrädde och om jag vill ha mindre fetthalt så blandar jag helt enkelt med mjölk. Jag gillar inte riktigt smaken på handelns lägre-fetthalt-gräddprodukter som matlagningsgrädde osv. Mellangrädde går väl ann.

Jag gjorde faktiskt en uträkning om hur mycket vispgrädde + standardmjölk som behövs för att nå de andra produkternas fetthalt. Kan gräva fram den om du vill.

Creme fraiche har ju både en egen smak och annorlunga konsitens än grädde osv. Tar man det i beräkningen är det ofta helt ok.
    Problemet är ju att grädde är mycket godare.  Vad är dina förslag på alternativ?
  • Aniiee
    Tihi skrev 2021-06-14 21:15:48 följande:
    Problemet är ju att grädde är mycket godare.  Vad är dina förslag på alternativ?
    Just därför är alternativet grädde. För det är godare. Blanda ut den med mjölk om du vill ha mindre fetthalt. Smaken blir kvar.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • OchEnFisk

Vi kör bara imat havregrädde i maten, ingen märker någon skillnad! Imat fraiche är också bra. I övrigt gillar jag deras havremjölk också men där känner man ju en annan smak så det förstår jag om man inte gillar. Prova oatlys produkter!

• Tihi
    Aniiee skrev 2021-06-14 21:22:53 följande:
    Just därför är alternativet grädde. För det är godare. Blanda ut den med mjölk om du vill ha mindre fetthalt. Smaken blir kvar.
    Hur stor del av grädde och mjölk ungefär för att bibehålla smaken?
    OchEnFisk skrev 2021-06-14 21:26:29 följande:
    Vi kör bara imat havregrädde i maten, ingen märker någon skillnad! Imat fraiche är också bra. I övrigt gillar jag deras havremjölk också men där känner man ju en annan smak så det förstår jag om man inte gillar. Prova oatlys produkter!
    Ska leta efter deras produkter.

• gråfågel
    Maac skrev 2021-06-14 16:49:38 följande:

Samma, tycker den är bäst av alla.
  • TL12

Ha inte i så mycket , räcker med en liten skvätt typ 0.5dl , har ni vatten dom bas med buljong tärning så funkar det bra

Finns ju även låg fett grädde

Svar på tråden Vad använder ni istället för grädde?