Vad använder ni istället för grädde?
Vi gillar gräddsmaken i maten som i stroganoff, köttfärssås med mera men det är ju inte så nyttigt i längden om man äter det ofta. Vad kan vi ersätta det med utan att förlora just den smaken?
Vi gillar gräddsmaken i maten som i stroganoff, köttfärssås med mera men det är ju inte så nyttigt i längden om man äter det ofta. Vad kan vi ersätta det med utan att förlora just den smaken?
Jag brukar ha oatleys havregrädde som heter iMat.
Kött är inte heller så nyttigt.
Matlagningsgrädde
Använder man det precis som vanligt? Smakar det lika bra?Bra förslag.
Skulle creme fraiche fungera också?
Själv föredrar jag att använda riktig vispgrädde och om jag vill ha mindre fetthalt så blandar jag helt enkelt med mjölk. Jag gillar inte riktigt smaken på handelns lägre-fetthalt-gräddprodukter som matlagningsgrädde osv. Mellangrädde går väl ann.
Jag gjorde faktiskt en uträkning om hur mycket vispgrädde + standardmjölk som behövs för att nå de andra produkternas fetthalt. Kan gräva fram den om du vill.
Creme fraiche har ju både en egen smak och annorlunga konsitens än grädde osv. Tar man det i beräkningen är det ofta helt ok.
Vi kör bara imat havregrädde i maten, ingen märker någon skillnad! Imat fraiche är också bra. I övrigt gillar jag deras havremjölk också men där känner man ju en annan smak så det förstår jag om man inte gillar. Prova oatlys produkter!
Ister
Jag brukar ha oatleys havregrädde som heter iMat.
Ha inte i så mycket , räcker med en liten skvätt typ 0.5dl , har ni vatten dom bas med buljong tärning så funkar det bra
Finns ju även låg fett grädde