Inlägg från: mari123 |Visa alla inlägg
  • mari123

Sola i bikini på gräsmattan?

Här i vår BRF bor ingen gammal lomhörd tant som vi känner att vi måste rätta oss efter. Här kan man ligga och sola på gräsmattan i bikini. 

• mari123
    chrissepisse skrev 2021-06-14 06:55:38 följande:

Ja, du får sola i bikini på gården. Jag skulle inte åka hiss eller gå i trapphuset i endast badkläder, men att ute på gården lägga sig på en filt eller i en solstol förstår jag inte problemet med.

Den gång jag höjde på ögonbrynen var när en granne gick ut och lade sig topless mitt på gården. Det tyckte jag var att gå över gränsen.

"Topless" känns väldigt 1980. Knappast aktuellt nu för tiden. Jag tänker att OM jag en riktigt varm dag skulle möta en granne i trappuppgången som i bikini rusar upp för att hämta ngn kyld dryck 'typ* så skulle jag tycka det var helt normalt. En ruskig regnig dag när det är 11 plus skulle jag bli lite brydd.....
  • mari123
    miselda skrev 2021-06-14 10:38:17 följande:
    Men här måste alla acceptera att se halvnakna folk ligga ute, vi lever i sverige så man kan inte begära att folk ska ha någon självrespekt och inte ligga med halvnaken röv utomhus.
    Fast inte behöver man väl ligga och sola med "halvnaken röv"? Man kan ha en snygg bikini. Här i vår BRF låg härförleden ett par tre damer och solade i bikini på en av gräsmattorna. Jag kastade ett så snabbt ointresserat öga så jag vet inte om det är några som bor här. Men antagligen.
  • mari123

Jag är 60+ och ALDRIG i hela mitt liv har jag hört talas om att ngn tycker illa vara över att ngn solar i bikini. På 80-talet gick damer i alla åldrar dessutom med bar överkropp. Fullständigt oladdat. Det kan väl inte vara så att vi är på väg mot ngn slags ny-puritanism? Liksom slöjorna brer ut sig?

• mari123
    Anonym (sol) skrev 2021-06-14 16:11:41 följande:
    Nypuritanism, där är du något på spåret!

Även i mitten/slutet på 90talet solade jag och väninnorna topless.

Nu verkar det knappt tänkbart.

Hänger nog ihop både med både ökad muslimsk befolkning och alt right-nissar. De är mer lika än gemene man tror. Tar till sig färdiga åsiktspaket och tycker sex är till för barnalstring, abort är skit mm.
    Den där "topless-perioden" var märklig på många plan. Knappt att man kan tänka sig den idag. Minns hur gamla tanter med hängbröst jämte unga flickor köade barbröstade till glasskiosken och inte kan jag tänka mig att någon "snuskgubbe" låg i buskagen! Det var så naturligt! Den där "snuskgubben" gick nog hem och tittade i en gammal katalog från Åhlen och Holm där kvinnorna hade BEHÅ
  • mari123
    Anonym (K) skrev 2021-06-14 16:41:53 följande:
    Ha ha ja att vara tonårig kille då var inte lätt. Var ju annat lite mer avslöjande mode på badbyxor och shorts då. Vet inte men många gånger tycker jag tjejerna gillade att retas också, gillade att visa upp sig och råkade stå lite för nära osv. Inte alla givetvis men många.
    Okej. Men nog blev du väl lite van efter ett tag? Efter 300 par bröst så kunde väl även du våga gå ner i badet?
  • mari123
    Nutid skrev 2021-06-14 17:04:44 följande:
    Det är väldigt faccinerande eftersom det inte var så länge sen,

Nu har det blivit mer tabu men samtidigt finns en kropps och sexfixering i mycket större grad. Jag tänker att ingen på den tiden stod och putade ut med röven och poserade på bild, eller snett uppifrån med upptryckta bröst och putläppar så de nästan ser korkade ut. allt snack om bleka anus, förstora bröst, fylla läpparna så man ser ut som en anka och om blygdläpparna ser sexiga ut.

Allt detta måste ha verkat som väldigt konstiga föreställningar på 70-90-talet.
    När brösten fick vara fria sexet var njutyning för alla och porrskådisar hade roligt och var glada. 

Sen kan man tänka att trotts alt snack om fri sex på den tiden så var det nog ändå lite tabu att vara för lössläppt som kvinna. Det tänker jag att det är bättre i dag med nätdejtingen när det är så vanligt att ingen skäms över det och en tjej som känner sig blyg och inte vilja skylta med vad hon gör.
    Jag minns 80-talet och top-less-modet glasklart. MEN inte var det ngn allmän "lössläppthet"? Jag tänker att de där bara brösten var så naturliga så de blev HELT "sexlösa". Nu är ju jag kvinna och hetero så jag vet ju inte MEN så upplevde jag det. På 70-talet var jag ung och DET var en udda tid. Hur det var då vill jag inte ens minnas. Har jobbat med att förtränga det.
  • mari123
    Anonym (nja) skrev 2021-06-14 18:08:17 följande:

Jag tänker så här, har man insynsskyddad trädgård så gör man vad man vill, är det gemensamma utrymmen får man visa hänsyn, det är alltså en sak att gå till stranden och en annan i det direkta grannområdet, där ska man visa hänsyn och det känna mer än gränslöst att springa omkring halvnaken där

Jag är inte pryd men var sak har sin plats. Vill man visa upp sig finns stranden eller så flyttar man till hus med insynsskyddad trädgård, bor man tätt med andra så är det A och O att visa hänsyn

"Springa omkring halvnaken"? Nä det kan ju vara lite udda. Menar du att en kvinna som solar i bikini på en allmän gräsmatta stör ditt känsliga sinne? Du mår illa och vill ringa "sedespolisen"!? Vad var det för fel på den "viktorianska tiden"? tänker du? MER höghalsat och mindre hud?
  • mari123
    Postman skrev 2021-06-14 19:24:50 följande:
    Skogshuggaren skrev 2021-06-14 17:48:23 följande:
    Jodå, visst vande man sig. Jag var också tonåring under den perioden, och i och med att det var så vanligt att tjejer och kvinnor gick utan överdel blev det inget konstigt. Visst spanade man lite extra på dem, men inte mer än så. 
    Jag instämmer med er, konstigt att det verkar ha blivit så otroligt känsligt idag. Jag förstår inte vart dessa 1920-30-tals-tankar kommer ifrån. Hur kan de ens uppstå 2021, obegripligt.

Ja VAR kommer de ifrån? Nästan så man tänker att det är ngt som kommer utifrån! Varifrån då? Norge?
  • mari123
    Postman skrev 2021-06-14 19:42:03 följande:
    Haha Norge är nog tveksamt. Ja man undrar verkligen, hur kan vi plötsligen gå emot ett allt mer prydare inställning, hur kan vi vara emot abort osv, det är märkliga strömningar nuförtiden. Eller är det bara på internet som dessa åsikter florerar?
    Fast alla är vi väl på internet nu så nog speglar det väl verkligheten? På internet kan vi vara anonyma och TYCKA det vi verkligen känner och det om ngt är väl en bra indikation på hur samhället ser ut på riktigt? 
Svar på tråden Sola i bikini på gräsmattan?