Inlägg från: Silverjenny |Visa alla inlägg
  • Silverjenny

Sola i bikini på gräsmattan?

Det är inte i sig olagligt att vara naken eller halvnaken i offentliga miljöer, och att sola på en gräsmatta på gården är knappast olagligt. Det är ju inte heller olagligt att ens sola topless på en strand exempelvis. Skulle du promenera omkring på stan i bikini däremot skulle det kunna räknas som förargelseväckande beteende.

Kan du inte prata med tanten och fråga om hon stör sig på att du solar i bikini och fråga varför? Förklara att du inte vill sola i parken för att det känns tryggare hemma på gården eller något. Jag kan tycka att det är fullt normalt att sola i bikini på gården, här sitter granntanten ute i bikini hela sommaren och det är ingen som har några problem med det. Jag själv är lite småpryd och vill inte att grannarna ska se min halvnakna kropp men det är ju snarare mitt problem ;)

• Silverjenny
    miselda skrev 2021-06-15 19:51:53 följande:

Man solar inte med bikini i parker eller där allmänheten är, barn vuxna allt. Man gör bara inte så. Jag vet svenskar gör så och kunde skyla er kropp lite för respekten för andra och er själva tycker jag. 

Men nu är vi i Sverige och här är kulturen att det är helt okej att sola i bikini, klä sig i kortkort och röka och dricka (även om man är tjej). Jag har bott många år i muslimska länder och tro mig, det finns mycket jag inte gillar med den svenska kulturen. Allt fokus på alkohol t.ex att det ska bjudas på alkohol så fort man firar något, t.o.m barnens kalas eller bara en helt vanlig middag hemma en vardag. Och just därför uppskattar jag att ha en fot i en annan kultur. Jag pendlar halvårsvis nu och har gift mig med en man i det muslimska landet, och när jag är där anpassar jag mig helt och fullt till de koder och den kultur som råder där. Som utlänning har jag den skyldigheten. Men när jag är i Sverige får jag acceptera och anpassa mig till hur det är här (jag är född svensk) och det måste du också göra. Valet som både du och jag har annars är att flytta härifrån. Största delen av världen har inte samma liberala syn på vare sig nakenhet eller alkohol mm, så det lider ingen brist på alternativ om den svenska stilen inte passar.
  • Silverjenny
    Anonym skrev 2021-06-17 00:13:44 följande:

Ok, men hoppas att du förstår att det fortfarande är tillåtet att titta på dig samt även fotografera. Precis som om du hade kläder på dig

Det är lagligt att både titta och fotografera, om inte syftet med fotograferingen är att vara kränkande. I så fall är det ett lagbrott. Det gäller både om du har kläder på dig eller ej.
Svar på tråden Sola i bikini på gräsmattan?