Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

Att slänga en död förälders saker

Så här ligger det till, min bästa vän (som jag kommer att kalla för Simon) förlorade sin pappa 2018.

Han hittades död i sin lägenhet.

För att göra en lång historia kort så har Simon vuxit upp på halvtid med sin pappa i denna lägenheten och fick även ta över den efter sin pappas bortgång.

Detta resulterade i att de fick städa lägenheten och rensa lite av hans pappas saker.

Simon har många mål i livet och han vill gärna flytta till en annan stad.

Han mår däremot inte så värst bra, det har till stor del att göra med sin pappas bortgång och att han faktiskt bor i den lägenhet som han hittades död i men även annat kämpigt han har fått gå igenom i livet.

Hans största problem är ju dock lägenheten han bor i. Överallt är det saker som är från hans pappa. Det är högar och tonvis med gamla tidningar, böcker, porslin och skivor. Listan kan göras lång.

Simon vill så himla gärna bli av med allt och gå vidare men han har så sjukt svårt att göra sig av med saker för han ser ett sentimentalt värde i allt!

Han vill så gärna att allt ska komma till ett ?bra hem?, även om det handlar om Kalle-Anka tidningar som säljs för 5kr på en secondhandbutik.

Sammanfattningen av allt är alltså att han behöver göra sig av med sin pappas gamla saker men han kan inte rent mentalt göra det. Så fort han börjar med något så slutar han lika snabbt för att han känner sig så överväldigad av att det är så mycket att ta tag i.

Värt att tillägga är att han har en knackig relation till sin mamma och resterande av släkt osv.

Han är helt ensam i detta och jag vill så gärna hjälpa honom men det är svårt.

Han har kontakt med psykiatrin men de har ju så mycket annat för sig, som vanligt..

Med detta vill jag gärna be om hjälp, tips och råd hur jag kan hjälpa Simon eller hur han själv ska gå till väga.

Någon själv här kanske känner igen sig eller har gått igenom samma sak?

• Svar på tråden Att slänga en död förälders saker
  • Anonym (Fundersam)
    Tow2Mater skrev 2021-06-11 15:43:30 följande:

Hyr ett forråd att ha alla saker i tillsvidare. Det har bara gått tre år, han är inte redo ännu att gora sig av med dem.

Jag har tänkt på samma sak, dock kostar det pengar och Simon är sjukskriven..

Jag tycker också det är tidigt, där emot är det han som vill detta. Jag skulle aldrig pressa honom till något så klart!
  • Anonym (Fundersam)
    neverpreggo skrev 2021-06-11 16:07:37 följande:

Finns det någon plätt utanför huset som man kan fråga hyresvärden om det går att ställa ut några saker per gång till bortskänkes? Annars utanför dörren men då måste man planera lite mer med upphämtare pga saker bör inte vara i trapphuset under en längre tid. En låda tidningar, skivor eller porslin brukar inte vara svårt att få bort via bortskänkessidor/blocket iförsej, ta en kategori i taget. Det går absolut att fixa även om det känns övermäktigt nu och vissa saker kanske helt enkelt får slängas (böcker av skönlitterär typ kan vara svårt men denna årstid kan det gå!). Hellre att sakerna försvinner enkelt än att man ska tjäna pengar på saker som ändå blir kvar, allt är inte eftertraktat. Är det några av sakerna i kategorin som Simon känner osäkerhet över så spara dessa men kanske i förrådet så kan han kolla igenom om något år.

Det var en bra idé! Ska föra det vidare och se vad han känner angående det. Tack ska du ha ????????
  • Anonym (Fundersam)
    neverpreggo skrev 2021-06-11 16:08:29 följande:

Jag har själv skänkt bort mycket som jag vet kommit till bra hem där upphämtare har blivit jätteglada :)

Kul att höra! Jag hoppas det kan kännas så för Simon också
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Tålamod) skrev 2021-06-11 16:08:48 följande:

Att gå igenom ett hem är en process. Antingen gör man det intensivt under en period OM man orkar, eller så får det ta den tid det tar.

Att få hjälp att rensa kan vara väldigt bra, men det krävs att personen som stöttar klarar vara konstruktiv.

Någonstans behöver man börja och det är viktigt att det blir lite resultat, så att man orkar fortsätta. Det är också viktigt att göra det så enkelt som möjligt, dvs. faktiskt få in lite övning på att rensa och få in känslan.

Ett ställe att börja på kan exempelvis vara kylskåpet. Där har det säkert också samlats på saker som definitivt inte har affektionsvärde, men där effekten av rensning kan märkas tydligt om det också är belamrat.

Ett annat ställe kan vara sovyta, eller hall. Helst ska det vara väldigt lite av pappans grejer där.

Även att packa ner pappans grejer att ställa undan kan göra jättemycket. Och det kan faktiskt göras tämligen slarvigt för att ge andningsutrymme.

Det har du helt rätt i! Bra tips, det snurrar med tankar och idéer nu. Tack!
Svar på tråden Att slänga en död förälders saker