Göra en polisanmälan för statitikens skull? (Observera - Det handlar om cykelstöld t.ex. Ej grova brott!!)
Jag och mina kompisar diskuterade om att göra en polisanmälan för statistikens skull eller om det bara är naivt tänkande att det skulle förändra någonting - När det kommer till cykelstöld, ett brott som polisen redan vet att det är vanligt förekommande. Vad gör det då för skillnad om man gör anmälan för statistikens skull.
Ena delen av gänget tyckte att det är lönlöst att göra en polisanmälan. Visserligen ökar det större chansen att man kan få tillbaks sin cykeln, men om man redan accepterat att man inte kommer hitta cykeln, varför skall man då göra en anmälan, för statistikens skull, vad gör man för skillnad och bidrar till samhället när polisen redan vet om att cykelstöld är vanligt förekommande.
Den andre delen tyckte att det är bra för att polisen då kan se trenden och se en statistik.
Motargumentet vart då att det inte gör något skillnad alls, men det är alltid upp till brottsoffret att göra en anmälan. Men om man väljer att göra en anmälan för statistikens skull, så är det nog bara en naivt tänkande.
Jag tillhörde delen av gruppen som tyckte att man inte skall göra en anmälan bara för statistikens skulle. Cykelstöld är redan mycket vanligt förekommande och polisen är redan medveten om problematiken.
Ingen i kompisgänget gav upp. Utan man höll sin argument.
Men vad tycker ni gott folk?
Röstningen om brott, handlar alltså inte om grova brott. Det handlar alltså om vanliga brott så som cykelstöld. Diskussionen är inte om att man inte skall göra en anmälan för att: ''Polisen inte kan hjälpa''. Det handlar om att inte göra en anmälan om man har det i sitt tänkande: ''För statistikens skull''.