• ITrust

Vem ska betala på första dejten och varför?

Låt säga att två personer (en man och en kvinna) har skrivit ett tag och nu bestämt sig för att träffas och äta tillsammans på en uteservering, en första dejt alltså. Vem anser du ska betala? Bör någon bjuda eller ska båda betala för sig själv? Hur tänker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem ska betala på första dejten och varför?
  • moGGsor
    Anonym (man) skrev 2021-06-12 17:45:42 följande:
    Klart mnnen ska betala. Säkert sätt att ge bekräftelse och att skapa attraktion. Inga kvinnor gillar snåla män.

Och inga män gillar väll snåla kvinnor?

inte bästa argumentet kanske?

• moGGsor
    Anonym (Mira) skrev 2021-06-12 14:06:37 följande:

Jag ser helst att vi betalar var för sig på första dejten. Och alla andra dejter till den dag vi eventuellt bor ihop med gemensam ekonomi.

Kanske för att jag är uppvuxen i en kultur där kvinnor mer eller mindre är handelsvara och män betalar för att äga en kvinna. Även om det är lite hårddraget av mig. Mentaliteten finns där. Bokstavligen hos den äldre generationen och av den yngre är det mer att ge kvinnor dåligt samvete och göra dem samarbetsvilliga genom att ösa pengar över dem.

håller med 100%

• Anonym (egetsparande)
    moGGsor skrev 2021-06-12 22:01:42 följande:

Och inga män gillar väll snåla kvinnor?

inte bästa argumentet kanske?

Om han vill att hon ska ställa upp senare, så får han snällt betala.
  • Anonym (Lillan)
    Anonym (Karl) skrev 2021-06-12 21:13:29 följande:

Märkligt att du ser det så. Tycker du det är kosntigt om män har slips och kvinnor urringat också? Det är ju traditionella könsroller, men det hör ihop med dejting och har knappast nåt med jämtäldhet att göra, som lika lön för lika arbete osv. De flesta kvinnor vill ha manliga män, och inte det ombytta. Det är manligt att bjuda på första dejten.

Fast jag tycker det har med jämställdhet att göra i och för sig. Tycker personligen inte heller att en man blir mer manlig av att betala för mig. Sen är givmildhet en egenskap jag uppskattar hos människor rent generellt, men då inte kulturellt påtvingad givmildhet vilket jag tycker det blir här.
  • Anonym (Karl)
    Anonym (Lillan) skrev 2021-06-12 23:29:45 följande:
    Fast jag tycker det har med jämställdhet att göra i och för sig. Tycker personligen inte heller att en man blir mer manlig av att betala för mig. Sen är givmildhet en egenskap jag uppskattar hos människor rent generellt, men då inte kulturellt påtvingad givmildhet vilket jag tycker det blir här.
    Men det blir ju bara tramsigt om man ska hålla på o dela på notan, OM det var en lyckad dejt. Och om hon ska bjuda honom, nä det känns så knepigt... Som jag skrev, det är som att han ska gå i klänning och hon i kostym, skulle vara konstigt. Manligt kvinnligt, lika bra att ha det kvar när det handlar om dejting.
  • Mr K69

Funderar på om det skulle gå att i förväg prata med personalen att man betalar notan. När man ska komma överens om betalning efter man ätit så skulle jag gilla att säga att det redan är ordnat. För längesen så kunde man lämna in kortet i baren när man var på besök (väldigt liten ort), imponerade på tjejerna då *lol*

• Anonym (carrera)
    Anonym (egetsparande) skrev 2021-06-12 22:48:05 följande:
    Om han vill att hon ska ställa upp senare, så får han snällt betala.
    Ställa upp på vadå?

Det var den mest unket ruttna kommentaren i tråden,
    har du legat i koma sen 1956 eller vad är din ursäkt?
  • Anonym (carrera)
    Anonym (Karl) skrev 2021-06-12 18:17:32 följande:
    Precis! Det känns ju bara avigt om kvinnan ska betala. Ombytta roller liksom. Då kan väl mannen komma in i kvinnokläder och tvärtom också då om man ska mixa om. Handlar ju bara om dejting, inte jämställdhet, och tror inte det är nåt man kan ändra.
    Det är redan ändrat, det är bara du som inte hänger med. 
  • Simmaellersjunk

Män och kvinnor visar tacksamhet på olika sätt. Kvinnor visar främst tacksamhet känslomässigt. Män visar genom att ge kvinnor saker, mat eller så. Ungefär "titta, det här kan jag erbjuda dig, välj mig".

Kvinnor som nödvändigtvis ska betala själva sticker jag från direkt. Vad är det för mening med att skaffa ett fruntimmer om hon ska bete sig som en karl?

• Anonym (carrera)
    Simmaellersjunk skrev 2021-06-13 09:50:49 följande:

Män och kvinnor visar tacksamhet på olika sätt. Kvinnor visar främst tacksamhet känslomässigt. Män visar genom att ge kvinnor saker, mat eller så. Ungefär "titta, det här kan jag erbjuda dig, välj mig".

Kvinnor som nödvändigtvis ska betala själva sticker jag från direkt. Vad är det för mening med att skaffa ett fruntimmer om hon ska bete sig som en karl?

Är du verkligen så liten och sorglig som människa?

Klarar inte av kvinnor som är kompetenta eller har högre utbildning, kanske tjänar mer...ojojoj, farligt sånt....

Så jag antar att du vill ha ett hjälplöst flickebarn som ynkar sig om att jobba deltid, så att du kan vifta med plånboken och bestämma allt samt klappa den lilla flickan på huvet och montera några Ikeamöbler ibland så att lilla medelmåttiga du inte behöver känna dig fullt så beige.

Finns nog ingen större risk att en kvinna med initiativ och energi skulle intressera sig för dig heller, så jag tror inte du behöver oroa dig. Obestämd
Svar på tråden Vem ska betala på första dejten och varför?