Inlägg från: Anonym (också lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (också lärare)

Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

Anonym (Nea) skrev 2021-06-11 23:53:44 följande:
    Fast nog behöver man som förälder veta vilket ämne det är ens barn skolkar i från. Och absolut vad orsaken är till ens barn låga betyg. Hur ska man som förälder kunna stödja sitt barn om man inte vet var det brister? Det är rätt stor skillnad om det handlar om att barnet behöver mer stöd i algebra eller om ett barn skolkar.

Ja, för barn i högstadieålden räcker att veta att barnet har läxa i ett visst ämne. Fast varför det skulle vara svårt att lägga till att det handlar om engelska glosor kap 12 eller samhäll sidorna x till y förstår jag inte. Det är ju inget som man behöver veta veckor i förväg. Kvällen innan räcker gott för att kunna kontrollera att barnet läser det den ska.
    Till första delen: Jo, jag håller helt med dig. Men det finns ju sätt att få informationen till föräldrarna. Just nu finns det många olika plattformer, som skiljer sig en del och inte alla visar exakt vilka ämnen barnet är frånvarande ifrån. Men det finns! Jag fick reda på sånt redan för 10 - 12 år sedan när mina barn gick i högstadiet, genom en plattform. Om en skola verkligen använder alltför dåliga digitala medel, så är det en bra idé att framföra det direkt till rektorn. Det är ju inte lärarna som bestämmer sånt. Ofta är det inte ens en enskilt rektor, det kan vara samma för hela kommunen.

Iofs måste ju skolan informera i fall föräldrarna inte får reda på det så enkelt. Men det brukar man ju göra. Senast när det är dags för utvecklingssamtal. Dvs. när det finns risk att en elev inte blir godkänd. Däremot brukar vi lärare inte hinna med att uppmärksamma föräldrar enskilt om barnet kanske låg på A eller B-nivå och nu ligger mer på C-nivå, det hinner man inte med. Om däremot föräldern håller lite kontakt, kanske är i skolan på olika events - då kan man ju tala om för föräldern. Och personligen svarar jag alltid och ganska omgående på mail från föräldrar som vill veta hur barnet ligger till. Förstår inte varför andra inte skulle göra så, men det vet jag förstås inte säkert.

Varför är det svårt att säga exakt vad barnen ska ha i läxa eller vilka sidor man ska avhandla på lektionen? Fråga: Vill du att ditt barn ska ha en tråkig lärare som bara kör det som är planerat och inte tar upp eventuella frågor, idéer och synpunkter ifrån elever? Om barnen nu tycker något är intressant och kan vi inte titta på det lite närmare - ska jag som lärare säga, nej, tyvärr , så står det inte i vår planering? Eller om de så gott som alla är trötta för att de har haft något ansträngande innan och jag märker att det vore bättre att göra något annat istället för det jag hade tänkt? Eller om jag märker att en eller några elever skulle ha mer nytta av att repetera något som de har glömt istället för läxan som egentligen var tänkt. Resten av klassen kan göra den tänkta läxan då.

Barn är inga maskiner. Tanken är att vi ska  ta hänsyn till deras individuella förutsättningar och även till dagsformen, och tanken är att de ska få vara delaktiga i att utforma sin inlärning (allt detta står också i läroplanen). Vi skulle verkligen gå emot allt detta om vi körde oflexibelt efter vår planering. Som sagt, inte ens kvällen innan fungerar om jag först på lektionen märker att eleverna är trötta eller att vissa behöver träna mer på en annan sak. Och det är just avvikelserna från planeringen som brukar göra undervisning levande och spännande. Det vore väldigt synt att missa. Därför kompromissar jag och anger inte i minsta detalj. Och de flesta lärare tänker nog så. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-12 00:11:04 följande:
    Anonym (Mx) skrev 2021-06-11 22:28:06 följande:
    Att inte ta till sig diskussionen utan bara framhärda att man har rätt gagnar ingen. Samarbeta istället för att motarbeta - det är TS och hennes barn som har mest att vinna på ett samarbete.
    Har ni överhuvudtaget läst trådstarten??! Det känns inte så. Frågeställningen rör huruvida skolan brustit i sitt uppdrag eller inte. Ingenting annat. 

Det är just pga sånt att jag tvivlar på att det här är på riktigt. Alla vettiga föräldrar skulle tänka på sitt barns bästa. Du verkar strunta i det! Du vill inte ens ta reda på VARFÖR ditt barn inte har uppnått målen i FLERA ämnen!!?? 

Då skulle jag genast boka tid på BUP för att kolla om mitt barn har en livskris! Ätstörning? Skär hon sig? Självmordstankar? Och det enda du tänker på är att sätta dit skolan? Det är det sjukaste jag har hört! 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-12 09:14:03 följande:
    Nej, det som diskuteras är skolans ansvar för utbildningen inom ramen för skolplikten. Vill du diskutera något annat kan du starta en egen tråd. Läs trådstarten - snälla!
    Skolplikt har barn, inte skolan. Du vill alltså diskutera något som inte finns. Intressant. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-12 12:19:53 följande:
    Skolan är ansvarig för att sköta skolpliktsrapporteringen. Det borde du känna till om du jobbar som lärare. Tror inte du jobbar som lärare. 
    Jag borde känna till sånt som inte finns? Det finns inget som heter "skolpliktsrapportering". Det finns närvarorapporting däremot. Och den har ju skolan skött, det har du ju själv berättat. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-12 12:21:16 följande:
    Det handlar om att skolan ska ta sitt ansvar. Barn har skolplikt och då förväntar sig alla att skolan ska ta det utbildningsmässiga utbildningsansvaret. Vad är så konstigt med det?
    Att du inte verkar bry dig om hur ditt barn MÅR! Det är är det som är konstigt. 

Utöver det så ser jag inte heller att du tittar på dem punkterna där skolan kan ha missat något, utan försöker hittar på sånt som inte finns. Och då menar jag frågan om om skolan har erbjudit utvecklingssamtal t.ex. Men du kanske undviker det för att du hade kunnat få tid till utvecklingssamtal men har tackat nej? 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Nea) skrev 2021-06-12 12:31:50 följande:
    Jo det finns plattformer men min erfarenhet är att lärare generellt är väldigt dåliga på att lägga upp saker där. Har testat ett par olika genom barnens skolor med samma usla resultat från lärarsidsn. Inga resutat från prov har hamnat där vilket utlovats för att ta ett exempel. Inte annan information av värde heller. Och jo det påpekas såklart från oss föräldrar både till lärare och rektorn men inget händer. Alltid samma svar från lärarna. Vi ska bli bättre och så händer inget.

Jag vet inte varför du själv gjorde tillägget att det ska läggas upp läggas upp vad som ska avhandlas på nästkommande lektioner. Det var inte det jag efterfrågade och naturligtvis inget som exakt behöver redovisas, utan vad barnen har i läxa tills dagen efter. Dina förklaringar till varför det inte går att lägga in på plattformen exakt vad barnen har till läxa kvällen innan betraktar jag som bortförklaringar. Nog vet lärarna vilken läxa barnen fått tills nästkommande dag. Och nog borde det ligga i ert intresse att barnen och föräldrarna kan dubbelkolla så det blir rätt. Även om mina tre barn på den punkten varit ordentliga så har det såklart hänt någon gång att dom varit lite osäkra på hur långt dom ska räkna eller vilka kapitel dom ska plugga på.

Tyvärr tycker jag generellt att många lärare tenderar att inte ha viljan att göra föräldrarna delaktiga i barnens skolgång. Dina bortförklaringar är tydliga indikationer på det. Min önskan hade varit tydligare riktlinjer och regler om lärarens upplysningsskyldighet till föräldrarna. I dag fungerar det uselt.
    Okej, du har lyckats få mig att ge långa förklaringar, som uppenbarligen var bortkastade. Det var som jag började misstänka, TS i dubbel uppsättning.
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Y) skrev 2021-06-13 12:05:08 följande:

Jag tänker på en sak utifrån diskussionen som uppstått om att föräldern inte tagit sitt ansvar. Jag tycker det är viktigt att man som förälder involverar sig i sitt barns skolgång, men... och detta är ett stort MEN.

Det ser så olika ut vilka förutsättningar föräldrar har att hjälpa till. Eller om vi nu istället ska se det från barnens perspektiv så har de olika hem förhållanden. Därför är det viktigt att skolan tar det ansvaret de har för utbildningen och att informera.

Skolan ska vara för alla barn och inte bara för dem där föräldrar lägger mycket tid hemma. Vi vet att det ser olika ut hemma för barn och att många barn inte alltid får det stödet hemma, av många olika skäl.

Därför anser jag att skolan har ett långtgående ansvar för utbildningen. Och att se till att rätt åtgärder sätts in tidigt där det behövs

Så om man märker att det inte funkar med hemmet så måste man agera utifrån det. Jag tycker att alla barn ska ha rätt till likvärdig utbildning oavsett hur hemsituationen ser ut.

Men det ÄR så det brukar vara. Missar kan förekomma, men inte särskilt ofta, tycker jag. 
  • Anonym (också lärare)
    Mortiscia80 skrev 2021-06-13 17:21:27 följande:
    Du gör som du vill, men att rycka upp din dotter från sina vänner och en skola där hon (förhoppningsvis) trivs och känner sig trygg i tron att ni ska se "snabbast resultat" är tyvärr en jättedum idé. Lärarna på den nya skolan har ingen aning om hur din dotter fungerar, vad hon kan eller inte sedan tidigare (överlämningarna är oftast inte särskilt detaljerade) och det resulterar bara i att din dotter kommer att behöva läsa ikapp hela kurser istället för att bara ta ifatt sånt hon missat. Det blir mycket extraarbete för henne! Plus då att hon förlorar sitt sociala sammanhang.
    Precis. Och framför allt när det gäller sista året i grundskolan, så brukar man avråda generellt. Det tar också tid att komma in i systemet och vänja sig vid en ny skola. Att dessutom fixa ej godkända betyg i flera ämnen.... det skulle vara rena miraklet om det skulle fungera. 
  • Anonym (också lärare)
    Mortiscia80 skrev 2021-06-13 17:30:07 följande:
    För att inte säga omöjligt, och det tar tid för ts dotter att känna sig bekväm med de nya vuxna också! Kanske inte trivs i klassen, nån som retas... Istället för att tro att gräset är grönare på andra sidan ska man vattna där man är, det gäller många saker i livet.
    Så klart. Skolor brukar inte vilja ta emot årskurs-9-elever. Men det kan förstås hända att de gör det mot bättre vetande om de har ont om elever och dålig ekonomi. Och då är det förstås egentligen inte heller rätt skola att satsa på. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Y) skrev 2021-06-13 18:03:23 följande:
    Det finns stora brister tyvärr idag i skolan. Jag tror det till stor det handlar om alla nedskärningar, många anställda utan lärarexamen, lärarnas uppdrag som förändrats. Rektorernas uppdrag. Men det är ju kanske en annan fråga.
    Precis, det är en annan fråga. Visst finns det problem. Jag tog ju också upp tidigare - mycket av det som sker kan inte vi lärare göra något åt. Det är ibland  skolverket, ibland rektorn (som inte heller får bestämma så fritt) som avgör. 

Man har ju infört lärarlegitimation och skärpt till med att rektorerna inte får anställa obehöriga före behöriga. Däremot betyder det ju inte att de generellt inte får anställa behöriga. Det gör dem. Och ibland skulle det inte funka annars, dvs. ibland är det tyvärr nödvändigt. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-13 19:05:09 följande:
    Finns undantag och min dotter kommer för övrigt inte vara ensam om att lämna den här skolan. 
    Det är väl så att din dotter har gått ut 8:an nu? Man kan byta skola efter 6:an eller 7:an, och det kan ju hända att skolan inte är bra. Men just när det bara är ett år kvar på grundskolan bör man aldrig byta. Inte ens om man är godkänd i ämnena. Om man inte är godkänd, i flera ämnen, då har man inte särskilt bra chans att fixa allt detta med en helt ny omgivning.

Nationella proven kommer i 9:an, och numera ligger en del redan på hösten (muntligt i engelska och svenska och jag tror även i matte). I engelska kan jag säga att om hon har problem med ämnet (och inte bara har missat att lämna in saker) - tänk dig bara att hon ska då göra ett muntligt prov I GRUPP, med klasskamrater hon inte känner så väl, första terminen som hon är där. Och med en lärare som inte vet vilka svårigheter och luckor hon kan ha. För det kommer din dotter nog att försöka dölja. Annars håller det ju inte att det var pga vikarier. 

Jag vill bara att din dotter inte ska behöver misslyckas så. Det kan vara förödande. Om man inte blir godkänd i engelska i 8:an, så kan det finnas luckor och generella problem med ämnet, just för att det är relativt ovanligt. Och att man har många inställda lektioner eller vikarie brukar inte göra stor skillnad, då de flesta brukar vara ganska duktiga i engelska i 8:an och då klarar de sig ändå. Därför är det ganska alarmerande, och därför har jag svårt att tro på den förklaringen. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-14 16:58:35 följande:
    Leder ärligt talat ingen vart att anmäla till Skolinspektionen heller. Finns ingen som tar något ansvar längre. Organisationerna är inte skapade så. Finns inget tjänstemannaansvar. Skolinspektionen kan rikta kritik, men vad hjälper det?
    Skolinspektionen stänger skolor som inte fungerar som dem ska samma termin/läsår. Så det stämmer inte. 
  • Anonym (också lärare)
    elin1989 skrev 2021-06-14 22:20:51 följande:
    Varför inte? Om din dotter byter skola nu så kommer hon med största sannolikhet inte att ha tillräckligt med tid att nå målen. Är det inte bättre att ge henne en ärlig chans, även om den gamla skolan har gjort fel?

Jag håller för övrigt med dig om att skolan har en skyldighet att meddela att en minderårig elev har så pass stora problem att nå målen. Bara då kan man ju lägga upp en handlingsplan så att elev, föräldrar, och skola alla kan jobba mot samma mål. Men det viktigaste här är väl att din dotter kan gå ut skolan med fullständiga betyg, inte vem som har rätt eller fel? Och då är det antagligen bättre att gå om 8an.
    Precis. Har sällan sett en förälder som vill köra sitt eget race oavsett hur mycket det skadar hennes barn. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-23 23:21:58 följande:
    Klart jag är engagerad. Varför skulle jag annars bry mig om att starta en tråd på familjeliv.
    Du är inte engagerad i ditt barn, bara i din revansch-kampanj. Tråkigt. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-30 10:27:07 följande:
    Jag ser det som att jag som vårdnadshavare har anmälningsplikt mot skolan om jag anser att det förekommer missförhållanden i verksamheten. 
    Anmälningsplikt? Verkligen inte. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-30 22:34:34 följande:
    Ja, jag kan ju ge övriga instanser någon dag att upprätta åtgärdsplan som jag givetvis kommer begära in skriftlig så det finns dokumenterat. Sedan går jag vidare till Skolinspektionen. 
    Ähhh....hur tänker du då? De kan ju lätt skriva en åtgärdsplan, och då kan du inte gå vidare.
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Jj) skrev 2021-06-30 22:55:16 följande:
    Om du tänker att en skola upprättar en åtgärdsplan inom "någon dag" när vi nästan äntrar juli månad så tror jag du kommer bli besviken. 
    På lovet kan de förstås inte göra det. Oavsett vad man gör så får man ju nu vänta tills skolan börjar igen i augusti.
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Lärare 2) skrev 2021-07-09 07:02:06 följande:
    Man kan leda en häst till vatten, men kan inte tvinga den att dricka. Eller med termer för just din situation, läraren kan leda en elev i undervisningen men kan inte tvinga hen att lära sig. Och det är därför föräldrar måste hjälpa till. De elever som det går bäst för i skolan är inte de med en välordnad bakgrund t ex utan de som har engagerade föräldrar. Låt det sjunka in en stund.
    Precis. Och vi ser det hela tiden - de barnen som har engagerade föräldrar lyckas bra, de med ointresserade föräldrar lyckas inte alls bra. Spelar ingen roll vad vi gör, de flesta av dessa barn med ointresserade föräldrar krånglar i många år och MOTARBETAR ofta. Dvs. de gör ansträngningar att trotsa, att inte lära sig. 

Och det är ju inte som om föräldrar behöva lära barnen något konkret hemma. Det räcker ju i regel att visa intresse och att förmedlar till barnen att skolan är viktig och att man måste sköta den bra och göra sitt bästa. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-07-09 05:31:08 följande:
    Finns inget sådant ansvar att skolan ska överlåta undervisningsansvaret på vårdnadshavare. Läs på lite tack!

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800

T
    värtom står det att skolan är ansvarig. 
    Förutsättningarna för att barnet KAN lära sig måste finnas. T.ex. viljan. Och det är föräldrarnas bord. Framför allt så påverkas barn så mycket mer av det som föräldrarna säger, så det funkar ofta inte att skolan ska behöva motivera barnen helt och hållet. Vi gör det också, självklart. Men din dotter kommer inte att lyckas särskilt bra, om du inte gör din del och MOTIVERAR henne. 
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?