Inlägg från: Anonym (också lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (också lärare)

    Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

    Anonym (Jöön) skrev 2021-06-10 23:34:33 följande:
    Inte första gången. MIN S on läste också och blev orolig.
    Vaddå inte första gången? Du menar första ansökan till gymnasiet? Den är preliminär!

    Hur kan man bli orolig över att man skriver att slutbetyget räknas? Då har man ju i alla fall en termin längre om man nu vill höja sitt betyg.

    Annars bör man ju i första hand fråga SYV om det verkligen är oklarheter. Inte alla lärare har koll på det här ens. Det är egentligen inte vårt område. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Jöön) skrev 2021-06-10 23:34:33 följande:
    Inte första gången. MIN S on läste också och blev orolig.
    Så, nu kollade jag faktiskt vad jag skrev första gången och då läste ni båda fel i så fall. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Nea) skrev 2021-06-11 10:45:22 följande:

    Ni som skriver att man som förälder ska ta mer ansvar. Hur tycker ni att man som förälder till ett barn i högstadiet ska göra det om inte verktygen som finns för att hålla koll ens finns? Som förälder till ett så stort barn står man rätt ovetande om barnet väljer att inget berätta. Om barnet säger att det inte har några läxor och att allt är bra finns inte så mycket man kan göra, speciellt inte när läraren säger detsamma.

    Jag har ett barn som fick F i ett betyg när han gick i åttan. Mitt barn nämnde ingenting om det utan sa att allt var bra. Ingen kontaktade oss föräldrar om detta. Jag hade ingen anledning att tro något annat heller. På alla utvecklingssamtal som jag såklart var med på pratades det bara om vad mitt barn tyckte om skolan i allmänhet. Jag har alltid pressat på hårt med frågor som hur ligger mitt barn betygsmässigt i respektive ämne? Vad är hen bra på och vilka svagheter har hen? I vilka ämnen behöver vi stödja mer och med vad? Lärarens svar har alltid varit att läsa upp respektive lärares omdöme som alla har bestått av en massa flum om hur social och trevlig mitt barn är. Inget mer har gått att krama ur. Jag har aldrig fått veta mer än att det går bra.

    Och jo det fanns såklart en plattform vi föräldrar kunde gå in på, Där skulle allt finnas, från läxor, provresultat och övrigt. Problemet var att lärarna inte brydde sej om att lägga in något där. Trots flera påpekande från både mej och andra föräldrar blev det ingen förändring. På plattformen fanns också möjlighet för föräldrarna att kommunicera med lärarna. Problemet var bara att lärarna inte svarade. Och det var aldrig några frågor typ kl 22 på kvällen vad barnet hade i läxa tills i morgon utan mer mitt barn tycker x i matte är svårt, vad för böcker rekomderar du att jag införskaffar för att kunna hjälpa till att träna mer?

    Mitt betyg efter att ha haft tre barn som passerat högstadiet i olika skolor är att lärarnas kommunikation till föräldrarna är under all kritik. I allt. Som förälder om man vill veta något om sitt barn får man jaga och jaga och jaga för att oftast få ett goddag yxskaft till svar. Det handlar inte om att man ska få någon daglig information om när ens barn hostat eller fisit utan information där man som föräldrar tydligt vet hur ens barn ligger till i varje ämne och vad och när barnet behöver skärpa till sej.

    Ts, jag förstår helt din frustration. Det du ska göra är att kontakta rektorn på skolan. Ifrågasätt varför du inte fått veta att ditt barn riskerar att få F. Be också att få ta del av en åtgärdsplan för ditt barn och kräv kontinuerlig återkoppling. Lyssna inte på den del av lärarkåren som skyller allt på ditt barn eller dej.


    Ja, jag förstår vad du menar. Dock låter det som om du har råkat ut för ett rötägg av skola. Så är det inte överallt. 

    Det där med att alla skriver trevlig flum - klaga till skolverket! Jag har haft elever som har kommit med citerade paragrafer om att jag inte får göra si eller så . Jag har t.ex. haft en tjej i 9:an som hade tutat i sina föräldrar att hon inte hängde med i tyska för att det var svårt. Sanningen var att hon inte gick på lektionerna. Och hon kom alltså till mig och sa att jag inte fick skriva att hon var borta mycket. Det visade sig att hon hade rätt. Men jag chansade och ändrade det INTE. Kanske hade jag kunnat få problem för det. Men jag insåg inte att tonåringar ska få lura sina föräldrar och vi lärare får inte säga som det är. 

    I regel är det så att såna dumheter antigen är skollag eller också att rektorn vill att det ska vara så. Skolor gör lite olika. I min skola säger vi vilket betyg eleven ligger på, ungefär. Men jag har varit på skolor där man inte skulle göra det. 

    Det är svårt om tonåringar lurar sina föräldrar, jag vet. Min äldste son lyckades t.o.m. blockera sin mentors mail-adress i min email, så att jag inte fick dennes mail! Han har dock ett funktionshinder. Generellt lär sig ju barn av misstag och då får  man väl ta i då och kolla noggrant i fortsättningen om barnet verkligen ha koll på om hen har gjort allt. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (...) skrev 2021-06-11 12:49:32 följande:
    Det är det väl inte? Man får prioritera sin tid, precis som vi andra. Det är viktigare att studera än att vara med kompisar eller slappa. Eller ja självklart ska man få göra det ibland också, men problemet är oftast att ungdomar och barn lägger ner sin tid på fel saker. De har en fantastisk möjlighet att få utbilda sig, vilket jag tycker vi ska vara tacksam över, istället för att lägga skulden på en enda lärare. Han har inte bestämt reglerna.
    3 - 4 timmar är överdrivet. Barn och ungdomar behöver också fritid. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (D) skrev 2021-06-11 15:06:12 följande:

    Kontakta skolan direkt och kräv att få veta redan nu vad som din dotter behöver öva på för att nå godkänd nivå. Jättebra om hon faktiskt kan jobba lite varje dag för att repetera och förbättra sina kunskaper. 

    Jag har en son som läste franska i 4:an och 5:an, och sedan bestämde sig för att byta till tyska i 6:an. Vi fick hem läroboken, och hjälpte honom att läsa in boken under sommarlovet. Sedan fick han B i tyska under höstterminen och A nu på vårterminen. Tror han lade ca 10-15 min. om dagen i snitt. 

    Så se till att skolan skickar hem material på det hon har luckor i, och så får hon lägga 20-30 min. om dagen på repetition och extra övningar under sommaren.

    För engelska rekommenderar jag starkt att läsa skönlitteratur också. Finns massor med bra barn- och ungdomsböcker på engelska på biblioteken. Borde ge en ordentlig boost vad gäller ordförråd och gramatik. 

    Behöver hon bättra på matten kan man t.ex. använda Albert, och för svenska är läsnining alltid bra. 


    Hon verkar inte vilja ha tips om allt man kan göra, bara att skylla ifrån sig. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Nea) skrev 2021-06-11 17:49:08 följande:
    Mina barn gick på olika skolor. Samma slapphet från lärarna på alla skolor. Ingen återkoppling eller dialog alls med föräldrar från lärare eller skola. Och helt omöjligt att få veta vad barnen har i läxa från skolan. Hur svårt kan är det egentligen för lärare att lägga ut vad barnen har för hemuppgifter? Och jo ett barn på högstadienivå borde kunna sköta att ta ansvar för sina läxor, men alla vet inklusive lärarna att barnen ibland tar den lätta vägen och struntar i det. Och en del barn gör det alltid. Om lärarna vill ha engagerade föräldrar är steg ett att se till göra det möjligt för föräldrarna att kunna engagera sej. Det finns ingen möjlighet att se till att barnen gör sin läxa när man inte vet att dom har den.

    Det du beskriver med tjejen som hade låga betyg på tyskan för att hon inte gick på lektionerna är ett sånt exempel som får mej att gå i taket. Inte att hon skolkade men att skolan låtit bli att underrätta föräldrarna om det. Varför gjorde man inte det? Du beskriver det som lite lustigt att flickan försökte övertala dej att inte berätta. Det enda som är lustigt i historien är att skolan låtit det fortgå så långt att hennes betyg är i fara.
    Som jag förklarade tidigare så är det inte vi lärare som väljer att inte kommunicera negativa delar, utan reglerna/skollagar ÄR såna. Sedan varierar det lite hur olika rektorer tolkar såna. Den tjejen kom ju med att man bara får beskriva vad en elev har gjort i ämnet - INTE beteende. Frånvaro är alltså beteende. Ja, det står så och om man inte håller sig till det, så skulle elever/föräldrar klaga på det. Jag valde att göra det ändå. Och ja, flickan var faktiskt inte godkänd då. Och det fick ju föräldrarna reda på. Bara orsaken fick jag egentligen inte tala om. Ni föräldrar får GÄRNA gå på barrikaderna och klaga på sånt. Det skulle nog de flesta lärare vara väldigt glada över. Ofta har tyvärr även rektorer konstiga idéer  och försöker inte ens att åtminstone tolka sånt lite bredare. 

    Slapphet, framför allt när det gäller information, har jag aldrig upplevt, varken i ett halvt dussin skolor som jag har jobbat på eller på dem skolorna som mina tre barn har gått i. Men kanske förväntar du dig allt för detaljerat information där. Om man inte ger det, så är det inte för att bespara sig jobb, utan det kan vara  svårt att ange jätte-exakt. Fast jag säger inte att jag själv inte skulle kunna göra det om jag jobbade på en vanlig skola, det går ju. Men man låser sig ganska mycket då, det är ju det. Om nu eleverna själva har förslag och man gör en spontan ändring? Då stämmer det inte längre. Pga det och många andra möjliga händelser tycker jag att det är mest realistiskt att kunna ange t.ex. vad som ingår i prov och när det är och vilka uppgifter som måste lämnas in, men inte exakt vilka sidor man går igenom vilken dag eller exakt läxa. Där ändrar jag mig också ibland.

    Det kan ju hända att man märker att en klass behöver träna mer på något mer grundläggande innan de gör det som man hade tänkt ge i läxa. Då är det bra att kunna ändra sig. Vad jag har gjort var att t.ex. ange LÄXDAG till föräldrarna. Dvs- en fast dag i veckan och helst även liknande läxor (t.ex. glosor i språk). Då vet föräldrarna att barnet ska ha en läxa och kanske t.o.m. ungefär vad. Vad exakt det är borde en ungdom på högstadiet klara av att hålla reda på. Visst, jag har också en gång råkat ut för föräldrar som bråkat med mig och sa att barnet visst har gjort sin läxa. Varpå eleven bara visade vilken uppgift som helst - ibland hade han uppenbarligen missuppfattat, ibland var det t.o.m. sånt som faktiskt hade gjorts på lektionen. Föräldrarna verkade tycka att det inte var så viktigt vilken uppgift det var, men det höll jag inte med om. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-11 17:51:13 följande:
    Har inte sett att du kommit med några konkreta tips kring hur man ska förmå skolan att sköta sitt jobb. Men har du sådana så är jag förstås idel öra. 
    Eftersom du har helt felaktiga idéer om vad som är skolans uppgift, så kan jag ju inte det. Fast jag HAR också sagt att du kan anmäla om du verkligen inte har fått erbjudande om utvecklingssamtal på hela året. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (D) skrev 2021-06-11 15:06:12 följande:

    Kontakta skolan direkt och kräv att få veta redan nu vad som din dotter behöver öva på för att nå godkänd nivå. Jättebra om hon faktiskt kan jobba lite varje dag för att repetera och förbättra sina kunskaper. 

    Jag har en son som läste franska i 4:an och 5:an, och sedan bestämde sig för att byta till tyska i 6:an. Vi fick hem läroboken, och hjälpte honom att läsa in boken under sommarlovet. Sedan fick han B i tyska under höstterminen och A nu på vårterminen. Tror han lade ca 10-15 min. om dagen i snitt. 

    Så se till att skolan skickar hem material på det hon har luckor i, och så får hon lägga 20-30 min. om dagen på repetition och extra övningar under sommaren.

    För engelska rekommenderar jag starkt att läsa skönlitteratur också. Finns massor med bra barn- och ungdomsböcker på engelska på biblioteken. Borde ge en ordentlig boost vad gäller ordförråd och gramatik. 

    Behöver hon bättra på matten kan man t.ex. använda Albert, och för svenska är läsnining alltid bra. 


    Ursäkta att jag avviker lite, men jag är nyfiken - finns det skolor där man läser moderna språk under 4:an och 5:an? Generellt börjar man ju först i 6:an. Du menar inte att det bara var nån vecka testa-på-undervisning?
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Nea) skrev 2021-06-11 22:03:55 följande:
    Frånvaro är ett beteende som inte enligt lag behöver rapporteras säger du. Men barn har skolplikt, vilket ju också enligt lag betyder att barnen ska vara i skolan varje dag under läsåret med undantag av sjukdom eller eller beviljad ledighet. Om en skola väljer att inte rapportera olovlig frånvaro med anledning av det du säger borde ju det betyda att hela ansvaret för att barn skolkar ligger på skolan.

    Nej, jag har aldrig förväntat mej detaljerad information om något barn. Men jag vill veta vad barnet har i läxa och när barnet har prov och hur det gått på proven. Och sist men inte minst på utvecklingssamtalen vill jag ha information på var det lutar åt att betygsmässigt och naturligtvis från respektive lärare om barnet har något det behöver träna extra på. På alla dom här punkterna har det brustit när det gäller mina barn. Jag får höra att barnen trivs i skolan och har mycket kompisar och att dom ligger i fas. Jag har lite högre krav på mina barn än att dom ska gå ut med E. För att kunna hjälpa och stödja dom behöver jag veta med vad. Den biten är lärare över lag inte villiga att dela med sej av. Klaga på oengagerade föräldrar är dom bättre på.
    Jo, det ska rapporteras, men det ska inte tas upp i lärarens omdöme inför utvecklingssamtal. Då kan dock en förälder inte veta om det är just i ett specifikt ämne, det bara rapporteras som frånvaro sammanlagd. Det kan alltså vara så att eleven skolkar i något ämne hela tiden, eller så kan det vara jämnt fördelat över olika ämnen. Förutom om plattformen som skolan använder skiljer på ämnen. Jag har sett någon som gör det, minns inte vilken. Och det är inte en enskilt skola som bestämmer så, utan det kommer ifrån skolverket att man bara ska skriva om barnets framsteg i ämnet. Sedan tolkas det kanske lite olika. 

    Som jag sa, om man ska rapportera alla läxor - det är inte fråga om att det är för mycket jobb, men problemet är att det blir totalt låst då, då kan man inte anpassa lite när det skulle behövas. Och det är en nackdel. Jag tycker det kan räcka om föräldrarna vet att barnen får läxa en viss dag i ett visst ämne. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-11 20:46:01 följande:
    Tack. Det har jag redan nämnt så det är inget du behöver tipsa om. Jag tycks inte vara ensam i tråden att ha den "felaktiga" iden att det är skolans ANSVAR att undervisa och se till att målen uppnås. Om inte behöver åtgärder sättas in, men det betyder också att man måste följa målen. Det här är skolans kärnuppdrag, men du är förstås fri att tycka annorlunda. 
    Vi har förklarat för dig många gånger och du bara fortsätter att påstå att du ska sköta undervisningen, vilket ingen har sagt. Du verkar ju inte vilja ta till dig. 
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?