Anonym (Nea) skrev 2021-06-11 17:49:08 följande:
Mina barn gick på olika skolor. Samma slapphet från lärarna på alla skolor. Ingen återkoppling eller dialog alls med föräldrar från lärare eller skola. Och helt omöjligt att få veta vad barnen har i läxa från skolan. Hur svårt kan är det egentligen för lärare att lägga ut vad barnen har för hemuppgifter? Och jo ett barn på högstadienivå borde kunna sköta att ta ansvar för sina läxor, men alla vet inklusive lärarna att barnen ibland tar den lätta vägen och struntar i det. Och en del barn gör det alltid. Om lärarna vill ha engagerade föräldrar är steg ett att se till göra det möjligt för föräldrarna att kunna engagera sej. Det finns ingen möjlighet att se till att barnen gör sin läxa när man inte vet att dom har den.
Det du beskriver med tjejen som hade låga betyg på tyskan för att hon inte gick på lektionerna är ett sånt exempel som får mej att gå i taket. Inte att hon skolkade men att skolan låtit bli att underrätta föräldrarna om det. Varför gjorde man inte det? Du beskriver det som lite lustigt att flickan försökte övertala dej att inte berätta. Det enda som är lustigt i historien är att skolan låtit det fortgå så långt att hennes betyg är i fara.
Som jag förklarade tidigare så är det inte vi lärare som väljer att inte kommunicera negativa delar, utan reglerna/skollagar ÄR såna. Sedan varierar det lite hur olika rektorer tolkar såna. Den tjejen kom ju med att man bara får beskriva vad en elev har gjort i ämnet - INTE beteende. Frånvaro är alltså beteende. Ja, det står så och om man inte håller sig till det, så skulle elever/föräldrar klaga på det. Jag valde att göra det ändå. Och ja, flickan var faktiskt inte godkänd då. Och det fick ju föräldrarna reda på. Bara orsaken fick jag egentligen inte tala om. Ni föräldrar får GÄRNA gå på barrikaderna och klaga på sånt. Det skulle nog de flesta lärare vara väldigt glada över. Ofta har tyvärr även rektorer konstiga idéer och försöker inte ens att åtminstone tolka sånt lite bredare.
Slapphet, framför allt när det gäller information, har jag aldrig upplevt, varken i ett halvt dussin skolor som jag har jobbat på eller på dem skolorna som mina tre barn har gått i. Men kanske förväntar du dig allt för detaljerat information där. Om man inte ger det, så är det inte för att bespara sig jobb, utan det kan vara svårt att ange jätte-exakt. Fast jag säger inte att jag själv inte skulle kunna göra det om jag jobbade på en vanlig skola, det går ju. Men man låser sig ganska mycket då, det är ju det. Om nu eleverna själva har förslag och man gör en spontan ändring? Då stämmer det inte längre. Pga det och många andra möjliga händelser tycker jag att det är mest realistiskt att kunna ange t.ex. vad som ingår i prov och när det är och vilka uppgifter som måste lämnas in, men inte exakt vilka sidor man går igenom vilken dag eller exakt läxa. Där ändrar jag mig också ibland.
Det kan ju hända att man märker att en klass behöver träna mer på något mer grundläggande innan de gör det som man hade tänkt ge i läxa. Då är det bra att kunna ändra sig. Vad jag har gjort var att t.ex. ange LÄXDAG till föräldrarna. Dvs- en fast dag i veckan och helst även liknande läxor (t.ex. glosor i språk). Då vet föräldrarna att barnet ska ha en läxa och kanske t.o.m. ungefär vad. Vad exakt det är borde en ungdom på högstadiet klara av att hålla reda på. Visst, jag har också en gång råkat ut för föräldrar som bråkat med mig och sa att barnet visst har gjort sin läxa. Varpå eleven bara visade vilken uppgift som helst - ibland hade han uppenbarligen missuppfattat, ibland var det t.o.m. sånt som faktiskt hade gjorts på lektionen. Föräldrarna verkade tycka att det inte var så viktigt vilken uppgift det var, men det höll jag inte med om.