Anonym (anmäla) skrev 2021-06-09 13:21:28 följande:
Absolut, men enligt dina inlägg tycker jag att det är du som inte verkar förstå vart ansvarsgränserna går. Men jag kan ta det igen:
Skolans ansvar: att undervisa/lära ut, meddela till elev och vårdnadshavare om det finns risk för underkänt i något eller flera ämnen och vad eleven ska göra för att komma ikapp. Skolan ska även signalera om det finns oro för eleven antingen socialt/psykiskt eller beroende på svårigheter tex kring koncentration/inlärning.
Barnets ansvar: att ta till sig skolans undervisning och uppnå kunskapsmålen. I det ingår att lyssna, delta aktivt, lämna in uppgifter i tid och enligt kriterierna. Be om hjälp om/när det inte fungerar.
Förälderns ansvar: hålla sig informerad om hur det går för barnet, genom barnet och/eller genom skolan. Delta i utvecklingssamtal, gärna ta del av barnets skoluppgifter och ge barnet den hjälp som det behöver för att klara av dem. Det kan tex vara att förhöra på läxan, ge förslag på ämnen att skriva om, hjälpa barnet att hålla koll på inlämningsuppgifter, datum för prov etc. Även hålla koll på barnets allmänna mående som kan svaja rejält i den här åldern och då påverka hur skolarbetet sköts.
Om ett eller flera av dessa fallerar så finns det risk att det inte går bra för barnet i skolan. Du kan göra din del, du kan se till att ditt barn har förutsättningar att göra sin del och du kan ligga på skolan och se till att de gör sin del.
Samtidigt så finns det ju de som menar att det inte är speciellt bra att ge läxor till barnen. Jag tar inte ställning till det, men jag är övertygad om att 95% av arbetet måste ske i skolan. Om det går bra eller dåligt för barnen i skolan, beror knappast på om de gör sina läxor eller inte.
">