Inlägg från: Anonym (Prata m. rektorn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Prata m. rektorn)

Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

Nä, man vänder sig inte till polisen för att skolan ej följt sitt uppdrag!

Vi hade både förra året och detta året problem med att lärare i sista stund meddelade att det fanns risk för underkänt. Förra året blev det det betyget, detta året var det råplugg för några veckor sedan.

Se till att få information om vad barnet ska kunna och vad barnet ska jobba med! Precis som hos oss kan du inte lita på när barnet säger att det här bra!

Kolla också barnets egen mail tillsammans med barnet. Med stor sannolikhet har barnet fått information som hen ej fattat!

Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 09:55:21 följande:

Ja, just nu känns det ju lite sent att kontakta skolan eftersom sommarlovet står för dörren och betygen är satta. 

Funderar på det där att man ska engagera sig i barnens skolgång. Det låter ju jättebra, men vad konkret menar du att jag ska göra? Jag har också ett jobb att sköta. Vad är det meningen med att jag ska klara av att lära barnen på kvällarna som skolan misslyckats med under en hel skoldag? Om ett barn går i skolan en hel termin, är närvarande m.m., men ändå inte lyckas lära sig något. Hur kan man då lasta mig som förälder för det? Hur tänker du där?

Om du som förälder är helt handlingsförlamad kring hur du ska stötta ditt barn då finns tyvärr risken att ditt barn kommer gå ut grundskolan utan betyg i alla ämnen.

Skola och att plugga hemma är helt olika saker och att tro att skolan kommer lösa problem med att ditt barn ej når upp till målen är naivt.

Barn behöver inte plugga mellan 19-23 för att göra framsteg utan viktigast är faktiskt att man tar tag i problemet och faktiskt stöttar med det skolarbete som behöver göras hemma.

Frågan är väl snarast VAD barnet behöver lära sig mer av, repetera och göra för att bli godkänd framöver. Och det kan skolan faktiskt svara på.

Jag pratade själv med barnets franskalärare denna termin och det var faktiskt väldigt lätt för henne att beskriva vad mitt barn behövde mer övning i.

30 minuter dagligen gör enorm skillnad och även när det "bara" blir 3-4gånger en vecka så märks det. Fördelen är också att mitt barn försöker lära sig i skolan för att slippa jobba med ett ämne hemma.

Du har litat dig tillbaka lite väl mycket och det händer! Det är skitjobbigt att göra läxa med de större barnen, men det ger resultat!
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 11:17:47 följande:

Tycker hon ska kunna ta ansvar själv för det där när hon är så gammal. Hon hade inte alls så här dåliga betyg under hösten nej. Hon säger själv att många lärare varit sjuka under terminen och att de haft mycket vikarier. Kanske har inte allt förmedlats på det sätt som borde skett?

Jag hoppas det kan tas nya tag till hösten. Funderar även på om det vore en bra idé att försöka byta skola. Så mycket sämre än så här kan det ju inte bli. Det känns som de är totalt likgiltiga. 

Självklart kan det vara läge att fundera på skolbyte, men först måste du ju få en bild av vad som hänt. Om du inte tar reda på vad din 14-15 åring missat och vad hon hade behövt göra för att få godkänt är det inte säkert att nästa skola heller klarar att lära ut tillräckligt för att hon ska bli godkänd.

Just nu har du alldeles för dålig koll på vad som gått fel, samtidigt som du hoppas att det löser sig. Självklart kan situationen lösa sig, men din dotter behöver att du som är vuxen tar reda på mer.

Lyssna på vad "högstadielärare" tipsar om. Din dotter behöver att du hjälper henne att lyckas bättre. Kanske har hon inte lämnat in det hon ska? Kanske har hon suttit och dagdrömt. Få en bild av situationen och låt inte din dotter bara skylla på dåliga lärare för att hon faktiskt inte presterar.
    Annita skrev 2021-06-09 11:43:49 följande:

Som förälder är det bra att förmedla att skola och kunskapsinhämtning är viktigt redan från förskoleklass. Om barnet inte har så mycket att berätta om skoldagarna (typ "inget särskilt") så är det bra att kolla veckobrev och se vad klassen gör just nu. Då kan man ställa mer konkreta frågor ("jag såg att ni skriver sagor i svenskan just nu, vad skriver du om? är det roligt/svårt?").

Att engagera sig redan i lägre årskurser gör förhoppningsvis att barnet förstår att föräldern bryr sig, och samtidigt har "ögonen på" att barnet presterar.

På högstadiet höjs kraven avsevärt och då är det lite sent att motivera sitt barn att lägga i en högre växel om man ditintills inte har haft för vara att prata om skolan, på en annan nivå än att svaret "bra" räcker.

Nej, lärarna har ingen pedagogisk trollstav som gör att eleverna helt magiskt lär sig allt. Eleven måste göra jobbet själv. Och föräldern har en viktig roll, och det är att förmedla att det är viktigt att barnet faktiskt lägger ner den energi som krävs.

Min erfarenhet är att det absolut inte är för sent att engagera sig när barnet börjar få problem i högstadiet, men att det verkligen gäller att vara aktiv som förälder och inte gå på att barnet säger att allt är "bra" och "lätt".

Försöker man inte få inblick så kommer den inte lika självklart i de högre åldrarna, men man kan absolut få inblick och stöd.

Det är destruktivt att förmedla till sitt barn att dåliga skolresultat är den dåliga lärarens fel, eller att man skulle studerat mer tidigare, att det är försent!

Barn är olika och som förälder får man ta ansvar för de problem man fått och faktiskt försöka vara konstruktiv när man hjälper barnet. Risken med dåliga betyg är att man som barn tappar hopp och faktiskt inte orkar anstränga sig. Så som förälder gäller det att hjälpa barnet orka anstränga sig och faktiskt lyckas nå upp till målen.

TS behöver ta reda på mer om varför dottern blev underkänd och vad dottern behöver. Spontant tänker jag att det vanligtvis är att lägga tid på skolarbete även hemma, iallafall under en period.... Men rimligt är att faktiskt fråga lärarna vad som behövs!

Du har uppenbarligen ingen aning om vad du som förälder ansvarar för och vad skola och polis har för uppdrag.

Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 12:40:05 följande:

Nu tycker jag inte att man ska skylla skolans bristande ansvar på mig. Om jag misslyckas på mitt jobb så skyller inte jag det på min dotters lärare. Det vore absurt. Skolan ansvarar för utbildningen. Jag tar ansvaret som förälder. Det är viktigt med tydliga gränser. 

Problemet med ditt resonemang är att du som förälder faktiskt har ett övergripande ansvar att stötta ditt barn med såväl skola, hälsa, sjukvård, boende och försörjning. Även om skolan ev. har gjort fel och ej meddelat dig om att ditt barn inte uppnår målen, så är det ditt ansvar att faktiskt göra det som krävs av dig i denna roll.

Jag misstänker tyvärr starkt att du faktiskt fått information och ledtrådar om detta innan, men att du naivt trott att saker kommer lösa sig utan ditt engagemang. Eller finns det en annan vårdnadshavare som har koll?
    Dethärärmittnamn skrev 2021-06-09 19:43:27 följande:

Skolan måste faktiskt inte informera om underkänt. Det rekommenderas men är inget måste. Det står i skollagen. Särskilt inte terminsbetyg.

Kunskaperna som man når i slutet av en termin är det som bedöms. Inte det man gjorde i augusti eller januari.

Många tror att man är skyldig att F-varna, men det är man faktiskt inte. Det står t o m u skollagen.

Det rekommenderas och många skolor har det som policy att just informera föräldrar i god tid att barnet riskerar att bli underkänt.

Av tråden är det dock tydligt varför TS barn kommer få underkänt i flera ämnen i.o.m. att mamman är mer upptagen att tycka detta är skolans ansvar och stoppa huvudet i sanden, än att faktiskt ta reda på mer.

Jag fattar att man missar att ha koll på exakt hur det går för barnet det är ju svårt att veta innan det skitit sig att det håller på att göra det. Jag var själv inne för några veckor sedan och kollade mitt egets barns matriser och såg att allt var grönt, för att två veckor senare bli uppringd om ett omprov i Franska och notera att en grön ruta förvandlas till gul.

I samtal med läraren förstod jag precis varför mitt barn ej förstått att det var en F-varning, då läraren sa att han var godkänd om han klarade omprovet....

Skolan rekommenderas att ha utvecklingssamtal och ett samarbete med hemmet och det händer att det inte blir bra. Dock kan man inte som TS gör tro att skolan kommer stötta barnet att bli godkänd och att inte ens själv ta reda på vad man kan göra för att hjälpa.

TS har uppenbara brister i sin allmänbildning kring hur skolan fungerar och jag håller tummarna för att hennes dotter får stöd att klara skolan.
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?