Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 09:25:01 följande:
Ja, jag vet inte vad jag ska göra. Känns ju lite sent att sätta in några åtgärder nu när terminen är slut och betygen är satta.
Vi har inte haft några utvecklingssamtal på säkert över 1 år pga pandemin. Väldigt lite kontakt med skolan i överhuvudtaget. När jag frågat dottern hur det varit och hur det går i skolan svarar hon bara kort "bra!". Men tydligen har det inte varit så bra. Det har i vart fall inte gått särskilt bra. Vad det beror på vet jag inte. Tidigare har hon klarat bra resultat. Kan vara så att hon är skoltrött som en del av er är inne på.
Men de det känns ju ändå inte bra. Hon har gått ut åttan nu kan jag tillägga. Betygen från nästa termin är de hon söker in på gymnasiet på och då känns det ju inte bra om hon nu inte ens når upp till godkänt. Vad kommer det bli av henne då liksom? Skolan har väl för sjutton ett ansvar att både lära ut och ta ansvar för utveckling? Hon har ingen inrapporterad hög frånvaro eller så.
Har ni inte blivit erbjudna några alternativa lösningar när det gäller vanliga utvecklingssamtal? Ni själva kan ju ta kontakt med skolan!
Att din dotter ljuger och är skoltrött är inte skolans fel. Skolan kan undervisa, stötta och hjälpa till, precis som ni föräldrar kan - resten är dock upp till eleven själv. Vill hon inte så kan skolan inget göra.
Skolan ansvarar INTE för hennes lathet. Skolan ansvarar för att lära ut men det är ingen garanti för att eleverna lyssnar eller bryr sig. Du kan ju ta ditt ansvar som förälder och prata med din dotter. Försök motivera henne och hjälpa henne med skolan, istället för att sitta här och skylla din dotters lathet på skolan. Typiskt curlingföräldrar att göra så.